Maak kennis met Barbara Dewit en Jente Verbesselt - winnaars Klasseprijs

Barbara Dewit en Jente Verbesselt

Op een dag onze eigen stem-app downloaden op de smartphone of tablet: dat zou echt de kers op de taart zijn!

Barbara Dewit & Jente Verbesselt
Master in de Logopedische en Audiologische Wetenschappen – KU Leuven
Scriptie: "Stem-app voor de student leraar - ontwikkeling en toetsing van risicobepaling en advisering"

Recente studies tonen aan dat studenten aan de lerarenopleiding een groot risico lopen op de ontwikkeling van stemproblemen. Daarom roepen Barbara Dewit & Jente Verbesselt op om stemvorming  op te nemen in de lerarenopleiding. Ze ontwikkelden hiervoor de app Stemplate, met adviezen rond stem en stemrisico’s voor studenten aan de lerarenopleiding, gebaseerd op het stemergonomisch model.

Waarom koos je voor dat scriptieonderwerp?

Barbara Dewit: De discipline 'stem' heeft me binnen de logopedie altijd aangesproken. Het was dan ook een logische keuze om me hierin te verdiepen via mijn scriptie. In de lijst met mogelijke onderwerpen sprong voor mij het ontwikkelen van een app voor studenten van de lerarenopleiding er meteen uit. Het onderwerp geeft je de kans om niet enkel een onderzoek te voeren en cijfers op papier te zetten, maar ook om echt iets te maken. Iets wat je kan vasthouden en waar je een verschil mee kan maken.

Wat was het mooiste moment tijdens het schrijven van je scriptie?

Ik werkte samen met Jente Verbesselt. Samenwerken en van elkaar afhankelijk zijn is altijd een risico, maar dat was in ons geval eerder een voordeel. Het mooiste was dan ook dat steeds weer bleek hoe goed wij elkaar aanvulden. Ik werk zeer efficiënt en planmatig, Jente slaagt er dan weer in om te blijven graven tot ze elk kleinste detail kent en begrijpt. Op die manier daagden we elkaar uit en leerden ook veel van elkaar.

De vlotte en intense samenwerking zal me dan ook altijd bijblijven als het mooiste aspect van de scriptie. Maar als ik één moment moet kiezen, dan was dat ongetwijfeld het moment waarop de app echt gerealiseerd werd door de app-ontwikkelaar. Voor het eerst zelf de app doorlopen voelde al als 'slagen', al was er natuurlijk nog een lange weg te gaan om te komen tot de definitieve versie van zowel de app als de scriptie zelf.

Wat was het moeilijkste (moment) bij je scriptieonderzoek?

Vorig jaar rond deze tijd zaten we met de handen in het haar. Jente en ik hadden de app voor onszelf uitgetekend, maar de zoektocht naar iemand die de app ook daadwerkelijk kon maken bleek moeilijk! Telkens opnieuw was er weer hoop, maar dan bleek de oplossing toch niet financieel, praktisch of technisch haalbaar. Gelukkig kwamen we begin 2018 in contact met Alexander en kon hij de app maken waar we op dat moment al zoveel maanden over aan het dromen waren.

Waarom zou iemand jouw thesis moeten lezen?

De thesis geeft weer waarom er zo'n nood is aan stemvorming en -begeleiding in de lerarenopleiding. De thesis is breed opgevat en is zowel een literatuurstudie naar stemvorming via het stemergonomisch model als naar app-ontwikkeling. Hierdoor vinden veel mensen wel een onderdeel terug dat zij interessant en/of nuttig vinden. Daarnaast krijg je als lezer ook informatie over hoe de app ontwikkeld werd, welke keuzes er gemaakt werden en waarom.

Maar eigenlijk is de thesis zelf niet het belangrijkste, een grotere aanrader vind ik de app zelf. Of je nu leerkracht, stewardess of advocaat bent, bij veel jobs is je stem een belangrijk instrument. Uit ons onderzoek blijkt immers dat veel mensen iets over hun stem kunnen leren via de app 'Stemplate'.

Wat doe je nu, in je leven na de scriptie en studies?

Ik ben als zelfstandige logopediste aan de slag in een groepspraktijk. Ik begeleid kinderen met articulatie-, taal- en leerstoornissen, maar daarnaast focus ik me vooral op de behandeling van stemproblemen. Via cursussen en bijscholingen specialiseer ik verder in het domein 'stem'. Jente haar honger naar kennis was nog niet gestild, zij volgt de masteropleiding Audiologische wetenschappen aan de KU Leuven.

En natuurlijk hopen wij stiekem op een implementatie van stemcoaching in de lerarenopleiding en een echte lancering van 'Stemplate'. Op een dag onze eigen app kunnen downloaden op de smartphone of tablet zou echt wel de kers op de taart zijn!