Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

HET BEROEP INFLUENCER: Een kwalitatief onderzoek naar Vlaamse influencer praktijken

Noor Peeters
“Het beroep Influencer" is een kwalitatief onderzoek naar Vlaamse influencer praktijken, dat sociale media influencers benaderd vanuit een professioneel en beleidsmatig perspectief.

CampusXplore Alive: een nieuwe manier om te ontspannen en te genieten op de campus

Yassin Benhaddou
Mijn scriptie gaat over de toepassing van augmented reality (AR) op de campus. Ik heb een AR-app ontwikkeld genaamd CampusXplore Alive, die studenten en docenten een nieuwe manier biedt om de campus te ervaren. De app biedt een verscheidenheid aan functies, waaronder:

Spellen en activiteiten: Studenten kunnen deelnemen aan een verscheidenheid aan spellen en activiteiten, zoals een virtuele speurtocht, een escape room en een 3D-tour door de campus.
Informatie: Studenten kunnen informatie over de campus vinden, zoals de geschiedenis, de gebouwen en de evenementen.
Sociale connectie: Studenten kunnen met elkaar communiceren en samenwerken via de app.
Ik heb de app getest met studenten en docenten van de Erasmushogeschool Brussel. De reacties waren zeer positief. Studenten en docenten vonden de app leuk, interactief en informatief.

In mijn scriptie bespreek ik de volgende onderwerpen:

De basisprincipes van augmented reality
De toepassing van augmented reality op de campus
De ontwikkeling van CampusXplore Alive
De resultaten van de gebruikerstest
Ik concludeer dat augmented reality een veelbelovende technologie is voor de campus. AR kan worden gebruikt om de campuservaring te verbeteren door studenten en docenten een nieuwe manier te bieden om te leren, te spelen en te connecten.

TikTok food Influencers voor voedselgeletterdheid promotie?

Julie Volckaerts
Jongvolwassenen (18-25) consumeren veel berichten over eten en voeding op sociale media, met name op TikTok. Dit onderzoek richt zich op bron- en boodschapkenmerken van de effectiviteit van een food influencer in het bevorderen van voedselgeletterdheid bij jongvolwassenen. Meer specifiek ligt de focus op brondeskundigheid als bronkenmerk en instructies in receptvideo's als boodschapkenmerk. Een between-subjects experiment met een 2 (expert food influencer vs non-expert food influencer ) x 2 (TikTok receptvideo met instructies vs zonder instructies) design werd uitgevoerd. In totaal namen 242 Vlaamse jongvolwassenen deel aan het experimentele onderzoek. De resultaten tonen aan dat hoewel deskundige food influencers niet direct effectief waren in het bevorderen van voedselgeletterdheid en post engagement, ze wel als geloofwaardiger werden ervaren dan de niet-deskundige food influencer. Deze geloofwaardigheid van de bron bleef leiden tot een hogere intentie om gezond voedsel te kiezen en om de receptvideo leuk te vinden, te delen, te taggen, op te slaan en de influencer te volgen. Bovendien bleken instructies in receptvideo's op TikTok effectief te zijn in het bevorderen van voedselgeletterdheid en postbetrokkenheid. Deze bevindingen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van effectieve communicatiestrategieën gericht op het bevorderen van voedingsvaardigheden onder 18- tot 25-jarigen.

Representatie van dierenleed in Vlaamse nieuwsmedia: een Critical Discourse Analysis van Vlaamse geschreven pers

Eden Reuven
Een Critical Discourse Analysis van 47 artikels uit Vlaamse geschreven pers, geselecteerd in het jaar 2022 die analyseert hoe het discours rond dieren in slachthuizen vorm krijgt in de Vlaamse nieuwsmedia, vijf jaar na de undercoverreportage van Animal Rights in het slachthuis van Tielt.

Klimaatramp als katalysator richting duurzaamheid?

Fran Vancraenem
Hoe berichtgeving over klimaatrampen al dan niet aanzet tot ecologisch duurzamer gedrag bij de kijker.

Hoe verloopt de communicatie van overheidsorganisaties over kansspelen? Een kwalitatieve analyse van de stakeholders, communicatiekanalen, -inhouden en -praktijken

Katho Jacobs
Deze scriptie concludeerde dat overheidsorganisaties communiceren met intermediairs en met burgers wanneer ze over kansspelen communiceren. Met deze laatste groep communiceren ze op een onpersoonlijke manier. Als gevolg daarvan stelden de onderzoekers een ideaaltypisch communicatiemodel voor.

FIRE Belgium of r/wallstreetbets: De online wegen naar financiële onafhankelijkheid

Mirte Willems
Een eerste Vlaamse onderzoek naar de financiële kennis bij jongvolwassenen, naar aanleiding van de enorme populariteit van cryptomunten. Een pleit voor meer aandacht naar het dichten van de problematische genderkloof tussen mannen en vrouwen.

De rol van therapeut-patiënt communicatie en de impact op gezondheidsuitkomsten.

Danté Sevenhant Merel Berckmoes
Het lijdt geen twijfel dat de communicatie tussen therapeut en patiënt een grote impact heeft binnen de gezondheidszorg. Aan de hand van efficiënte en patiëntgerichte communicatie ontstaat er vloeiend een vertrouwensband tussen de therapeut en hun patiënt. Dit heeft op zijn beurt een positieve invloed op de therapietrouwheid, het behandelplan en de gezondheidsuitkomsten wat dan opnieuw bevorderend is voor de levenskwaliteit van de patiënt.

Parfum advertenties met als achtergrond de stad of de natuur: de invloed van de achtergrond van parfum advertenties op de effectiviteit van de advertenties

Amandine Keppenne
De achtergrond van de parfum advertenties wordt weinig onderzocht, ondanks dat deze een grote invloed kan hebben op de effectiviteit van de advertentie. Dit onderzoek toonde deze invloed effectief aan, namelijk het gebruiken van een achtergrond in parfum advertenties heeft een positieve invloed op de attitude tegenover de advertentie en het merk. Deze positievere merkattitude resulteert in een hogere aankoopintentie, wat het uiteindelijke doel is van vele merken.

De microchip: kruipt hij letterlijk of figuurlijk onder de huid?

Dana Coppens
Een clusteranalyse van de acceptatie van Radio Frequency Identification Subcutaneous Microchips (RFID-SM) bij Vlaamse jongvolwassenen.