Boxes Magazine

Yannick Verbesselt Nelke Roose
Persbericht

Hokjes doorbroken: studentenduo Journalistiek lanceert jongerenmagazine Boxes

Hokjesdenken doorbreken en Engels leren? International Journalism studenten Nelke Roose (21) en Yannick Verbesselt (22) bieden leerlingen uit de derde graad dé tool: Boxes Magazine.

Het fictiefgelanceerde Engelstalige papiermagazine Boxes gaat over labels en hokjes. “Ongetwijfeld leerde je hoe de wereld werkt, hoe je je moet gedragen, wat juist is, wat fout, wat cool is en wat helemaal niet. Dat hokjesdenken zorgt voor taboes en stereotypes”, deelt Yannick. “En daarover schreven wij in onze bachelorproef. Misschien dacht je dat populaire klasgenoten zich niet eenzaam voelden en ging je ervan uit dat een tienermoeder met iedereen zomaar in bed dook. Onze artikels bewijzen je het tegendeel.”

Jongeren bereiken
In België vind je vandaag voor jongeren weinig tot geen magazines. “En dat is een groot probleem,” vindt Nelke, “want tieners staan op een belangrijk kruispunt in hun leven. En in tijden waarin we elkaar steeds meer polariseren, moeten we dringend onze blik verruimen met nieuwe verhalen. We zetten in op tieners tussen 15 en 18 jaar oud, want zij zijn onze toekomst.”

Boxes Magazine zal ieder seizoen beschikbaar zijn, voornamelijk voor Belgische tieners. Het duo probeert de doelgroep te bereiken via middelbare scholen. Yannick: “Uit onze grootschalige enquête bleek dat jongeren niet willen betalen voor magazines en daarom zullen scholen Boxes aan jongeren aanbieden.” Scholen gebruiken het magazine in de les Engels om taal te leren. “Geen klassieke schooloefeningen meer, maar praten, lezen en debatteren zoals in de echte wereld.”

“We zijn ons ervan bewust dat niet iedereens Engels op hetzelfde niveau is in de klas. Daarom mikten wij op het niveau van een twaalfjarige Engelstalige, en met de hulp van klasgenoten en leerkrachten, zou iedereen onze artikels kunnen begrijpen”, voegt Nelke toe.

Van mentale gezondheid tot seks
“In tijden van dodelijke virussen zochten we de tieners iets minder direct op: we deden een enquête en ontdekten dat jongeren vooral geïnteresseerd zijn in mentale gezondheid en muziek. Die thema’s goten we in de rubrieken HEAD en CULTURE. Daarnaast kwam er GLOBE, over wat er zich afspeelt in de wereld en PRIVATE LIFE over het dagelijkse leven. Tot slot brachten we enkele artikels onder in de rubriek LOVERS AND FRIENDS, over vriendschap, relaties en seks”, legt Yannick uit.

Instagram is the place to be voor tieners. “Daarom kon ook een sterke socialemediastrategie niet ontbreken”, deelt het team trots. Met Instagramposts die letterlijk over de hokjes heen gaan, onderscheidt het magazine zich van anderen. Nelke: “Tieners hebben het druk, en door hen te achtervolgen op hun Instagramfeed zullen ze ons tussen publicaties door niet vergeten. De vormgeving die we gebruikten in het magazine lieten we met plezier terugkomen online.”

“Magazine-snacken”
“Om te voorkomen dat het magazine in de rugzak of op tafel blijft liggen, moesten we nadenken hoe we ‘tv-snacken’ vertaalden naar een magazine”, deelt Nelke. Tv-snacken is de trend waarin jongeren op momenten dat ze zelf willen kort tv-kijken, wtFOCK-gewijs. Yannick: “Magazine-snacken zagen we zo: onze posts online moesten echt de user experience verruimen. Geen teasers, maar aanvulling.” In het magazine schreven de twee over het leven van tienermama Mekayla, en op Instagram verscheen Mekayla in de video: “Teen mom answers most googled questions on teen pregnancies”.

Bibliografie

Eigen berichtgeving.

Universiteit of Hogeschool
International Journalism
Publicatiejaar
2020
Promotor(en)
Leen Creve, Lieve Roegiers, Sandra Busselot, Ruben Brugnera
Kernwoorden
Share this on: