De meerwaarde van wellness in de Vlaamse hotelsector

Ben Glorieux
Persbericht

De meerwaarde van wellness in de Vlaamse hotelsector

Hebben Vlaamse wellnesshotels nog een toekomst?

Droomt u ook van een heerlijke sauna of een verrukkelijke massage bij een weekendje weg op hotel aan zee?  Vindt u het belangrijk bij een citytrip om ook te kunnen fitnessen in het hotel? Wellnesstoerisme is duidelijk een trend, het is vooropgesteld om elk jaar, en dat tot 2017 (prognose op 5 jaar, 2012-2017) meer dan 9 % te groeien, ongeveer 50 % sneller dan het globaal toerisme. Wat voor hotelgasten leuk en aantrekkelijk lijkt, is daarom nog geen evidentie om uit te voeren als hoteluitbater. Het aspect rendabiliteit voor bepaalde wellnesstypes is hierin belangrijk en kan dus een meerwaarde bieden van wellness in de Vlaamse hotelsector.

Vanaf de periode rond de jaren 80 zijn er wereldwijd meer en meer hotels ontstaan die wellness- of spafaciliteiten als extra voorziening aan hun gasten aanbieden. In Vlaanderen zelf heeft die trend zich pas de laatste jaren kunnen doorzetten. Het beschikken over wellness voor een Vlaams hotel is een positieve factor bij het op de markt brengen van hotelkamers. Het zorgt ervoor dat meer kamers verhuurd worden. Het aanbieden van overnachting is evenwel nog steeds de kerntaak van een hotel.

Het creëren van wellnessfaciliteiten is en blijft een zware investering voor de hotels, maar blijkt ook succesvol te zijn. Ook voor bepaalde doelgroepen lijkt wellness in het hotel een belangrijke factor te zijn om te kiezen voor dat bepaald hotel. Voor hotels met wellness aan de Vlaamse Kust zorgt het er voor dat het hotel minder afhankelijk is van het seizoen en van het weer. Kusthotels hebben daardoor naast een leisure- ook een businesscliënteel. Als er gekeken wordt naar de doelgroep die een Vlaams wellnesshotel boekt, is de leeftijd van de bezoekers tussen de 50 en 70 jaar (baby boomers).

Na het installeren en opstarten van wellness, kan het zijn dat de wellness op zich met verlies werkt, afhankelijk van het type wellness. Deze wellnesstypes voor een standaard hotel werden onderzocht op rendabiliteit: sauna, jacuzzi, fitness, zwembad en kuren. Het type wellness “kuren” is op basis van bepaalde parameters, rendabel. Een manier om het rendement nog te verhogen, naast het verhogen van de bezettingsgraad van het hotel, is de wellness open te stellen voor dagtoeristen.

Deze masterproef biedt een inzicht in de meerwaarde van wellness in de Vlaamse hotelsector. Dit werd onderzocht aan de hand van een analyse van de aanbod- en de beleidszijde van wellness in de wereld, in Europa, in België en in Vlaanderen, op basis van een combinatie van kwalitatief onderzoek. Het onderzoek van de aanbodzijde richtte zich zowel tot het aanbod of soorten wellness, als tot de aanbieders van wellness. De thesis handelt hier over wellnesshotels in de categorie van 1 tot 4 sterren. De aanbieders werden bevraagd aan de hand van enquêtes en interviews die nadien geanalyseerd werden. Hierbij werd naar hun mening gevraagd en er werden open en gesloten vragen gesteld. Het aanbod van wellness werd ook onderzocht. Specifiek werd het onderzoek toegespitst op de vergunde hotels in de kunst- en centrumstad Brugge en de kuststad Oostende. Het onderzoek naar het beleid gebeurde ook aan de hand van interviews en desk research. 

