De invloed van muziek op het (koop)gedrag van de consument en het bestaansrecht van een B2B-muziekstreamingplatform in België.

Schuyler Helder
Persbericht

NIEUW MUZIEKSTREAMINGPLATFORM VOOR BEDRIJVEN STREEFT NAAR JUISTE TOON TUSSEN KLANT EN MUZIKANT

Stel: je hebt de keuze tussen drie identieke restaurants die enkel verschillen op vlak van muziek. Het eerste restaurant speelt sfeervolle muziek die perfect in lijn ligt met het interieur en het geserveerde menu, in het tweede restaurant wordt de radio afgespeeld, terwijl in het derde restaurant de stilte weergalmt. Welk restaurant geniet jouw voorkeur?

Al eens een winkel binnengewandeld en je afgevraagd waarom juist deze muziek wordt afgespeeld? Muziek heeft wel degelijk een grote invloed op je (koop)gedrag en is daardoor een gouden marketingtool voor bedrijven. Veel handelszaken weten echter niet hoe ze muziek optimaal kunnen benutten. Het merendeel van de ondernemingen speelt zelfs onbewust illegaal muziek af,  waardoor muzikanten vaak een groot deel van hun inkomsten mislopen. In deze studie van Hogeschool PXL wordt het idee van een “Spotify-voor-bedrijven” onderzocht. Hierdoor krijgen klanten een betere winkelervaring, ontvangen artiesten een correcte betaling en een nieuw promotieplatform.

“Muziek heeft wel degelijk een grote invloed op je (koop)gedrag en is daardoor een gouden marketingtool voor bedrijven.”

Muziek heeft een invloed op de consumentenbeleving

Muziek: wel degelijk een hoofdzaak voor jouw zaak

Muziek prikkelt bijna alle gebieden van ons brein. Zo beïnvloedt het je rijgedrag, humeur, slaap, concentratie en zelfs je (koop)gedrag in een winkel of restaurant. Experimenten toonden meermaals aan dat dankzij de juiste muziek je vaker terugkeert naar dat ene café, een kledingmerk als positiever beschouwt en langer in de plaatselijke supermarkt vertoeft. Het is dus in het belang van ondernemingen om het juiste deuntje te vinden. Omgekeerd kan de foute muziek de wachttijd aan de kassa of op een drankje eindeloos langer doen lijken en je zelfs in de armen van een concurrerende winkel duwen. Ook het personeel kan een betere afspeellijst wel smaken: een winkelbediende zal je met meer plezier bedienen terwijl de ober vrolijker je pintje tapt.

Het is begrijpelijk dat managers het kiezen van de juiste muziek niet zien als een hoofdzaak. Het kost veel tijd om sfeervolle afspeellijsten samen te stellen, terwijl de expertise om een strategische selectie te maken vaak ontbreekt. Een professioneel bedrijf inhuren dat deze taken overneemt bespaart tijd, zodat de onderneming zich kan focussen op waar ze echt goed in is. Deze studie verkent het onontgonnen terrein van zo’n online muziekstreamingplatform in België, speciaal op maat van bedrijven. Maak kennis met FARO, een fictieve onderneming die bedrijven binnen België helpt om hun eigen muziekidentiteit te creëren.

Gezocht: mijn muziekidentiteit

FARO: een nieuw online Belgisch muziekstreamingplatform

De naam FARO is afgeleid van “Fair Royalties”, een begrip dat verwijst naar de eerlijke verloning van muzikanten. Wanneer een onderneming beslist om in zee te gaan met FARO wordt er voor hen een unieke muziekstrategie uitgestippeld. FARO ontwikkelt eerst een passende muziekidentiteit, waarbij de muziek wordt gekoppeld aan het interieur, de sfeer, het merk en de klanten. Op basis van deze muziekidentiteit kiest FARO een professionele muziekcurator die vervolgens elke maand een nieuwe afspeellijst met de hand samenstelt. De bedrijven kunnen hun persoonlijke afspeellijsten beluisteren en afspelen via het online streamingplatform, waar elke onderneming een eigen privé-account krijgt.

“Een percentage van de afspeellijsten wordt gereserveerd voor uitsluitend Belgische muziek om de Belgische muziekindustrie een extra podium te bieden.”

Het meest vernieuwende aan FARO, een volbloed Belgisch bedrijf, is dat het de Belgische muziekindustrie een extra podium wil bieden. Een bepaald percentage van de afspeellijsten wordt gereserveerd voor uitsluitend Belgische muziek. Bovendien gaat FARO een samenwerking aan met muziekuitgeverijen van over de hele wereld, waardoor zij hun muzikanten een extra platform kunnen bieden om hun werk te promoten. Dit uitgebreid netwerk zorgt ervoor dat de afspeellijsten nooit vervelen, altijd gevarieerd en up-to-date blijven.

Legale en op maat gemaakte muziek

Waarom zou je als bedrijf kiezen voor FARO en niet voor diensten zoals Spotify en Deezer? Dat komt omdat Spotify en Deezer uitsluitend gericht zijn op privé-personen en niet op ondernemingen. Het verschil ligt ‘m in de muzieklicenties: om muziek te mogen afspelen in voor publiek toegankelijke ruimtes hebben bedrijven een speciale toelating nodig. Maken bedrijven toch gebruik van deze diensten, dan lopen ze het risico op hoge boetes. Wordt er gekozen voor FARO, dan hoeft een zaak zich hier niets meer van aan te trekken.

FARO is momenteel echter nog maar een fictief bedrijf waarvan het idee speciaal ontwikkeld werd tijdens deze studie. Uit deze studie blijkt dat consumenten wel degelijk waarde hechten aan de muziek binnen een onderneming, al moet nog verder worden onderzocht of horeca- en handelszaken open staan voor een samenwerking met een bedrijf als FARO. Bovendien blijkt dat FARO zeker rendabel kan zijn en in staat is om muzikanten extra te belonen.

Dat muziek een invloed heeft op (koop)gedrag staat buiten kijf. Net zoals interieurarchitecten of etalagemanagers betaald worden voor de meerwaarde die ze bieden, verdienen artiesten ook een correcte verloning voor hun muzikale bijdrage. FARO hoopt een nieuwe manier van muziekbeleving in de markt te zetten die een win-win is voor iedereen.

Bibliografie

Andersson, K., Kristensson, P., Wästlund, E., & Gustafsson, A. (2012). Let the music play or not: The Influence of background music on consumer behaviour. 1 - 35 .
Areni, C., & Kim, D. (1993). “The influence of background music on shopping behaviour: classical versus Top Forty music in a wine-store”. . Advances in Consumer Research, 336 - 346 .
Batraga, A., Salkovska, J., Siga, A. B., & Duboviks, J. (2018). Music As Retail Atmospheric Factor And Influence On Consumers Behaviour In Latvia. . 1 - 10.
Bitner, M. J. (1992). The Impact of Physical Surroundings on Customers and Employees. . Journal of Marketing, 57 - 71.
Chebat, J., Gelinas-Chebat, C., & Filiatrault, P. (1993). Interactive effects of music and visual cues on time perception: an application to waiting lines in banks. 995 - 1020.
Graakjaer, N. J. (2012). Dance in the store: On the use and production of music in Abercrombie & Fitch. 1 - 16.
Grewal, D., Baker, J., Levy, M., & Voss, G. B. (1993). The effects of wait expectations and store atmosphere evaluations on patronage intentions in service-intensive retail stores. Journal of Retailing, 259 - 268.
Guégen, N., & Jacob, C. (2010). Music Congruency and Consumer Behaviour: An Experimental Field Study. 1 - 8.
Guégen, N., Jacob, C., & Guellec, H. (2004). Sound level of background music and consumer behaviour: an empirical evaluation. 34 - 38.
Guégen, N., Jacob, C., Guellec, H., Morineau, T., & Lourel, M. (2008). Sound level of environmental music and drinking behaviour: a field experiment with beer drinkers. 1795 - 1798.
Holbrook, M. B., & Gardner, M. P. (1993). An approach to investigate the emotional determinants of consumption durations, why do people consume what they consume for as long as they consume it? Journal of Consumer Psychology, 123 - 142.
International, H. (2011). Ucovering a musical myth. Stockholm, Zweden: Heartbeats.
Kotler, P. (1973). Atmospherics as a Marketing Tool. Journal of Retailing, 48 - 60 .
Laga, J. (2019, November). B2B Muzieklicentie van SABAM. (S. Helder, Interviewer)
Levitin, D. J. (2019). This Is Your Brain On Music. USA: Penguin.
Mandila, M., & Gerogiannis, V. (2012). The Effects of Music on Customer Behaviour and Satisfaction in the Region of Larissa- The Cases of Two Coffee Bars. 1 - 5.
Muziek streamingdiensten afspelen in uw zaak: mag dat? (2020). Opgehaald van UNIZO: https://www.unizo.be/advies/muziek-streamingdiensten-afspelen-uw-zaak-m…
North, A., Hargreaves, D., & Mckendrick, J. (1999). The influence of in-store music on wine selections. Journal of Applied Psychology, 271 - 276.
North, A., Hargreaves, D., & Mckendrick, J. (2000). The effects of music on atmosphere in a bank and a bar. Journal of Applied Journal Psychology, 1504 - 1522.
North, A., Shilock, A., & Hargreaves, D. (2003). The effect of musical style on restaurant customers' spending. Environment and Behaviour, 712 - 719.
Persoons, G., & Mijnendonckx, B. (2020, Maart). Ingrediënten van een muziekstijl? (S. Helder, Interviewer)
Smith, C., & Curnow, R. (1966). Arousal Hypotheses and the Effects of Music on Purchasing Behaviour. Journal of Applied Psychology, 255 - 256.
Tansik, L., & Routheaux, R. (1999). Customer stress-relaxation, the impact of music in a hospital waiting room. Journal of Service Industry Management, 68 - 81.
The value of music to consumers and business. (2015). ReSound, 1 - 8.
Turley, L., & Milliman, R. (2000). Atmospheric Effects on Shopping Behaviour: a Review of the Experimental Evidence. Journal of Business Research, 193 - 211.
Van Der Zwaag, M. (2011). The influence of music on mood and performance while driving. 12 - 22.
Wilson, S. (2003). The effect of music on perceived atmosphere and purchase intentions in a restaurant. Psychology of Music, 93 - 112.

Universiteit of Hogeschool
Muziekmanagement
Publicatiejaar
2020
Promotor(en)
Jonas Kiesekoms
Kernwoorden
Share this on: