Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Instagram food influencers: threat or opportunity? Determining the impact of social media influencers’ food related content on Flemish 12-18 year old adolescents’ eating outcomes: An intervention

Katoo Derks Yara Qutteina
Een experimenteel (4x4, between subjects) onderzoek naar de impact van voedselgerelateerde inhouden van sociale media influencers op de eetgewoonten van Vlaamse 12-18-jarige adolescenten.

Syntax in de turnzaal: het effect van een les woordvolgorde geïntegreerd met sport

Judith Van Braeckel
In deze scriptie wordt het effect van lessen woordvolgorde gecombineerd met beweging onderzocht. Twee OKAN-klassen kregen een traditionele les over Nederlandse woordvolgorde in het klaslokaal en twee lessen Nederlandse woordvolgorde met beweging in de turnzaal, telkens gevolgd door een vragenlijst en een kennistest over woordvolgorde. De resultaten geven aan dat er een mogelijke leerwinst schuilt in gecombineerde lessen met beweging, maar dat er verschillende voorwaarden aan verbonden zijn, die verder onderzoek vereisen.

Leerlingen van het 3e jaar secundair onderwijs motiveren en sensibiliseren tot DTPa vaccinatie

Kimberly Hermans
Onderzoek naar de redenen van een lage vaccinatiegraad bij adolescenten. Gevolgd door een onderzoek naar mogelijke oplossingen. Met als uiteindelijke uitkomst een verhoogde vaccinatiegraad.

Impact van psychosociale determinanten op de mondhygiënegewoonten bij adolescenten. Een literatuurstudie.

Saskia Sertyn
In deze literatuurstudie wordt onderzocht wat de invloed is van omgevingsfactoren op mondhygiënegewoonten bij adolescenten. Deze kennis kan gebruikt worden bij het ontwikkelen van preventieprogramma’s ter bevordering van de mondgezondheid bij deze doelgroep.

De kunst van creatief onderwijs

Sarah Awad
Dit praktijkonderzoek heeft als doel inzicht te krijgen in de wijze waarop het Steineronderwijs in Vlaanderen volgens hun pedagogie en filosofie hun ASO-leerlingen voorbereidt op het leven. Hierin staat de vraag centraal: wat is de meerwaarde van kunstzinnigheid en creativiteit in het secundair onderwijs en hoe vertaalt zich dat in het Steineronderwijs. Aansluitend hierop worden de sterktes en de zwaktes van dit type onderwijs verder onderzocht. Naast een uitgebreide literatuurstudie werden er diepte-interviews afgenomen van oud-leerlingen van MSV en Werner Govaerts, coördinerend directeur van de Federatie Steinerscholen. Deze scriptie werd geschreven naar aanleiding van een politieke tendens waarbij kunstzinnige vakken in het secundair onderwijs sterk worden teruggeschroefd. Er wordt geconcludeerd dat kunst een noodzaak is voor een brede, optimale ontwikkeling van een jongere. Hierdoor krijgen jongeren de kans om hun eigen stem te laten horen, hun eigen talenten te ontdekken, hun eigen creativiteit te ontwikkelen en hun eigen unieke identiteit tot uitdrukking te brengen. Binnen het Steineronderwijs wordt sterk de nadruk gelegd op die persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen. Ze worden niet klaargestoomd om zich aan te passen aan de huidige maatschappelijke verwachtingen maar ondersteund in het groeien naar wie ze in wezen al zijn. Zo kunnen jongeren op een eigen unieke en creatieve wijze een meerwaarde bieden aan de maatschappij.

Dyspareunie in de menopauze, hoe het taboe doorbreken?

Sara Corsus
Dyspareunie is een veelvoorkomend ongemak in de menopauze. Door het taboe rond dit onderwerp word het vaak niet besproken en blijft het vervolgens onbehandeld. Deze proef onderzoekt hoe we dit taboe in de maatschappij kunnen doorbreken, om vrouwen met dyspareunie vlotter bij de juiste hulpverlener te krijgen.

De rol van seksuele scripts in seksueel grensoverschrijdend gedrag tussen Vlaamse adolescenten

Laura Byn
Seksueel grensoverschrijdend gedrag en de banalisering ervan woekeren onder Vlaamse jongeren. Deze schouderophalende cultuur aanpakken, betekent echter ook hun traditionele blik op relaties en seksualiteit aanpakken. Een mentaliteitswijziging dringt zich op.

Ouderschap en ontwikkeling van kinderen in niet-traditionele gezinnen.