Wellness kan het rendement van het hotel verhogen. Dit kan verrekend worden door de kamerprijs te verhogen (hoewel sommige hoteliers zeggen dat dit niet gebeurt) of door aan de gasten een hogere vergoeding te vragen voor de wellness als deze betalend is. Het is ook afhankelijk van hoe het hotel zich positioneert op de markt. Of hoe een zwembad leuk kan lijken voor de hotelgast, maar op zich een grote verlies kan betekenen voor de hoteluitbater.De scriptie kan opgevraagd worden bij de auteur via ben.glorieux@gmail.comEen samenvatting van het werk is hier te bekijken: http://prezi.com/vn2hpnfrhuqu/de-meerwaarde-van-wellness-in-de-vlaamse-hotelsector/

Bibliografie

Abdallah, S., Michaelson, J., Shah, S., Stoll, L., & Marks, N. (2009). The Happy Planet Index 2.0. Opgeroepen op Januari 6, 2014, van http://www.happyplanetindex.org/assets/happy-planet-index-report.pdf

Annuïteitenlening. (2014). Opgeroepen op April 21, 2014, van http://www.wiskundebijles.nl/wiskunde/financieelrekenen/annuiteit/annui…

Aqua Technozwembaden. (2014). Wat kost nu een zwembad? Opgeroepen op Mei 6, 2014, van http://www.aquatechnozwembaden.be/over-aquatechno-zwembaden/wat-kost-nu…

Belloy, K. (2005). Hotels springen op de wellness-kar. Opmars lichaamstoerisme niet te stuiten. Officiële Horeca Augustus - September, 16-17.

Boelens, L., Sanders, W., & Schipper, N. (2006). Opgeroepen op Mei 5, 2013, van Wellness in weelde: nieuw toerisme in Heuvelland: vraag-aanbod-productmarktcombinaties: http://urbanunlimited.nl/uu/downloads.nsf/10/3554627F712A7C3EC125714D00…

Cohen, M., & Bodeker, G. (2008). Understanding the global spa industry. Oxford: Elsevier.

ContinuVakantieOnderzoek. (2009). NBTC-NIPO Research . Opgeroepen op Oktober 13, 2013, van http://www.kenniscentrumtoerisme.nl/l/library/download/9379

Data.be. (2014). Info bedrijven. Opgeroepen op Maart 19, 2014, van http://data.be/nl/bedrijf/BELGISCH-CENTRUM-VOOR-THALASSO-THERAPIE-TE-KN…

Departement Internationaal Vlaanderen. (2014). Vlaams Toeristische Logiesdecreet. Opgeroepen op Februari 28, 2014, van http://www.vlaanderen.be/int/logies

Diener, E., & Seligman, M. E. (2004). ‘Beyond Money: Toward an Economy of Wellbeing’. Opgeroepen op December 12, 2013, van http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.134.3462&rep=r…

Eeckhout, B. (2013). Na de banken- en economische crisis keerde men te snel terug naar de orde van de dag. Opgeroepen op Oktober 13, 2013, van http://www.demorgen.be/dm/nl/2462/Standpunt/article/detail/1704453/2013…

Ellis, S. (2011). Top tien hotel spa-trends voor 2011. Hotel Business, 18(3), 20-26.

Experts, F. (2014). Opgeroepen op Mei 6, 2014, van http://www.fitnessexperts.be/nl/product/particulier_hometrainer

Freitag, J. (2008). Luxury hotels with spas have greater pricing power. Hotel & Motel Management(223), 20-26.

Freitag, J., Grimes, J., Hodari, D., Jaeger, T., Tabacchi, M., & Zhou, L. (2009). Spa influence on adr, revpar and occupancy. Opgeroepen op November 20, 2013, van http://www.globalspaandwellnesssummit.org/2009/postsummit/files/pdf/Tue…

Gelders, L. (2004). Beginselen van de bedrijfskunde. Leuven: Lannoo. Opgeroepen op Mei 6, 2014

Global Spa Summit. (2010). Spas and the Global Wellness Market: Synergies and Opportunities. Opgeroepen op Oktober 13, 2013, van http://www.wellpeople.com/pdf/Spas_Global_Wellness_Market_SRI_May_2010…

Guidea. (2013). Sociale Gids Horeca. Opgeroepen op April 21, 2014, van http://www.guidea.be/sites/default/files/2013_03_19-brochure-nl-bd.pdf

