Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

HET BEROEP INFLUENCER: Een kwalitatief onderzoek naar Vlaamse influencer praktijken

Vrije Universiteit Brussel
2023
Noor
Peeters
“Het beroep Influencer" is een kwalitatief onderzoek naar Vlaamse influencer praktijken, dat sociale media influencers benaderd vanuit een professioneel en beleidsmatig perspectief.
Meer lezen

Hoe kan Maeskes Roem hun targeting richten op een jongere doelgroep ?

Hogeschool Gent
2023
Nils
Thiebaut
Met dit onderzoek willen we gaan onderzoeken hoe Maeskes Roem zich kan richten op een jongere doelgroep. Vooral gericht op mensen met een leeftijd tussen 18-35 jaar. Maeskes Roem hun huidige doelgroep momenteel is tussen 35-60 jaar oud. Deze willen ze dus verjongen om zo een groter doelpubliek aan te spreken en aan te trekken.
Meer lezen

Parfum advertenties met als achtergrond de stad of de natuur: de invloed van de achtergrond van parfum advertenties op de effectiviteit van de advertenties

Universiteit Gent
2022
Amandine
Keppenne
De achtergrond van de parfum advertenties wordt weinig onderzocht, ondanks dat deze een grote invloed kan hebben op de effectiviteit van de advertentie. Dit onderzoek toonde deze invloed effectief aan, namelijk het gebruiken van een achtergrond in parfum advertenties heeft een positieve invloed op de attitude tegenover de advertentie en het merk. Deze positievere merkattitude resulteert in een hogere aankoopintentie, wat het uiteindelijke doel is van vele merken.
Meer lezen

Analysing the IoT threat landscape using consumer firmware-based, high fidelity honeypots

Universiteit Hasselt
2022
Mihály
Csonka
Genomineerde longlist mtech+prijs
Genomineerde longlist Scriptieprijs
Deze thesis bestudeert de staat van het IoT bedreigingslandschap in 2021-2022. Eerst werd er een literatuurstudie over IoT veiligheid en IoT malware gemaakt. Daarna werd een honeypot ontworpen, gebouwd en publiek gemaakt gebaseerd op best practices om relevante gegevens te verzamelen. De honeypot bevat meerdere types van apparaten die meerdere IoT services bezitten en gebruikmaken van relevante netwerkprotocollen. Enkele van deze honeypot apparaten zijn zeer geloofwaardig. Dit is mogelijk gemaakt door middel van firmware re-hosting. Deze techniek virtualiseert delen van een apparaat. Verschillende implementaties werden bestudeerd om de meest toepasselijke te kunnen gebruiken. Deze techniek en de implementaties ervan zijn echter niet perfect. Analyse van de resulterende gegevens toont dat praktisch alle malware geautomatiseerd is door gelijkenissen tussen apparaten met Linux-gebasseerde firmware te misbruiken. Verder is alle gezamelde malware gebaseerd op Mirai of Gafgyt, twee oudere malware families. Firmware re-hosting benodigd verder onderzoek en ontwikkeling zodat het bruikbaar wordt om een honeypot mee te bouwen.
Meer lezen

Discriminatie en vertrouwen van de LGBTQ+-community in de politiek: een internationaal perspectief

Universiteit Antwerpen
2022
Krusha Mae
Timmermans
Er is weinig informatie over de LGBTQ+-community en hun politiek vertrouwen. Meer specifiek is er weinig tot geen onderzoek gedaan naar de vraag of hun politiek wantrouwen wordt beïnvloed door de discriminatie die zij ervaren. Deze masterproef analyseert de mogelijke verschillen tussen het politiek vertrouwen, de discriminatie en de politieke participatie van de Belgische en de Hongaarse LGBTQ+-community, en of deze met elkaar verband houden. Uit de analyse van de ESS-enquêtegegevens blijkt dat dat niet het geval is voor al deze factoren. Discriminatie en politiek vertrouwen correleren over het algemeen wel, maar dat lijkt niet hetzelfde te zijn voor discriminatie en politiek vertrouwen van de Belgische en Hongaarse LGBTQ+-gemeenschap specifiek. Deze thesis laat zien hoe de LGBTQ+-community duidelijk niet kan worden veralgemeend naar andere minderheidsgroepen. Deze masterproef bevordert inzicht in hoe politiek wantrouwen, specifiek voor de LGBTQ+-community, kan voortkomen uit verschillende situaties en ervaringen, niet alleen uit de discriminatie die zij ervaren.
Meer lezen

FOLLOWING THE FAMOUS. CELEBRITY CRYPTO ENDORSERS AND THEIR ROLE IN THE ADOPTION OF CRYPTO

Universiteit Antwerpen
2022
Dietsen
Aernouts
Deze studie onderzoekt kenmerken van endorsers en hun impact op de effectiviteit van crypto advertenties. Er wordt gebruik gemaakt van het Source Credibility Model om de relatie te onderzoeken tussen crypto-advertenties met verschillende endorsers en de intenties van individuen om cryptocurrencies te adopteren. Het antwoord op de onderzoeksvraag "Wat is de invloed van crypto-aanbeveling van beroemdheden op de houding van gebruikers van sociale media met betrekking tot de adoptie van crypto?"
is dat het type endorser in de advertentie geen significante invloed heeft op de houding of koopintentie ten opzichte van crypto.
Meer lezen

Van Corona tot Guinness: De impact van de Coronacrisis op marketingcampagnes van alcoholproducenten

Universiteit Antwerpen
2021
Sema
Dogdu
Een crisissituatie wordt doorgaans gekenmerkt door een verandering in het alcoholconsumptiepatroon, en de huidige Corona-crisis vormt hierop geen uitzondering. Er zijn steeds meer alcoholreclames te zien op sociale mediakanalen, met als gevolg dat er een toegenomen blootstelling aan alcoholproducten in het dagelijks leven is. Uit bestaande studies blijkt dat de portrettering van alcohol in advertenties tot veranderingen in attitudes en gedrag kan leiden, wat een belangrijk aspect is gezien alcoholconsumptie nadelige gevolgen heeft voor de algemene gezondheid. Met deze studie onderzoeken we hoe alcoholproducenten hun reclame aanpassen om alcoholgebruik te beïnvloeden in de context van een crisissituatie. Hiervoor wordt een framing analyse uitgevoerd van verbale en visuele boodschappen in Facebook advertenties van de drie grootste alcoholproducenten ter wereld.
Meer lezen

The 'ad'ded value van corona-marketing: Kwantitatief onderzoek naar het scepticisme en de effectiviteit van cause-related marketingcampagnes ten tijde van de COVID-19-pandemie.

Universiteit Antwerpen
2021
Maura
Verdoliva
Kwantitatief onderzoek naar de effectiviteit en het scepticisme ten aanzien van reclamecampagnes die aangepast zijn in het licht van de COVID-19-pandemie. Werken campagnes die gekoppeld zijn aan een goed doel nog bij de jongvolwassen consument?
Meer lezen

Rechts-nationalistische alternatieve online media in Vlaanderen

Vrije Universiteit Brussel
2021
Paulien
Debrie
Dit onderzoek brengt rechtse alternatieve mediaspelers in Vlaanderen in kaart, door enerzijds bronnen te raadplegen die de onderzoeker in staat stelt een lijst te maken van alle bestaande spelers en door anderzijds de kenmerken van rechtse alternatieve media te toetsen aan de gevonden mediaspelers.
Meer lezen

Hoe kunnen speelgoedbedrijven rekening houden met de effecten van gendermarketing op kleuters

Hogeschool PXL
2021
Lis
Van Herck
In deze scriptie wordt het probleem met genderstereotypen uitgelegd, specifiek met betrekking tot kleuters en speelgoed. Deze worden vaak versterkt door marketing. Er worden ook tips en adviezen gegeven voor speelgoedwinkels, gebaseerd op kwalitatieve en kwantitatieve research.
Meer lezen

Assessing the impact of influencers on brand engagement across different categories on Instagram

Universiteit Gent
2020
Mélanie
Vercaempt
  • Hanne
    Vandermarliere
Wat is het effect van influencers van influencers op merkbetrokkenheid in de categorieën fashion, beauty en food op Instagram?
Meer lezen

Push en pull marketing: Samen nog krachtiger?