Sanne Goossen
In deze systematic review willen we een overzicht geven van alle bestaande literatuur rond opgroeien in een niet-traditioneel gezin en hoe afwijken van traditionele gezinsvormen de (ervaren) opvoedingscompetentie, ouder-kindrelatie en het welzijn en de ontwikkeling van kinderen (fysiek, emotioneel en gedragsmatig) kan beïnvloeden.

Ver van thuis? Hoe sociale NGO’s veerkracht opbouwen in post-crisis aankomststeden door sociale innovatie en integratie

Alicia Van der Stighelen
In de context van migratie en de Europese vluchtelingencrisis beproeft deze masterproef het potentieel tot veerkracht van zowel de aankomststad met een eigen crisishistorie als van haar nieuwkomers. Een netwerk van ngo’s (afkorting voor ‘non-gouvernementele organisaties’) spelen hierin een essentiële rol via hun sociale zorg en huisvesting als substituut voor een (tot nog toe) weinig responsieve overheid. De thesis steunt in concreto op onderzoek van en vrijwilligerswerk met de ngo ARSIS die werkt rond opvang en integratie van niet-begeleide minderjarige migranten in Athene, Griekenland.

Een last en een leerkans? De rollen van adolescente vluchtelingen in het gezin

Emily Debaes
Een kwalitatief onderzoek omtrent de rollen die adolescente vluchtelingen opnemen in het gezin en hoe ze deze beleven.

Fysieke inspanning in een klascontext bij adolescenten voor meer leerwinst en welzijn

Lindsay Everaert Els De Smet Umare Cöl Lara Prenen
Deze masterproef onderzoekt het effect van beweging op leerresultaten van adolescenten in een klascontext. Draagt beweging daadwerkelijk bij tot het behalen van betere resultaten? Hoe werken lichaam en geest samen? En wat zijn de achterliggende processen? Dit onderzoek beantwoordt al deze vragen.

Huiswerk voor LO?

Glenn Junior Pepermans Jari De Pauw
Dit eindwerk laat zien dat huiswerk voor lichamelijke opvoeding perfect kan.

De modererende rol van executief functioneren op de relatie tussen emotieregulatie en psychopathologie bij jonge adolescenten

Ine Verbiest
De adolescentie is een kwetsbare periode voor de ontwikkeling van psychopathologie. Daarnaast zijn psychische problemen tijdens deze periode sterk nadelig voor de jongere in kwestie, zowel op korte als lange termijn. Deze masterproef onderzoekt de modererende rol van executief functioneren op de relatie tussen emotieregulatie en psychopathologie bij jonge adolescenten.

De rol van de secure base en safe haven functies van hechting in de identiteitsontwikkeling van jongeren: de mediërende rol van coping

Elise Van Laere
Onderzoek naar de rol van de secure base en safe haven functies van hechting in de identiteitsontwikkeling van adolescenten. Daarbij wordt de rol van coping als mediërende variabele onderzocht. Dit onderzoek heeft interessante implicaties voor de klinische praktijk.

Boekoscoop: de autonome leesmotivatie van leerlingen uit de eerste graad a-stroom secundair onderwijs versterken via verfilmde jeugdliteratuur

Justine De Hooghe Astrid Bauwens Thomas Denolf
Met onze website 'Boekoscoop' willen we de leesmotivatie van leerlingen uit de eerste graad a-stroom secundair onderwijs versterken via verfilmde jeugdliteratuur.

Denk nu ook aan later. Fertiliteitspreservatie in de kinderoncologie.

Katrien Markey
De verschillende fertiliteitspreservatiemogelijkheden voor kinderen met kanker en barrières in de zorg worden besproken en onderzocht, zodoende wordt duidelijk waarom dit onderwerp nog te weinig aan bod komt.

Vriendschap 2.0: Altijd Online - Nooit Alleen

Debra De Groote
Dit onderzoek gaat na in welke mate jonge adolescenten binnen hun vriendschapsrelaties digitale druk ervaren door het gebruik van digitale technologie en sociale media. Het ervaren van digitale druk doelt op de stress die afkomstig is vanuit de permanente bereikbaarheid die digitale technologie met zich meebrengt.

Tijdsattitudes van hedendaagse jongeren - Het verband met hechtingsrelaties van jongeren en hun ouders

Liesbeth Daenen
Ouders met een veilige hechting aan hun ouders zullen een veilige hechting met hun kinderen opbouwen. De veilige hechtingsrelatie van de jongere zal ervoor zorgen dat deze een positievere kijk heeft op het verleden, heden en de toekomst waardoor deze meer kans heeft op een gezonde psychologische ontwikkeling.

Het in vraag stellen van homoseksualiteit als categorie

Lisa Fenucci
Het in vraag stellen van homoseksualiteit als categorie. Aan de hand van thema's: bevrijding, historische en cross-culturele perspectieven op homoseksuele handelingen, en vloeibare seksualiteit.

Verpleegkundige benadering van zelfverwondend gedrag bij adolescenten

Nele Geudens
Het optimaliseren van de verpleegkundige benadering van zelfverwondend gedrag bij adolescenten. Preventieve interventies voor verpleegkundigen en een wetenschappelijke benadering van wondzorg ten gevolge van zelfverwonding.

Voelen online gamers zich eenzaam? Een exploratieve studie naar sociale verbondenheid bij personen die online gamen.

Tine Vandamme
Deze masterproef is het resultaat van kwalitatieve diepte-interviews, met als doel om via een kwalitatieve methode meer inzicht te krijgen in de wereld van online multiplayer gamers en hun sociale verbondenheid tot andere online gamers. Hiervoor werden 14 volwassenen (11 mannen en drie vrouwen) geïnterviewd, met een leeftijd range van 21 tot 34 jaar. Voor deze studie werden enkel massively multiplayer online role playing games (MMORPG) spelers gerekruteerd die minstens meer als één jaar frequent gamen. Personen met een huidige of eerdere gameverslaving werden niet opgenomen. Deze studie exploreerde de vraag van sociale verbondenheid tussen online gamers. Met bijkomende, meer specifieke exploratie naar gevoelens van eenzaamheid van deze online gamers. Op basis van een thematische analyse van de verzamelde onderzoeksgegevens werden twee hoofdthema’s weerhouden: het thema online gamen en het thema sociaal welbevinden. In elk hoofdthema werden nog een aantal sub-thema’s weerhouden. Gamegedrag is geen gefixeerd eenheidsverhaal. De deelnemers zijn meer dan alleen ‘gamers’: het gamen vormt (een belangrijk) deel van hun leefwereld, maar geen enkele vereenzelvigt zich een identiteit als gamer. Gamen is voor hen een (vrije)tijdsbesteding zoals een hobby of een passie. Het sociale aspect in online gamen is erg belangrijk, alle deelnemers onderhouden zowel online als offline betekenisvolle contacten. De meerderheid van de deelnemers ervaren of zien een wisselwerking tussen online gamen en het zich eenzaam voelen. Opvallend is dat geen enkele deelnemer zich aanzienlijk eenzaam voelde, algemeen waren de deelnemers tevreden over hun welbevinden. Tot slot concludeerden ze dat wanneer een gamer zich eenzaam voelt, hij of zij online contact gaat (op)zoeken tijdens het gamen, waardoor het gevoel van eenzaamheid mindert. Anderzijds werd er ook aangegeven dat wanneer er te veel wordt gegamed (extreem gamen of verslaving) het een negatieve impact kan hebben waardoor het eenzame gevoel net kan optreden.

Bone tissue engineering: different gene expression levels between tibial, maxillary and mandibular-derived periosteal cells

Lisanne Groeneveldt
Bone tissue engineering is een veelbelovend alternatief voor chirurgische ingrepen waarvoor nu nog bot wordt getransplanteerd. Naast het type cel, bepaalt ook de origine van de donorcellen hoe goed ze in staat zijn om bot te vormen. Dit kan worden verklaard doordat de activiteit van relevante genen voor botvorming sterk afhangt van zowel het celtype als de celorigine.

Support Your Future

Steffi Pieters Kathy Ruyssers Emma Chauvaux
Support Your Future werd ontworpen voor leerlingen vanuit het secundaire onderwijs om hen te sensibiliseren rond een gezonde leefstijl. Op basis van motivatie en herhaling leren de jong volwassenen omgaan met voeding, beweging en hygiëne.

Zorgtransitie van jongvolwassenen met mucoviscidose

Sofie Moens
Kwalitatieve interviewstudie omtrent belevingen bij jongvolwassenen met mucoviscidose en hun ouders over de zorgtransitie van pediatrie naar volwassenzorg

Eten wat de pot schaft. De evolutie van de eetcultuur tijdens de jongerenvakanties van CM vanaf 1947

Gerda Broeckmans
Een studie van wat er tijdens de jongerenvakanties van CM op tafel kwam, hoe dat in de loop van de tijd veranderde, wat de oorzaken waren van die veranderingen en waarin de eigenheid lag van de CM eetgewoontes