Guidea. (2014). Loonbarema's paritair comité 302. Opgeroepen op April 21, 2014, van http://www.guidea.be/sites/default/files/2014%20minimum%20uurloon%20pc%…

Hilton Benelux. (2013). Opgeroepen op November 15, 2013, van http://www.hiltonbenelux.com/

Hilton Hotels & Resorts. (2012). Blue paper emerging global spa trends. Opgeroepen op Oktober 21, 2013, van http://www.discoverspas.com/news/EmergingGlobalSpaTrends-HiltonBluePape…

Hoogendoorn, E., & Van Bruggen, M. (2008). Studie Terugloop Hotelfunctie Vlaamse kust. Opgeroepen op Oktober 13, 2013, van http://www.toerismevlaanderen.be/sites/toerismevlaanderen.be/files/asse…

Horeca Vlaanderen. (2012). Startersbrochure Horeca Vlaanderen, Van A tot Z naar je eigen horecazaak. Opgeroepen op Februari 28, 2014, van http://www.fedhorecavlaanderen.be/downloads/news/0bpFNvXgkRqNPn5u.pdf

Horwarth HTL. (2013). Hotel Yearbook. Opgeroepen op Oktober 13, 2013, van http://www.horwathhtl.nl/nederlands/nederlandsHTL/Publications/Articles…

Horwath Consulting. (2006). Hosta rapport. Opgeroepen op Oktober 13, 2013, van http://www.hospitality-management.nl/nieuwspdf/6d89808fb141b21c934170fb…

Hotel Glenmore. (2014). Opgeroepen op Maart 30, 2014, van http://www.hotelglenmore.be/nl/bamboo.php

Jacques, F. (2013). Twaalf kusthotels krijgen centen vanuit Westtoer. Opgeroepen op Februari 28, 2014, van http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/algemeen/twaalf-kusthotels-kr…

Kasteleijn, A. (2008, September 25). Sauna in je eigen huis: een basiscursus heilzame verwennerij. Opgeroepen op Mei 6, 2014, van http://www.plusonline.nl/sauna-in-je-eigen-huis-een-basiscursus-heilzam…

Kenniscentrum (kust)toerisme. (2010). Wellness in de Delta kansen en voorbeelden verzameld. Opgeroepen op September 28, 2013, van http://www.kenniscentrumtoerisme.nl/l/library/download/9379

Koncul, N. (2012). Wellness: a new mode of tourism in the world in Turmoil. Opgeroepen op September 15, 2013, van http://www.efpu.hr/fileadmin/conference_upload/koncul776/oet-conference…

Livios. (2014). Opgeroepen op Mei 6, 2014, van http://www.livios.be/nl/bouwfasen/tuin/zwembaden/betaal-je-niet-blauw-a…

Mensink, G. (2006). Wellness, een ware trend. Opgeroepen op September 15, 2013, van Rabobank Economisch kwartaalbericht: https://economie.rabobank.com/PageFiles/3571/integraal_tcm64-73836%5B1%…

Mueller, H., & Kaufmann, E. (2001). Wellness tourism: market analysis of a special health tourism segment and implications for the hotel industry. Journal of Vacation Marketing(Vol. 7 no. 1), 1-13.

NBTC. (2008, Augustus). Market Scan Wellness, Kansen voor het binnenlands en inkomend toerisme. Opgeroepen op Oktober 13, 2013, van file:///C:/Users/Ben/Downloads/marketscan_wellness_2008_(thema_informatie)%20(11).pdf

Neal, J., & Gursoy, D. (2008). A Multifaceted Analysis of Tourism Satisfaction. Opgeroepen op December 12, 2013, van http://www.udec.edu.mx/BibliotecaInvestigacion/Documentos/2009/Enero/Tu…

Ondernemerscentrum Oostende. (2010). Wellness&Health: startrapport . Brugge: Provinciehuis Olympia. Opgehaald van Wellness&Health: startrapport (2010), Ondernemerscentrum Oostende. Provinciehuis Olympia, Brugge.

