Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Wordt de woordvoerder in het veld gestuurd om slecht nieuws op te vangen? Een multi-methodisch onderzoek bij ministers en woordvoerders

Universiteit Antwerpen
2019
Steffie
Geysens
Het is onduidelijk welke afwegingen er worden gemaakt wanneer de minister spreekt in krantenartikels of wanneer de woordvoerder wordt uitgestuurd. Een analyse van 1200 artikelen van 12 ministers uit drie partijen (N-VA, CD&V, Open VLD) toont aan dat de woordvoerder vaker spreekt bij slecht en/of reactief nieuws, en dat de naam van de minister 0,16 keer minder vermeld wordt in artikelen waarin de woordvoerder spreekt.
Meer lezen

"BREAKING: Moeder van drie wordt hoofdredacteur." Vrouwelijke journalisten in de Vlaamse nieuwsmedia

KU Leuven
2019
Marthe
Van Loy
Kwalitatief onderzoek naar de positie van vrouwelijke journalisten in de Vlaamse nationale nieuwsmedia. Want net als in vele westerse landen, zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in de Vlaamse journalistiek. Aan de hand van vijftien diepte-interviews met vrouwelijke journalisten tussen 25 en 56 jaar is er gepeild naar genderbreuklijnen die in de literatuur aan bod komen zoals het glazen plafond en het afhaken van jonge vrouwen.
Meer lezen

Een contrastieve begrippenanalyse van het taalgebruik (Duits en Nederlands) in de berichtgeving over de aanslagen in Brussel: een mixed methods research op basis van een zelf samengesteld corpus van kranten- en tijdschriftartikelen

Universiteit Gent
2018
Lisa
De Brabant
Aan de hand van een contrastieve corpusgebaseerde begrippenanalyse van een zelf samengesteld corpus van kranten- en tijdschriftartikels werd onderzocht in hoeverre de berichtgeving over de Brusselse aanslagen (22.03.2016) gelijklopend is in Vlaamse en Duitse printmedia.
Meer lezen

Nieuwsvermijders; een opkomend profiel in tijden van extreem negatief nieuws?

KU Leuven
2017
Joris
Becq
Er werd nagegaan of de negativiteit van het nieuws een substantieel aantal Vlamingen van het nieuws wegtrekt. Naast de prevalentie van nieuwsvermijding werd er eveneens nagegaan wat de redenen zijn van de nieuwsvermijders om het nieuws te ontvolgen.
Meer lezen

Media en democratisering in Pakistan

KU Leuven
2016
Hanne
Decré
Deze scriptie vertrekt vanuit de vraag: 'welke rol spelen de Pakistaanse media in het democratiseringsproces dat
zich ontplooide na 2008?' Enerzijds werd er een literatuurstudie gedaan en anderzijds werden er diepte-interviews met Pakistaanse journalisten afgenomen om te kijken naar de relatie tussen de media en het democratiseringsproces.
Meer lezen

Het halo-effect in de Vlaamse printmedia en de rol van need for cognition

KU Leuven
2015
Liesbeth
Gilis
Het halo-effect in de Vlaamse printmedia en de rol van need for cognitionHet Vlaamse printmedialandschap verandert continu. De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) is belast met de controle op de mate waarin het verschillende mediabedrijven al dan niet mogen fuseren en samenwerken. Nog niet zo lang geleden, in 2013, stond het toe dat Corelio en Concentra de samenwerking aangingen in Het Mediahuis (VRM, 2015b). Vaak wordt de focus gelegd op de mate waarin deze samenwerkingen een gevaar kunnen zijn voor het pluralistische media-aanbod. Dit is een niet te verwaarlozen en zeer belangrijke vraag.
Meer lezen

Het medialandschap kent geen grenzen

Hogeschool West-Vlaanderen
2014
Lisa
Neels
Het medialandschap kent geen grenzen“Anywhere, anyplace, anytime”, is niet alleen de bekende wereldhit van de zangeressen Kim Wilde en Nena, maar verwijst ook naar de bereikbaarheid van de hedendaagse consumenten. Tegenwoordig zijn consumenten altijd en overal online aanwezig en wordt er ruim 84 procent van de tijd aan media gespendeerd. Vijf jaar na de lancering van de eerste iPhone en vier jaar na de introductie van de eerste iPad, kunnen we stellen dat het overgrote deel van de markt in het bezit is van mobiele apparaten.
Meer lezen

De publieke omroep in het digitale tijdperk: stoorzender of katalysator? Een nieuwsframe-analyse van Vlaamse kranten

KU Leuven
2014
Caroline
Bijnens
Samenleving heeft de publieke omroep nodigDOOR CAROLINE BIJNENS - Het Vlaamse regeerakkoord heeft de discussie over de rol van de openbare omroep opnieuw aangewakkerd. De nieuwe Vlaamse regering heeft aangekondigd stevig de snoeischaar in de VRT te zetten, waardoor ze onvermijdelijk zal moeten inkrimpen.
Meer lezen

Praat Oost-Vlaanderen luid genoeg?

Arteveldehogeschool Gent
2013
Céline
Delodder
Onbekend is onbemindWeet jij wat een provincie doet? Neen? Je bent alvast niet de enige. Ik kon er aanvankelijk ook geen duidelijk antwoord op geven. Nochtans besloot ik juist daar, op de communicatiedienst van de Provincie Oost-Vlaanderen, mijn stage te lopen.Hoe komt het dat zo weinig mensen weten wat een provincie is en doet? Uit universitair onderzoek blijkt nochtans dat het imago van de Provincie Oost-Vlaanderen positief is. En dat ondanks het feit dat hun takenpakket vrijwel niet gekend is.
Meer lezen

E - Het Bewegende Boek

Thomas More Hogeschool
2010
Michael
Ilegems
Het boek beweegt
Net als in de muziekindustrie een paar jaar geleden, voltrekt zich as we speak ook in de boeken- en printmediasector een technologische revolutie. Het moderne boek is een e-book - dat zich laat lezen op een e-reader of tabletcomputer -, een audiofile, een videocompilatie en ook … een gedrukt boek. Anno 2010 is lezen ook kijken en luisteren.
Sinds enkele jaren produceren grote hardwarefabrikanten als Amazon, Apple en Sony, en boekenketens als Barnes & Noble, digitale dragers waarop je elektronische boeken of e-books kan lezen. Binnenkort mengt ook Google zich in de debatten.
Meer lezen

Wordt Facebook de nieuwe muze van de journalistiek?

Odisee
2010
Ine
Geerdens
Facebook in het Vlaamse medialandschapToen een professor journalistiek aan de universiteit van Colorado aan zijn 140 leerlingen vroeg wie van hen de dag ervoor naar het nieuws had gekeken of de krant had gelezen, staken slechts enkele studenten hun hand op. Wanneer de professor vervolgens vroeg wie van hen die dag Facebook had gebruikt, stak iedereen zijn hand op. Het is dan ook één van de meest bezochte websites ter wereld. Misschien kan de sociale netwerksite de consumptie van krantennieuws wel positief beïnvloeden.
Meer lezen

Feminisering in de Vlaamse magazinepers

Universiteit Gent
2004
Annelies
Ryckaert
Dubbel zoveel vrouwelijke journalisten in Belgische magazinepers dan in dagbladsector
 
GENT – In de westerse magazinepers zijn vrouwelijke journalisten in vergelijking met hun mannelijke collega's nog steeds in de minderheid. In vergelijking met andere mediasectoren zijn vrouwen echter veel sterker vertegenwoordigd in de magazinepers. Percentueel worden er bijvoorbeeld in België meer dan dubbel zoveel vrouwen tewerkgesteld in de maand- en weekbladpers (48%) dan in de dagbladsector (22%).
Meer lezen

Is er een toekomst voor de Vlaamse tijdschriftenmarkt

Andere
2002
Nina
Vincx
Nina Vincx
2de licentie Communicatiewetenschappen
Vrije Universiteit Brussel
2001-2002
 
In 2001 kwamen de ontwikkelingen in de Vlaamse tijdschriftenmarkt veelvuldig aan bod in de pers. Verscheidene tijdschriften werden gelanceerd, enkele bladen verdwenen een tijd later alweer van de markt. Sinds deze woelige periode is het relatief rustig. Wat zijn de toekomstperspectieven voor de Vlaamse tijdschriftenmarkt? We onderzoeken dit aan de hand van enkele algemene tendensen op tijdschriftenmarkten: concentratie, diversifiëring en internationalisatie.
Meer lezen