Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

De transitie naar circulaire bouwmaterialen vraagt ruimte! Een manifest voor Hasselt-Genk.

Universiteit Gent
2023
Raven
Heirman
Dit is de mens in Vlaanderen vandaag. In spreidstand tussen het ecologische plafond en het sociale fundament: de dakpannen zijn eraf en de fundering bleek niet stabiel genoeg. Mijn thesis neemt de transitie naar circulaire bouwmaterialen en de ruimte die daarvoor nodig is als aanknopingspunt. Aan de hand van data, verhalende elementen, kaartmateriaal, … worden er vier ruimtelijke praktijken voorgesteld op vier verschillende schaalniveaus. De transitie naar een nieuwe samenleving wordt vormgegeven aan de hand van diverse aspecten uit de samenleving: zowel het sociale, het economische als het ecologische.
Meer lezen

Ervaren zorgdruk en intentie om de gezondheidszorg te verlaten na twee jaar in de COVID-19 pandemie: een surveyonderzoek bij verpleegkundigen

Universiteit Antwerpen
2023
Lena
Sommen
Het onderzoek weergegeven in deze scriptie exploreerde de ervaringen rond de zorgdruk en de intentie om de gezondheidszorg te verlaten bij Belgische verpleegkundigen na twee jaar in de COVID-19 pandemie door middel van een enquête-onderzoek. Daarenboven werden mogelijke factoren die bijdrage leveren aan een intentie om de zorgsector te verlaten, onderzocht.
Meer lezen

Doodsreutel, help wat nu?

Thomas More Hogeschool
2022
tine
geuens
Verpleegkundige aanpak in de behandeling van doodsreutel en ondersteuning van de naasten.
Meer lezen

“We are all different but the same.” Een sprookje, fantasieverhaal of juist een echt hier-en-nu-verhaal?

Hogeschool PXL
2021
Lore
Koopmans
In deze bachelorproef wordt uitgegaan van een allesomvattende definitie van diversiteit en ga ik samen met de medewerkers van Narrata vzw op zoek naar een manier om voorlezen en de kracht van verhalen in te zetten om kinderen voor te bereiden op het leven in een steeds veranderende en diverse samenleving.
Meer lezen

UNRAVEL: Aanknoping en ontknoping in een scenografisch ontwerp

Universiteit Hasselt
2020
Jasper
Goris
In deze scriptie wordt bestudeerd in hoeverre het scenografisch ontwerp de bezoeker in staat stelt om bepaalde keuzes in zijn leven te maken. Een essentiële vereiste hiertoe is dat de bezoeker in dialoog treedt met het ontwerp en op zoek gaat naar de betekenissen die achter het beeld schuilgaan. Door zijn gedachten en emoties te verknopen met het beelddenken van het ontwerp, kan de bezoeker tot nieuwe inzichten komen en zijn plaats in de samenleving bevragen.
Meer lezen

Wat groei in visie bracht voor de professionele leerKRACHT

Arteveldehogeschool Gent
2020
Kylie
Pinceel
Een onderzoek naar de de twee fundamenten van kwaliteitsvol onderwijs: visieontwikkeling en samen professionaliseren. Een waarderende en duurzame verandering door in te zetten op talenten van collega's.
Meer lezen

Kunsteducatie in het lager onderwijs

UC Leuven-Limburg
2020
Tuur
Sterckx
Deze bachelorproef onderzocht wat kunst en kunsteducatie kan doen voor de ontwikkeling van kinderen. Daarnaast werden ontwerpprincipes bepaald die de leerkracht helpen om rijke kunsteducatieve lessen op te bouwen. De bachelorproef mondde uit in een reeks kunsteducatieve lessen die inzetten op 21ste-eeuwse vaardigheden en rijke ervaringen met kunst.
Meer lezen

Borgen van immaterieel cultureel erfgoed door formeel leren in Vlaanderen

Vrije Universiteit Brussel
2020
Joris
Doorsselaere
Een onderzoek naar de UNESCO Conventie uit 2003 over het borgen van immaterieel cultureel erfgoed. In welke mate is deze geïmplementeerd in het onderwijs in Vlaanderen?
Meer lezen

Naar een integrale armoedebestrijding dankzij de inkanteling van het OCMW in het gemeentebestuur?

Hogeschool Gent
2019
Agneta
Hendrickx
Deze scriptie doet onderzoek naar mogelijke synergieën binnen een lokaal bestuur, in het kader van een meer integrale armoedebestrijding.
Meer lezen

Wandelen tussen Wolkenkrabbers: Sociaal geheugen en identiteit in de context van Black History Month

KU Leuven
2019
Jef
Cauwenberghs
In welke context wordt voor jonge Afro-Vlamingen een 'zwarte identiteit' geboren en hoe wordt deze door middel van sociaal geheugen in stand gehouden?
Meer lezen

Docentgedrag als student bekeken

Universiteit Antwerpen
2019
Linde
Domus
In onze snel veranderende maatschappij dient ook het onderwijs mee te evolueren. Binnen de leeromgeving speelt de docent een belangrijke rol. Het gedrag dat een docent stelt, heeft invloed op de relatie tussen student en docent enerzijds en, op onrechtstreekse wijze, op de motivatie van de student anderzijds. In het voortgezet onderwijs is er reeds veel bekend over de invloed van de docent-studentrelatie maar in het hoger onderwijs is hier nog weinig onderzoek naar gedaan. Het doel van dit praktijkonderzoek is te achterhalen welke docentgedragingen in het hoger onderwijs volgens studenten een positieve invloed hebben op de docent-studentrelatie, welke betekenis studenten hieraan toekennen en welke invloed dit heeft op hun motivatie. Vervolgens gaat dit onderzoek na welke verschillen er zijn in perceptie tussen docenten en studenten betreffende het docentgedrag.
Via twee vragenlijsten en een focusgroep werd data verzameld bij eerstejaars bachelorstudenten TEW en hun wiskundedocenten aan de Universiteit Antwerpen. Uit de antwoorden op de eerste vragenlijst bleek dat studenten voornamelijk leidend docentgedrag prefereerden gevolgd door helpend/vriendelijk en begrijpend docentgedrag. De focusgroep bevestigde deze resultaten enerzijds, maar voegde ook de meerwaarde van een meer terughoudende docent toe waardoor de student meer zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en vrijheid verkrijgt afhankelijk van de werkvorm. De tweede vragenlijst peilde naar de percepties van de docenten en studenten betreffende de waargenomen geprefereerde docentgedragingen. Beschrijvende statistiek en t-testen toonden grotendeels significante discrepanties tussen de percepties van docenten en studenten. Volgens studenten voldeden de meeste docenten in grote mate aan het geprefereerde docentgedrag maar de inschattingen van de docenten varieerden onderling sterk.
De resultaten van dit onderzoek kunnen een aanknopingspunt vormen voor een grootschalig onderzoek naar docent-studentrelaties in het Vlaams hoger onderwijs. Dit ter verbetering van de onderwijskwaliteit en in functie van de professionalisering van docenten om een bewustwording te creëren over de invloed van hun gedrag.
Meer lezen

Is het "time-over" voor de werkelijke zetelleer in het internationaal vennootschapsrecht?

Universiteit Antwerpen
2018
Wouter
Dister
België volgt sinds jaar en dag de werkelijke zetelleer. Deze staat echter sterk onder druk door de rechtspraak van het Hof van Justitie. In deze thesis wordt onderzocht of de werkelijke zetelleer nog verder kan bestaan in België.
Meer lezen

SDE19-The Mobble: Onderzoek naar modulaire bouwcomponenten

Universiteit Gent
2018
Ineke
Tavernier
Op basis van een actueel vraagstuk binnen de bouwindustrie, het al of niet renoveren of slopen van appartementsgebouwen uit de jaren 50 tot 70 van vorige eeuw, wordt in deze masterproef een vernieuwende tweevoudige methodiek ontwikkeld:
- Een methode om op het niveau van het bouwproces hoogbouwappartementen doelmatig te renoveren aan de hand van een binnen het masterproefonderzoek ontwikkelde te prefabriceren module in hout
- Een bouwmethode om nieuwe vormen of types van woningen te ontwerpen en te realiseren op basis van die zelfde module.
Meer lezen

Blockchain technology and smart contracts from a financial law perspective

Universiteit Gent
2018
Maurice
Demeyer
Onderzoek naar de wisselwerking tussen de verscheidene soorten van financiële blockchainapplicaties en het recht.
Meer lezen

Onzichtbare torens: bemiddelen in een turbulent historisch kader

Universiteit Gent
2017
Hannah
De Vidts
  • Jan
    Spitaels
In de Masterproef Onzichtbare Torens – Bemiddelen in een turbulent historisch kader, wordt aan de hand van een ontwerpend proces op zoek gegaan naar kwaliteiten van de stedelijke centrumtoren als een mogelijk verdichtingsmodel.
Het neemt de woontoren in de stad als uitgangspunt in een repliek op een heersende tendens, waarin bouwhoogte al te vaak wordt gereduceerd tot een louter kwantitatieve parameter. Het onderzoek wil uitdrukkelijk aantonen en overtuigen dat een onzichtbare stadstoren zijn dienst verleent aan het stedelijk landschap waarboven hij uittorent.
Meer lezen

Een verantwoord(elijk) ethisch beleid en morele zorg in woon-zorgcentra. Een verkennende studie.

Vrije Universiteit Brussel
2017
Lien
Van Achter
In deze masterproef worden enkele ideeën en conceptuele kaders verkend om een ethisch beleid en morele zorg in woon-zorgcentra uit te tekenen. Uitgaande van specifieke politieke ontwikkelingen en praktijkervaringen, komen fundamentele vragen naar voor. Welke ideeën kunnen goeddeels worden gedeeld? Hoe kunnen we een degelijke maar flexibele leidraad ontwikkelen binnen een seculiere ethiek, met respect voor spiritualiteit en allerlei religieuze en andere overtuigingen? Enkele aanwijzingen worden opgespoord in verschillende disciplines: zorgethiek, bio-ethiek, filosofie, psychologie, narratieve gerontologie en menswetenschappen in het algemeen. Het resultaat kan worden beschouwd als een verder te schrijven verhaal, vriendelijk verzoekend om deel te nemen.
Meer lezen

Suggesties voor de invoering van een eenvormig Belgisch relatievermogensrecht

Universiteit Gent
2017
Maxime
Dupan
Suggesties voor de ontwikkeling van een eenvormig relatievermogensrecht in de vorm van een minimale vermogensrechtelijke bescherming voor ongehuwd samenwonende partners.
Meer lezen

Dekking in de tijd in de aansprakelijkheidsverzekering

Universiteit Antwerpen
2016
Cindy
Cornelis
Het principe van de dekking in de tijd in de aansprakelijkheidsverzekering wordt, rechtsvergelijkend, onderzocht waarbij wordt nagegaan welke systemen worden toegepast, wat deze systemen inhouden, de geoorloofdheid ervan, in welke mate men ervan kan afwijken, wat de problemen zijn bij overgang van het ene naar het andere systeem en welke knelpunten kunnen vastgesteld worden in de Belgische regeling.
Meer lezen

OKAN jongeren in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België - Het overbruggen van taal, leeftijd en cultuur

Vrije Universiteit Brussel
2016
Joke
Vanderschoot
Musea kunnen een grote bijdrage leveren aan de integratie in België van OKAN jongeren ofwel anderstalige nieuwkomer. Een museumbezoek op maat in de Koninklijke Musea voor Schone kunsten van Brussel is ontwikkeld om te beantwoorden aan de noden van deze jongeren.
Meer lezen

Are viewing patterns in individuals with ASD confined to the eye region? A meta-analysis on social attention and feature saliency.

KU Leuven
2015
Jellina
Prinsen
  • Evi
    Coosemans
Wat “springt in het oog” bij individuen met autisme?De visuele saillantie van de verschillende gezichtskenmerken in kaart gebracht.Personen met een autisme spectrum stoornis (ASS) – verder autisme genoemd – zijn anders. Misschien associeer je autisme met de eigenaardigheden van bekende film-personages zoals Forrest Gump, Rain Man of Ben X. Of misschien ken jij wel minstens één van de naar schatting 100.000 mensen in België die aan autisme lijden.
Meer lezen

Defensieve en domestieke architectuur in Zuidoost-Arabië in de IJzertijd: een overzicht en een analyse

Universiteit Gent
2014
Laurence
Van Goethem
Wonen in de IJzertijd (1350-300 v.C.) in Zuidoost-Arabië Tegenwoordig voeren energiezuinige woningen met een geschikt EPC-attest (energieprestatiecertificaat) en een gegarandeerde geringe ecologische voetafdruk de boventoon op de woningmarkt in Vlaanderen. Een ‘beetje’ huis beantwoordt daarbij aan bovenstaande idealen en de consument ziet dit het liefst verwezenlijkt worden met hoogwaardige natuurlijke materialen. Daarnaast zijn ook een gunstige inplanting, uitzicht en aanzicht al van even groot belang. Het leeuwendeel van die woningmarkt bestaat uit eengezinswoningen en singlesappartementen.
Meer lezen

DE BETEKENIS VAN HET GESLACHT EN DE WOONPLAATS VOOR DE IDENTIFICATIE VAN DE PERSOON

Universiteit Gent
2014
Alexandra
Vanvooren
Winnaar Scriptieprijs
Het geslacht? De boom in! De woonplaats? De cloud in!Napoleon zou zich omdraaien in zijn graf.Exact 210 jaar geleden liet deze veelvuldig beschreven figuur de wetten van het Franse keizerrijk in boekvorm gieten. Het moet gezegd: de man had visie. Wat toen neergepend werd, bleek tijdsbestendig want twee eeuwen later gelden deze wetboeken nog in onze contreien. De tijdsgeest vandaag is echter lang niet meer wat hij oorspronkelijk was. En nog meer veranderingen staan te bonzen op de deur.
Meer lezen

Taal(v)aardigheden

Thomas More Hogeschool
2014
Jolien
De Cuyper
Winnaar Klasseprijs
Taal(v)aardighedenEen praktische gids rond talensensibilisering in de kleuterschoolEen knipperende cursorWat is talensensibilisering? Hoe past deze aanpak in een modern schoolbeleid en vanwaar de begripsverwarring met taalinitiatie? Betekent aandacht hebben voor talensensibilisering extra werk voor de al vaak administratief overbelaste leerkracht of biedt het net opportuniteiten voor elke zoekende onderwijsdeskundige?Mijn zoektocht start met talloze vragen en met een cursor die vanop een leeg computerblad confronterend naar me knippert.
Meer lezen

Bier, hop en de Eerste Wereldoorlog

VIVES Hogeschool
2014
Elien
Raes
Het verhaal van een populaire drank en haar bijzondere grondstof in de Groote Oorlog“C’est la seule industrie encore en vie sur la territoire belge.” Meer woorden had Jean-François Maes (1873-1957), Commissaris-Generaal van de Regering voor de Burgerlijke Bevoorrading in het Onbezette België, niet nodig om de productie, de handel en de consumptie van bier tijdens de Eerste Wereldoorlog te omschrijven.
Meer lezen

Van een papieren naar een digitale wereld - Een onvermijdelijke evolutie voor ondernemingen?

Odisee
2014
Serena
Van der Donckt
VAN EEN PAPIEREN NAAR EEN DIGITALE WERELD - EEN ONVERMIJDELIJKE EVOLUTIE?Digitalisering. We hebben allemaal een andere mening omtrent dit thema. Sommigen zijn prodigitalisering, terwijl anderen zeer doemdenkend zijn en bij het horen van dit begrip meteen een scène van de ondergang van de mensheid voor ogen hebben. Maar wie heeft het nu bij het rechte eind? Biedt digitalisering ons werkelijk enkel voordelen?
Meer lezen

Ik vraag me af of Godly Play een hype is.

Thomas More Hogeschool
2014
Evi
Soeters
Ik vraag me af of Godly Play een hype is.Evi Soeters, een derdejaarsstudent aan de lerarenopleiding te Mechelen, maakte in 2012 kennis met Godly Play. Theologe An Mollemans kwam in de ThomasMore hogeschool een kennismakingsmoment geven voor toekomstige leerkrachten. Ik was meteen geïnspireerd door deze werking en maakte er mijn innovatieproject over. Ik neem jullie graag mee in de wereld van het godsdienstonderwijs.Wanneer we geloofsopvoeding in de lagere school willen realiseren, is het belangrijk dat we steeds aasluiten bij de leefwereld van de kinderen.
Meer lezen

Ontwerpen van een educatief pakket rond WOI

Hogeschool Gent
2014
Robin Van hamme &
Tiana Vander Vreken
  • Tiana
    Vander Vreken
 WO I door de ogen van een kind.Vrijdag 31 juli 1914"Het is een warme zomeravond met de belofte van een zonnig weekend.Het valt zelfs ons, de kinderen, op dat er onrust is.De mensen komen op straat om in groepjes besprekingen te houden. We horen ze spreken over oorlog, soldaten, mobilisatie. Onze aandacht gaat naar iets anders: de grote vakantie die we op 1 augustus krijgen, wat ons op voorhand zielsgelukkig maakt." (Alfons Vander Heyden, 9 jaar)Om een 'complex' thema als WO I aan te brengen bij lagere schoolkinderen moet je enkele belangrijke zaken in acht nemen.
Meer lezen

Implementatie van het Kawa-model in een kinderpsychiatrische crisissetting

AP Hogeschool Antwerpen
2013
Isabel
Vanderveren
Het leven als waterval, of eerder een rustige rivier?Mijn afstudeerproject als ergotherapeute vond plaats in een kinder- en jeugdpsychiatrische crisissetting. Ik paste het Kawa-model, een ergotherapeutisch  model, toe om de crisissituatie vanuit het standpunt van het kind of de jongere duidelijk te krijgen.
Meer lezen

Schrijven en dementie: Kopietaken als complementair diagnose-instrument voor de ziekte van Alzheimer in een vroeg stadium

Universiteit Antwerpen
2013
Daniel
ter Laan
  • Anna-Catharina
    Rossaert
Opmerkelijke innovatie: eenvoudige, bijtijdse alzheimerdiagnose via toetsenbordGeen ingewikkelde, dure MRI-scan maar een eenvoudige diagnose via huis-tuin-en-keuken-computer. Acht masterstudenten aan de faculteit Letteren en Wijsbegeerte, Universiteit Antwerpen, onderzochten het schrijfproces van een tiental alzheimerpatiënten.
Meer lezen

Karakteriseren van de metabolische wijzigingen na inductie van geneesmiddelenresistentie bij Leishmania donovani

Universiteit Antwerpen
2013
Bart
Cuypers
Wapenwedloop op moleculair niveauHoe kunnen we het resistent worden van Leishmania voorblijven?Leishmaniasis, een verwaarloosde tropische ziekteWereldwijd is het leven van 1 op 6 mensen een nachtmerrie omdat ze lijden aan een  ’Neglected Tropical Disease’ (NTD). Het betreft hier allerlei parasieten zoals wormen van de huid, darmen of lymfevaten, maar ook eencellige organismen zoals bacteriën. NTD’s zijn vaak eenvoudig op te lossen met geneesmiddelen of hygiënemaatregelen. Deze oplossingen dringen echter niet door tot bij de armste mensen in afgelegen gebieden of krottenwijken.
Meer lezen