Provincie West-Vlaanderen. (2013). Oostende Werkt. Opgeroepen op Maart 6, 2014, van http://www.oostendewerkt.be/welness-care

Rabobank. (2013). Cijfers & Trends Branche-informatie wellnesscentra en sauna’s. Opgeroepen op Oktober 14, 2013, van https://www.rabobankcijfersentrends.nl/index.cfm?action=print.printPdf&…

Rente op de voet. (2014). Opgeroepen op April 21, 2014, van http://www.rodv.be/

Rijksdienst voor Sociale Zekerheid. (2014). Patronale sociale zekerheidsbijdragen. Opgeroepen op April 21, 2014, van http://www.rsz.fgov.be/nl/werkgevers-en-de-rsz/aangiften-bijdragen-en-v…

Smith, M., & Puczko, L. (2009). Health and Wellness Tourism. Oxford: Elsevier.

Sobczak-Boumans, M. (2010). Vitaliteit & wellness. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. Opgeroepen op Mei 5, 2013

Stad Oostende. (2007). Genieten geblazen met O2 Oostende. Opgeroepen op Maart 6, 2014, van http://www.oostende.be/nieuwsdetail.aspx?id=1777

Stok, S. (2007). „Wellness: kansen voor inkomend toerisme in Nederland.‟. Dordrecht.

The Global Wellness Institute. (2013). The Global Spa & Wellness Summit. Opgeroepen op Oktober 16, 2013, van The Global Wellness Tourism Economy 2013: http://www.globalspaandwellnesssummit.org/images/stories/pdf/wellness_t…

Toerisme Brugge. (2014). Opgeroepen op Mei 11, 2014, van Visit Bruges: http://visitbruges.be/

Toerisme Vlaanderen. (2011). Invloed van macrotrends op toerisme. Opgeroepen op September 10, 2013, van http://www.toerismevlaanderen.be/sites/toerismevlaanderen.be/files/asse…

Toerisme Vlaanderen. (2012). Reglement classificatienormen. Opgeroepen op Februari 28, 2014, van http://www.vlaanderen.be/int/sites/iv.devlh.vlaanderen.be.int/files/doc…

Toerisme Vlaanderen. (2014). Investeringssubsidies aan vergunde logiezen. Opgeroepen op Februari 4, 2014, van http://www.toerismevlaanderen.be/sites/toerismevlaanderen.be/files/asse…

Trivago. (2014). Opgeroepen op April 21, 2014, van http://www.trivago.be/

UNWTO. (2013). UNWTO Tourism Highlights 2013 Edition. Opgeroepen op Oktober 13, 2013, van http://dtxtq4w60xqpw.cloudfront.net/sites/all/files/pdf/unwto_highlight…

Van In, J. (2012). Kusthotels gaan in het offensief. Opgeroepen op Februari 28, 2014, van http://www2.wes.be/WVLW/2012-4/WVLW_2012_04_KusthotelsInvesteren.pdf

Van Tubergen, A., & Van Der Linden, S. (2002). A Brief History Of Spa Therapy.

Wellness Online. (2014). Wellness, een gezonde levensstijl, Wellness steeds populairder. Opgeroepen op November 15, 2013, van http://www.wellness-online.nl/wellness/

Wellness Tourism Worldwide 2011. (2011). 4WR: Wellness for Whom, Where and What? Wellness Tourism 2020 . Opgeroepen op Augustus 2, 2013, van http://www.xellum.hu/download/wellnesstourism_2020_fullreport.pdf

Wellness@Home. (2014). Opgeroepen op Mei 6, 2014, van http://www.wellnessathome.biz/page/40/Onderhoud_van_de_spa/

Westtoer. (2009). Investeren in een dynamisch kusttoerisme (synthese). Opgeroepen op Oktober 13, 2013, van http://www.toerismevlaanderen.be/sites/toerismevlaanderen.be/files/asse…

Westtoer. (2013). Opgeroepen op Oktober 13, 2013, van Trendrapport KiTS Kust 2007-2012: http://www.toerismevlaanderen.be/sites/toerismevlaanderen.be/files/asse…

Universiteit of Hogeschool
Master Of Science in Toerisme
Publicatiejaar
2014
Kernwoorden
Share this on: