Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Kwalitatief onderzoek naar een vlotte transitie van een lineaire naar een circulaire economie in de mode-industrie.

KU Leuven
2022
Margot
Vingerhoets
Om een vlotte transitie naar een circulaire economie in de mode-industrie mogelijk te maken is een geïntegreerde aanpak door overheid, ngo's, consumenten en bedrijven noodzakelijk. In de praktijk blijken kennisverspreiding en een structurele mentaliteitswijziging van consumenten en bedrijven onontbeerlijk.
Meer lezen

Tweedehandskleding, tweede kans mindset? Een analyse van tweedehandskledingpraktijken bij Vlaamse studenten aan de hand van Wardrobe Studies

Universiteit Gent
2021
Elena
Pease
Het tempo waarmee we kledij kopen, dragen en weer weggooien blijft versnellen. Dat heeft een verwoestende impact op het gebruik van grondstoffen, afvalproductie en arbeidsomstandigheden. Het kopen van tweedehandskleding zou een alternatief kunnen zijn. Mijn onderzoek bestudeerde waarom studenten, bij wie de populariteit van tweedehandskledij toeneemt, tweedehands kopen. Door hen te interviewen bij hun kleerkast kwamen drie groepen naar voren: studenten die op koopjes jagen, tweedehands kopen om ethische en ecologische redenen, en unieke stukken zoeken. Tegen de verwachtingen in blijven al deze groepen in een hoog tempo tweedehandskledij consumeren, net omdat ze dat als een ecologisch neutraal alternatief beschouwen. Hoe dan onze kledingstijl uitdrukken zonder de massaconsumptiepraktijken die de mode-industrie typeren? Voor tot een aankoop over te gaan kan men kleding hergebruiken, aanpassen, lenen of ruilen. De herinneringen die onze kledingstukken oproepen kunnen daarbij hun levensduur verlengen.
Meer lezen

Onderzoek naar de maatschappelijke en economische opportuniteiten van Belgische pop-up stores in combinatie met e-commerce binnen de mode-industrie in tijden van economische onzekerheid - Een kwalitatieve analyse bij Belgische modebedrijven

KU Leuven
2021
Stefanie
Van Avermaet
De maatschappelijke en economische opportuniteiten van Belgische pop-up stores werden tijdens de COVID-19 pandemie extra uitgelicht. Ze kunnen namelijk internationalisering faciliteren, kosten en risico's beperken en leegstand helpen verminderen. Het concept biedt bovendien meerwaarde voor E-commerce onder bepaalde voorwaarden.
Meer lezen

Love at second sight: The impact of addressing the secondhand luxury market as a luxury brand on desirability and brand attitudes

Universiteit Gent
2021
Evelien
Tempelaere
Kwantitatief onderzoek over de attitudes van luxeconsumenten tegenover een luxemerk dat ook tweedehands luxemode verkoopt.
Meer lezen

Onderzoek naar een succesvolle communicatie en transparantie betreffende ecologische duurzaamheid in de mode-industrie

KU Leuven
2020
Ferre
Ceusters
Dit onderzoek gaat op zoek naar factoren van een effectieve communicatie en transparantie
betreffende ecologische duurzaamheid in de mode-industrie. De basis bestaat uit zes cases die
via diepte-interviews en aanvullende secundaire data geanalyseerd worden.
Meer lezen

Een nieuwe kijk op toekomstige kledij: Een kritische review naar het sluiten van de kringloop in een circulaire textielindustrie.

Universiteit Gent
2020
Charlotte
De Vooght
Een kritische review over mogelijke methodes voor de gewone mens die bijdragen aan een duurzamere textielindustrie. De methodes zijn gebaseerd op de Europese afvalhiërarchie. Tenslotte werd een platform, FabricK, gecreëerd die alle stakeholders samenbrengt om de bevolking te informeren en de industrie aan te zetten tot een duurzamere toekomst.
Meer lezen

Duurzame kledingketens in de schaduw van multinationals

Arteveldehogeschool Gent
2018
Noa
Cornaer
Hoe komt het dat de multinationals of fast fashion ketens nog steeds zo populair zijn tegenover de duurzame ketens, ondanks de bewuster wordende consument en hoe valt dit te verklaren? Die vraag staat centraal in dit onderzoek waarvoor bestaande bronnen en onderzoeken werden bestudeerd, in combinatie met een consumentenbevraging over aankoopgedrag en attitude tegenover fast fashion en duurzame kledingmerken/ketens.
Meer lezen

De benadering van uitbuiting in de textielindustrie door bedrijven

KU Leuven
2015
Joycka
Verhaegen
De Belgische strijd tegen uitbuiting Sinds het instorten van de textielfabrieken van Rana Plaza in 2013 is alle aandacht gevestigd op de kledingmerken zoals H&M, C&A en Primark. Maar wat met de Belgische modebedrijven? Nemen zij hun verantwoordelijkheid op voor het voorkomen of aan banden leggen van uitbuiting bij hun leveranciers? Dit vormde een onderwerp voor een masterproef aan de KU Leuven.Uit onderzoek binnen de criminologische wetenschappen in Leuven blijkt dat de Belgische modebedrijven zich bewust zijn van de problematiek van uitbuiting in de textielfabrieken.
Meer lezen

Onderzoek naar actuele evoluties binnen de internationale kledingsector in het kader van de recente tendens tot backshoring van de productie.

KU Leuven
2015
Lies
Vissers
Made in China, India, Bangladesh,… verleden tijd?“Je hebt good, cheap en fast en ergens kun je er maar op twee goed doen. Ze alle drie goed doen, dat is onmogelijk.”Claude Ampe, Bellerose, 2015 Sta jij er soms nog bij stil waar je kleding vandaan komt? Made in China, India, Bangladesh, we kijken er niet meer van op. Toch kiezen veel kledingbedrijven er recent terug voor om hun productie dichter bij huis tot stand te brengen of dus aan zogenaamde ‘backshoring’ te doen.Internationale  kledingbedrijven zijn steeds weer op zoek naar nieuwe werkmethoden om de consument tevreden te houden.
Meer lezen