Hogeschool PXL
2020
Robin
Bosmans
Een kwalitatief onderzoek naar de mogelijkheid van het combineren van Google SEARCH advertenties en sociale media advertenties om tot een succesvollere converterende digitale campagne te bekomen.
Meer lezen

Van Uitzicht tot Inzicht - Restauratie en conservatie in België ca. 1880 tot 1920

Universiteit Gent
2020
Audrey
Boivin
Geschiedenis van de technieken en idealen binnen de kunstrestauratie en -conservatie, specifiek over de conservatie en restauratie van schilderkunst in België ca. 1880-1920.
Meer lezen

Digitale berusting in een tijd van privacy onzekerheid

Vrije Universiteit Brussel
2020
Femke
Tinkl
In deze thesis wordt het concept digitale berusting onderzocht. Dat concept handelt over het feit dat mensen hun privacy onvoldoende beschermen ook al zouden ze dat eigenlijk wel willen. Daarnaast wordt ook de invloed van privacy geletterdheid op dat fenomeen bekeken.
Meer lezen

Online versus real life coaching op een gezonde levensstijl

Hogeschool PXL
2020
Yana
Stappers
Dat ons leven niet altijd even gezond is, is duidelijk. Maar hoe ga je om met de gevaren die verbonden zijn aan een ongezonde levensstijl? En hoe kies je bewust voor een gezond alternatief? Possible onderzocht met een acht weken programma welke invloed een gezonde levensstijl op ons lichaam heeft.
Meer lezen

Deducing search queries from encrypted network traffic

Universiteit Hasselt
2020
Isaac
Meers
In deze thesis wordt besproken hoe een aanvaller kan achterhalen naar wat iemand aan het zoeken is op het web ondanks het feit dat deze gegevens beveiligd zijn. Niet alleen de aanval maar ook beschermingsmaatregelen komen aan bod.
Meer lezen

De virtuele gevangenis. Controle, normalisering en vrijwillige onderwerping in de digitale samenleving

Universiteit Antwerpen
2019
Stefanie
Matthys
Deze scriptie onderzoekt of de digitale samenleving te vergelijken is met de virtuele gevangenis. Ze gaat ook na of er sprake is van een vorm van vrijwillige onderwerping aan de digitale apparatuur. Op deze manier kunnen we enerzijds een beter begrip krijgen over de invloed van nieuwe technologieën op onze samenleving en ook hoe wij ons tegenover die technologieën verhouden als mens.
Meer lezen

Heart-wrenching images: how shockvertising by humanitarian NGO's is responded to by the public. Een exploratief onderzoek naar publieksreacties, percepties en gedragingen ten gevolge van shockvertising door humanitaire NGO's.

Universiteit Gent
2019
Yentl
Desmyter
Publieksreacties op shockvertising door humanitaire NGO's. Exploratief onderzoek naar publieksreacties, -percepties en -gedragingen ten gevolge van shockvertising door humanitaire NGO's.
Meer lezen

Impliciet of expliciet? Een oogbewegingsonderzoek naar de invloed van impliciete televisieadvertenties op visuele aandacht, attitude, recall en advertising avoidance

KU Leuven
2019
Daphné
Vermeiren
Deze masterproef doet onderzoek naar de invloed van impliciete en expliciete televisieadvertenties op visuele aandacht, attitude, recall en advertising avoidance. Door middel van een eyetrackingbril en een survey konden tegenstrijdige, maar ook bevestigende resultaten in lijn met voorgaand onderzoek gevonden worden.
Meer lezen

King Leopold's Soliloquy and its Dutch translation: on translation delay and history

KU Leuven
2018
Marnik
Sarens
Mark Twain schreef in 1905 het pamflet King Leopold’s Soliloquy als protest tegen het gruwelijke Congobeleid van koning Leopold II. Het werk verscheen in Nederlandse vertaling pas tientallen jaren later, in 1961, bij de communistische Nederlandse uitgeverij Pegasus. Deze uitzonderlijke vorm van plotse, vertraagde vertaling vertelt veel meer over de mogelijke geheimen die onze samenlevingen kunnen dragen dan op het eerste gezicht misschien lijkt.
Meer lezen

Travel2Date: niet alleen een ontmoeting met de wereld.

Thomas More Hogeschool
2018
Margaux
Richard
  • Kaylee
    Felix
  • Bjorn
    Stuyts
  • Sarina
    Uyttendaele
Travel2Date is een online touroperator die pakketreizen aanbiedt naar bestemmingen binnen Europa. De focus in deze reizen ligt vooral in het leren kennen van andere vrijgezellen met een kans op het ontmoeten van hun nieuwe partner tijdens één van onze reizen. Dit wordt gerealiseerd door middel van bandversterkende activiteiten waarbij men tevens ook de bestemming beter leert kennen.
Meer lezen

Queer Visions and Curious Magazines: A Comparison of the Yellow Book and the Protagonist Magazine

