De scriptie van Robin Janssens

Interview

Robin JanssensDe scriptie van Robin Janssens (ex-2BE) dateert uit de tijd dat de VRT nog de BRTN heette, Club Brugge nog met regelmaat kampioen speelde en studenten nog talloze bibliotheken moesten afschuimen voor hun literatuurstudie. Lang vervlogen tijden in dit vluchtige internettijdperk. Voor ons wou Robin nog wel even in z’n geheugen graven om het verhaal achter zijn “levenswerk” te vertellen.

De voormalige Champions League-presentator studeerde in ’94 af aan de Vrije Universiteit Brussel als licentiaat in de Communicatiewetenschappen met een thesis over –je raadt het nooit- de Champions League. “Om precies te zijn, ging mijn thesis over de driehoeksverhouding tussen sport, televisie en sponsoring. Dat was het grote kader waarbinnen de Champions League de case-study vormde. Nu sport en marketing onlosmakelijk verbonden zijn klinkt dat natuurlijk hopeloos verouderd. Maar toen stond de commercialisering van sport nog in z’n kinderschoenen.” 

"Ik zag de studie Communicatiewetenschappen als de ideale aanloop naar een job als sportjournalist"


“Van kinds af aan was het duidelijk dat ik sportjournalist zou worden. De studie communicatiewetenschappen leek me de ideale aanloop naar een job in de sportjournalistiek. Mijn thesis zou hoe dan ook een werk worden dat met sport te maken had.” Alsof het voorbestemd was, besliste de UEFA (de Europese voetbalbond) in ’92 om de verouderde Europabeker voor Landskampioenen op te poetsen. “De UEFA gaf TEAM, een Zwitsers marketingbureau, de opdracht om de Europabeker volledig te hertekenen. De Champions League zag zo het licht en ik had meteen het ideale onderwerp voor mijn thesis.”  

“De Champions League was in het begin lang niet de competitie die we vandaag kennen. Enkel clubs die in hun land kampioen speelden, kwamen aanvankelijk in aanmerking. Na de voorrondes bleven er ook maar 8 ploegen over die aan de poulefase, met twee groepen, mochten deelnemen. (Nu worden de poules gespeeld met 32 ploegen in 8 groepen, nvdr). Ook België was van de partij in de allereerste editie: de toenmalige landskampioen Club Brugge zat in een groep met Glasgow Rangers, CSKA Moskou en Marseille, de latere winnaar. TEAM speelde een ongelofelijk belangrijke rol in dat verhaal. De Champions League werd volledig centraal aangestuurd door het marketingbureau dat de sponsoringcontracten verzorgde, de uitzendrechten beheerde en de contacten met de deelnemende clubs afhandelde. Dat ging trouwens erg ver: twee à drie dagen voor een CL-wedstrijd strijkte TEAM bij de thuisclub neer en palmde diens stadion volledig in. Zo werd o.a. de boarding met de sponsors van de club vervangen door reclamepanelen van de officiële CL sponsors. De clubs hadden werkelijk niets meer te zeggen, maar schikten zich, in het vooruitzicht van de grote vetpot – het pak geld dat een deelname aan de Champions League toen reeds opleverde- in die rol.”  

"Ik reisde voor mijn thesis Europa rond"


“Ik schreef mijn thesis in het pre-internettijdperk, wat het toch wel een tijdrovende bezigheid maakte: toen moest je voor je literatuurstudie nog alle bibliotheken afschuimen terwijl je het grootste deel van dat werk nu via internet kan doen. Maar m’n onderzoek was sowieso té ambitieus om in één jaar te kunnen klaren, waardoor er een thesisjaar aan te pas kwam. Om mijn case-study uit te werken, reisde ik Europa rond. Met de wagen en per trein trok ik op avontuur naar de 8 landen waarvan de kampioen in de Champions League uitkwam. Dat was niet alleen een serieuze tijdsinvestering, maar ook een niet te onderschatten financiële investering. Ik had aan mijn ouders gelukkig ook goede sponsors. In elk land sprak ik met de sportchef van de host broadcaster -in de 8 landen werd steeds de nationale zender ingeschakeld om de captaties te verzorgen-, met de grote pippo’s bij de sponsors en met managers van de clubs.”    

“Aan de VUB was het zo dat je verplicht was om stage te lopen in het laatste jaar. Ik kon als stagiair aan de slag bij de sportredactie van de VRT, toen nog BRTN. Dat heeft mijn thesis sterk vooruitgeholpen: via de VRT kon ik netwerken en kreeg ik toegang tot mensen die ik anders niet had kunnen spreken. Een grappige anekdote is dat ik voor de VRT zelf kabelsleper was tijdens de wedstrijd tussen Club Brugge en CSKA Moskou. Ik heb de Champions League dus van erg dichtbij meegemaakt.

"Je valt in een zwart gat nadat je je al die tijd hebt vastgebeten in dat onderwerp"
 

Je thesis, da’s je levenswerk – toch op het moment dat je ermee bezig bent. Het slokt je volledig op. Ik wou dat het perfect zou zijn, elke komma moest juist staan. Zeker binnen de opleiding communicatiewetenschappen waar de lat toch wel erg hoog lag, vermits de studie je uiteindelijk op een job in de media voorbereidt. Ook het hoge aantal studiepunten spoorde je toch aan om het beste uit jezelf te halen.”  

“Het schrijven werd dus een erg intensief proces. Minutieus ging ik te werk. Ik herinner me nog dat ik de laatste nacht niet heb geslapen. Ik werkte nog de hele nacht aan mijn besluit en diende het werk nipt voor de deadline in. Ik zie me, eenmaal ingediend, nog terugwandelen naar m’n kot, een zeer emotioneel moment. Je valt toch een beetje in een zwart gat nadat je je al die tijd zo stevig hebt vastgebeten in dat onderwerp. Je legt er toch echt je hart in, enfin, dat deed ik toch.” 

Als ik het me goed herinner, haalde ik een 15 op 20 voor mijn scriptie. Ik was daar best tevreden mee. Je hoopt natuurlijk altijd op meer, maar uiteindelijk had ik wel mijn graad op zak. En weet je, achteraf besefte ik ook dat ik mijn hoofddoel eigenlijk al had behaald: ik wou aan de slag als sportjournalist en dat is ook, nog voor ik mijn thesis had ingediend, gelukt. Toen mijn stage bij de VRT afliep kreeg ik de kans om aan boord van de sportredactie te blijven –niet langer om kabels te slepen- en nam mijn carrière als sportjournalist zijn start.”  


Robin Janssens nam in mei 2012 afscheid als Champions League-presentator met de finale tussen Chelsea en Bayern Munchen. Sindsdien concentreert hij zich op "De Burgerij", een hamburgerrestaurant dat hij in 2010 oprichtte en waarvan recent het derde filiaal werd geopend. In september brengt hij bij Borgerhoff & Lamberigts het boek "De Burgerij, de ultieme hamburgerbijbel" uit.