Je smartphone als reisbegeleider

Scriptie

Mobiliteitswetenschapper Arne Nys (22) ontwierp een prototype van een app die bus- en treinreizigers ook bij vertragingen zonder stress naar hun bestemming helpt loodsen. 

Smartphone

Wie dagelijks het openbaar vervoer neemt, maakt het geregeld mee: de trein heeft vertraging waardoor je je aansluiting mist. Wie zelden het openbaar vervoer neemt, kampt op de bus of trein vaak met onzekerheid: “Zit ik wel op de juiste bus? En waar moest ik nu weer afstappen?”. “Zo'n situaties zorgen voor stress en kunnen ertoe leiden dat mensen besluiten om toch maar de auto te nemen”, stelt Arne Nys, kersvers master Mobiliteitswetenschappen (UHasselt). 

Reisbegeleider van deur tot deur
Om die reden ontwikkelde Nys een prototype van een app die de reiziger persoonlijk begeleidt tijdens zijn hele reis met het openbaar vervoer, inclusief assistentie bij eventuele problemen. “Je kan de app vergelijken met een GPS in de auto. Die berekent bij file of wegenwerken ook meteen alternatieve routes”, aldus Nys. “De applicatie kan je al inschakelen aan je voordeur. Via de integratie van een Google Street View-navigatiefunctie loodst de app je naar de bushalte of het station. De app berekent je reistijd bovendien op basis van je gemiddelde wandelsnelheid. Als je te traag wandelt, krijg je een melding dat je je bus of trein zult missen als je niet versnelt.” 

De app biedt een duidelijke meerwaarde ten opzichte van bestaande bus- en treinapps. “Apps als die van De Lijn of NMBS zijn erg nuttig voor het opzoeken van reisroutes, het bekijken van de tussenstappen en om te checken of je bus of trein op tijd is. Ze houden echter geen rekening met hoe ver je al gevorderd bent of hoeveel vertraging je al hebt opgelopen, terwijl dit een impact heeft op het vervolg van je reis.” Daarin verschilt de app van Nys: “Aan de hand van GPS en de versnellingsmeter op je smartphone bekijkt de app je huidige situatie. Zo weet de app of je nog aan de bushalte staat te wachten of reeds op de bus bent gestapt. Dit wordt dan gekoppeld aan real-time informatie van De Lijn en NMBS. Zo krijg je steeds de actuele informatie over je reis. Bij problemen, zoals een vertraging die je je aansluiting zal doen missen, zal de app onmiddellijk anticiperen door andere routes te suggereren.” 

Berlijn
Van de testpersonen die Nys’ app uitprobeerden gaf zo’n 81% aan de app graag te willen gebruiken. Snel downloaden in de app store dan maar? Nys: “Het gaat voorlopig helaas maar om een prototype. Om de app volledig gebruiksklaar te krijgen, moeten eerst nog een heleboel technische zaken in orde worden gemaakt om de reisassistentie en alternatievensuggesties optimaal te laten functioneren.” 

Daar zal Nys, nu hij aan de universiteit afzwaaide, niet meer bij betrokken zijn. Toch laat hij het onderzoek niet volledig los. Zo hielp zijn thesis hem aan een job bij een startup in Berlijn, waar Nys een reisapp van het bedrijf verder helpt ontwikkelen. 

Dit artikel verscheen eerder in Metro.

Metro-artikel