DE THERAPEUTISCHE MEERWAARDE VAN APPLICATIES OP HET VLAK VAN REKEN-, FIJNMOTORISCHE- EN VISUEEL-RUIMTELIJKE VAARDIGHEDEN

Jennick
De Maeseneer
  • Joke
    Leplae
  • Hanne
    Vander Beken

 

De therapeutische meerwaarde van applicaties

“Leren met behulp van een tablet is hip” schrijft de auteur Aarts Claartje in de krant onderwijs van morgen. De tablet is een handig instrument dat je overal kan meenemen. Het is handig, gebruiksvriendelijk en het nodigt uit tot interactiviteit. Door de tablet worden kinderen hyperalert, gefocust en tegelijk ontspannen. Ze kunnen zich afsluiten van de rest van de wereld, maar betekent dit alles een gunstig verloop in het aanleren van nieuwe vaardigheden of hebben tablets en smartphones geen effect wanneer kinderen en jongvolwassenen hier gebruik van maken? En wat zijn de voor- en nadelen van tabletapplicaties? Ook dit, beste lezer, hebben wij voor u uitgezocht.

De laatste jaren is er een sterke opkomst van technologie. iPad, tablet, smartphone, … . Bijna iedereen maakt hier gebruik van. De samenleving richt zich sterk op de jeugd, met name tieners, en volwassen personen. Ook kinderen maken deel uit van deze doelgroep. Als gevolg hiervan behoort de tablet tot hun leefwereld. De jonge generatie start reeds op vroege leeftijd met het leren gebruiken van deze technologie. Vaak kunnen zij er beter en efficiënter mee werken dan een volwassen persoon. Kunnen omgaan met deze digitale media wil niet zeggen dat kinderen hierdoor ook een basis krijgen op het vlak van schoolse vaardigheden. De rode draad met ergotherapie berust vooral op het zelfstandig worden. Deze zelfstandigheid tracht men als doelstelling te bekomen binnen het ontwikkelingsproces van het jonge kind.

De studie die hierin wordt weergegeven, richt zich naar applicaties die de rekenvaardigheden, de visueel ruimtelijke vaardigheden en de fijn motorische vaardigheden wil aanspreken bij het gebruik van een tablet. Deze studie zou dan ondersteuning kunnen bieden bij therapeutisch gebruik. Het aanbod aan applicaties is groot, maar er is een tekort aan informatie over de kwaliteit ervan. Hierover is slechts weinig onderzoek gedaan alsook naar het belang van de stimulatie bij de ontwikkeling.

Het is ook belangrijk om na te gaan of de applicaties nog in een groeifase zitten en of er een ‘overaanbod’ is zonder dat wij daar weet van hebben. De uitkomst over dit proces hebben wij alvast voor u onderzocht. De meerwaarde van deze bachelorproef ligt dan ook in het vinden van applicaties die een therapeutische ondersteuning bieden.

In deze bachelorproef wordt er onderzocht of applicaties op een android-tablet steun kunnen bieden bij kinderen van 3 tot 8 jaar onder de toepassingsgebieden. Deze studie zal aantonen welke applicaties het meest geschikt en meest doeltreffend zijn om te kunnen gebruiken in een ergotherapeutische context.

De meerwaarde hiervan is dat deze kinderen op een interactieve manier hun vaardigheden kunnen bevorderen. Het vaardig zijn in het werken met een tablet zal in de toekomst dus steeds belangrijker worden, hoe jonger kinderen hiermee in aanraking komen, hoe beter.

Er bestaan reeds verschillende methodes om therapie te geven aan kinderen met een problematiek, maar er kan ook gebruik worden gemaakt van het grote aanbod aan applicaties die tegenwoordig beschikbaar zijn. Het is in de praktijk al meermaals gebleken dat het niet eenvoudig is om een onderscheid te maken tussen goede, therapeutische applicaties en applicaties van minderwaardige kwaliteit.

De vraag blijft dus echter of deze applicaties het therapeutisch gebruik kunnen aantonen omtrent deze toepassingsgebieden. Dat is net hetgeen waar een antwoord op zal geboden worden na het vele opzoekingswerk.

Om jullie warm te maken tot het doornemen van deze bachelorproef, nemen we graag een tipje van de sluier weg rond de onderzoeksresultaten. Zo kan een applicatie op een tablet wel degelijk functioneel zijn binnen therapie, maar het is belangrijk om aan de hand van een criterialijst na te gaan welke items zeker aanwezig moeten zijn.

Het eindproduct geeft een overzicht van de functionaliteit van verschillende applicaties onder de vorm van een website, waar gebruik kan worden gemaakt via de volgende link “http://jennickdemaeseneer.wix.com/bachelorproef-apps”. Dit is een interactieve manier van amusement, eenvoud en duidelijkheid om zo te kunnen inspelen op diverse doelgroepen waaronder ouders, therapeuten en dergelijke. We wilden op deze manier ook deel uitmaken van het dagelijks gebruik van tablets en smartphones en zo een breder publiek bereiken. Neem dus zeker een kijkje.

Download scriptie (1.11 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2014
Thema('s)