Universiteit Gent
2018
Dries
Debackere
Deze scriptie vergelijkt het laat negentiende-eeuwse artistiek-literaire tijdschrift The Yellow Book met het hedendaagse modetijdschrift The Protagonist Magazine. Hierbij wordt enerzijds aandacht besteed aan de algemene genrekenmerken van beide publicaties. Anderzijds wordt gekozen voor een specifieke vergelijking van hoe beide omgaan met het thema homoseksualiteit.
Meer lezen

An extensible, resilient and private peer-to-peer online social network

Vrije Universiteit Brussel
2018
Ruben
De Smet
Online sociale netwerken hebben vaak last van veiligheids- en privacyproblemen. Door gebruikersgegevens niet op te slaan op een server, maar bij je vrienden en familie, kan Big Brother niet meer meekijken. Jammer genoeg is het maken van zo'n sociaal netwerk erg moeilijk. Deze thesis presenteert een platform om dit erg te vergemakkelijken.
Meer lezen

Instagram influencers en luxe: De modererende impact van congruentie op de effectiviteit van merkprominentie

Universiteit Gent
2018
Laura
Vanderwee
Het effect van merkprominentie op zowel merkattitude als aankoopintentie. Vervolgens gaan we hierbij ook de modererende impact van congruentie na en wordt er gekeken welke rol reclamewijsheid heeft binnen dit effect.
Meer lezen

The effect of speaker separation and noise level on auditory attention detection

KU Leuven
2018
Tine
Arras
Auditieve aandachtsdetectie (AAD) analyseert de hersengolven van personen om te bepalen naar wie of wat ze luisteren. In deze scriptie wordt onderzocht welke invloed bepaalde parameters hebben op de accuratesse van AAD. Het bespreekt de resultaten van een experiment met 15 jongvolwassenen met een normaal gehoor.
Meer lezen

Artificiële Intelligentie in advertising

Arteveldehogeschool Gent
2018
Stefanie
Rondelez
In deze scriptie worden de verschillende mogelijkheden van advertising besproken met behulp van Artificiële Intelligentie.

Eerst wordt er uitgebreid uitgelegd wat AI is en hoe het werkt, door dieper in te gaan op begrippen zoals Deep Learning, algoritmen en machine learning.

Vervolgens wordt de geschiedenis van AI besproken aan de hand van mijlpalen en kan u lezen wat deskundigen en wetenschappers voorspellen voor de komende decennia.

Dan worden verschillende toepassingen van AI in advertising besproken aan de hand van voorbeelden. De niches waarover ik schrijf zijn content creation, content curation, Programmatic, Google, Facebook, DOOHapps en chatbots.

Tenslotte kan u enkele interviews lezen met professionals uit de bedrijfswereld die al reeds AI in hun bedrijf gebruiken.
Meer lezen

Het profiel van de functionaris voor gegevensbescherming in de Algemene Verordening Gegevensbescherming

Universiteit Gent
2018
Adriaan
Golsteyn
De scriptie bevat een onderzoek naar het profiel van de functionaris voor gegevensbescherming in de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Het geeft een overzicht van de managementrollen, de verantwoordelijkheden en de kennis van de functionaris voor gegevensbescherming.
Meer lezen

Dagcrème voor mannen en bier voor vrouwen: de voorstelling van mannen en vrouwen in televisie-reclames voor traditioneel gendergebonden producten die geheroriënteerd worden op het andere gender

KU Leuven
2018
Dagmar
Bicqué
Producten die traditioneel aan mannen dan wel vrouwen werden verbonden, worden in reclame steeds vaker geherpositioneerd op het andere gender. Aan de hand van een kwalitatieve inhoudsanalyse van televisiereclames wordt nagegaan of deze ontkoppeling tussen productcategorie en gender ook wijst op minder stereotypering.
Meer lezen

Het creëren, positioneren & onteren van het vrouwbeeld. Vertrokken vanuit Lilith.

Hogeschool Gent
2018
Esther
Schelfhout
Een onderzoek naar het creëren, positioneren & onteren van het vrouwbeeld in de hedendaagse Westerse beeldcultuur. Vertrokken vanuit Lilith. Adam' s eerste vrouw.
Meer lezen

Verwijzing naar leeftijd bij werving van (semi)overheidspersoneel. Een inhoudsanalyse van jobadvertenties

KU Leuven
2017
Laurens
Seigers
Deze masterproef wil nagaan of er verwijzingen naar leeftijd voorkomen in de personeelsadvertenties van publieke en semipublieke organisaties en of deze verwijzingen een invloed hebben op het sollicitatiegedrag.
Meer lezen