Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Van Corona tot Guinness: De impact van de Coronacrisis op marketingcampagnes van alcoholproducenten

Sema Dogdu
Een crisissituatie wordt doorgaans gekenmerkt door een verandering in het alcoholconsumptiepatroon, en de huidige Corona-crisis vormt hierop geen uitzondering. Er zijn steeds meer alcoholreclames te zien op sociale mediakanalen, met als gevolg dat er een toegenomen blootstelling aan alcoholproducten in het dagelijks leven is. Uit bestaande studies blijkt dat de portrettering van alcohol in advertenties tot veranderingen in attitudes en gedrag kan leiden, wat een belangrijk aspect is gezien alcoholconsumptie nadelige gevolgen heeft voor de algemene gezondheid. Met deze studie onderzoeken we hoe alcoholproducenten hun reclame aanpassen om alcoholgebruik te beïnvloeden in de context van een crisissituatie. Hiervoor wordt een framing analyse uitgevoerd van verbale en visuele boodschappen in Facebook advertenties van de drie grootste alcoholproducenten ter wereld.

Fuck, ik ben eenzaam

Marnik Jacobs Jonas Vanpassel Amber Jacobs Larissa Witters Romy Jaenen
10 maart 2020, de start van de coronacrisis in België. De start van een parcours met ingeperkte vrijheden, opschorting van lessen, sluiting van winkels en horeca. De start van een periode waarin het gebruik van termen als ‘bubbels’, ‘social-distancing’, ‘anderhalve meter’, ‘blijf-in-uw-kot’ en ‘lockdown’ al snel normaal werd. Allemaal maatregelen essentieel om de verspreiding van het COVID-19virus een halt toe te roepen. Maar helaas ook allemaal maatregelen met een enorme impact op de mentale toestand van de Belgische jongeren, in het bijzonder gevoelens van eenzaamheid.

Inclusie in de marketingcommunicatie: Een praktische handleiding

Yasmina Yatto
Diversiteit is positief en moet worden omarmd. In onze diverse samenleving moeten we vertrekken van wat ons verbindt. Dit eindwerk geeft een antwoord op de onderzoeksvraag: “Waarom verandert er in de marketing- communicatiewereld nauwelijks iets ondanks goede intenties rond diversiteit en inclusie?”. Deze bachelorproef bevat tevens een handleiding om inclusieve communicatie te realiseren.

Het mainstream onderwijs is dood! Een nieuwe onderwijsstrategie: blended learning. Hoe kunnen we leerkrachten lager onderwijs begeleiden om over te schakelen naar een blended learing leeromgeving?

Yannick Rooseleers
Blended learning is een nieuwe onderwijsvorm waarbij traditioneel onderwijs wordt aangevuld met digitale componenten. Toch komt er meer bij kijken dan enkel componenten toevoegen aan het onderwijs. Aan de hand van een stappenplan trachten we leerkrachten en/of scholen stapsgewijs te begeleiden naar blended leanring.

SARS-CoV-2 een (wereld) groot probleem, wat nu met het vaccin?

Sofie Beyers Steffi Biermans
SARS-CoV-2 had een grote impact op zowel fysiek, psychosociaal als economisch vlak. De farmaceutische industrie werd aangespoord om snel een vaccin te ontwikkelen. Doch is niet iedere persoon vaccinatiebereid. Daarom werd er een bruikbare tool ontworpen om de vaccinatiebereidheid bij de Belgische bevolking te vergroten genaamd VacciNapp.

Boer zoekt Protocol

Waut Bruynseels Kelvin van den Nieuwenhof
Ons Scriptie gaat over extramuraal revalideren in een herstelboerderij en hoe een ergotherapeut hierbij de boer kan ondersteunen.

De invloed van muziek op het (koop)gedrag van de consument en het bestaansrecht van een B2B-muziekstreamingplatform in België.

Schuyler Helder
In deze studie van Hogeschool PXL wordt het idee van een “Spotify-voor-bedrijven” onderzocht. Hierdoor krijgen klanten een betere winkelervaring, ontvangen artiesten een correcte betaling en een nieuw promotieplatform.

Werkbaar werk - werk op jouw maat!

Jens Longueville
Deze bachelorproef onderzoekt de werkbaarheid van het werk binnen het bedrijf 'Thon Hotels Brussels' en biedt oplossingen aan inzake werkstress.

JONGVOLWASSENEN IN DE MIST. OP ZOEK NAAR WERKZAME FACTOREN VOOR DETENTIEVERLATERS EN DAKLOZEN

Katrien Goossens
Deze scriptie onderzoekt wat werkt bij jongvolwassen detentieverlaters en daklozen door middel van een internationale literatuurstudie en focusgroepen met begeleiders van de doelgroep en de jongeren zelf. Het resultaat is een brede waaier van werkzame factoren waarmee hulpverleners aan de slag kunnen.

The effect of ambient scent on time spent in retail stores: The mediating role of consumers’ shopping mood

Anke Van Malder
Onderzoek naar het gebruik van geuren in retail en horeca, en het effect ervan op de gemoedstoestand van consumenten en de bijkomende commerciële effecten en voordelen

Leefbaarheid van kleine kernen

Ellen Boes
Dorpen in Vlaanderen ondervinden sterke veranderingen. We moeten ervoor zorgen dat onze dorpen levend blijven zonder terug te gaan in de tijd. We moeten dus naar de toekomst kijken.

Wat is de meerprijs van nieuwbouwappartementen met zicht op het water?

Anthony Bouckaert
Onderzoek naar de meerprijs van nieuwbouwappartementen met zicht op het water (rivieren, dokken en kanalen) in Vlaanderen.

Maritiem District Oostende

Sylvia Roelens
Stedenbouwkundig ontwerp van de Churchillkaai in Oostende tot een volwaardig nieuw stadsdistrict.

Global buckling of eccentrically loaded cellular members

Melissa Kerkhove
Gebruik van cellenliggers: safety scanWellington Place, Leeds, Verenigd Koninkrijk. De site waarop vroeger het Leeds Central Station gevestigd was, wordt omgebouwd tot een prestigieuze trekpleister met talloze horeca- en handelszaken en bijhorende woon- en parkingfaciliteiten. Dit tot 2016 lopend project is één van de vele recente constructies waarbij er geopteerd wordt om cellulaire staven - de klassieke stalen I-profielen met cirkelvormige openingen in de lijfplaat – te gebruiken.Economisch materiaalgebruik, maar wat is het effect van deze openingen op het bezwijkgedrag van de liggers?

Voetbalclubs en hun socio-culturele werking Van hooliganisme tot communitywerking in Engeland en België. Een casestudy van KAA Gent en RSC Anderlecht.

DEBORAH D'HAUWER
RSC Anderlecht, het nieuwe stadion en maatschappelijk verantwoord ondernemenIn de jaren tachtig van de twintigste eeuw waren er protestacties door voetbalsupporters. Om voetbalgeweld (één van de protestacties) aan te pakken, werden er door de voetbalautoriteiten en overheden verschillende acties op poten gezet. Fancoaching –het begeleiden van fans om incidenten tegen te gaan- is daar een voorbeeld van. Het Heizeldrama (1985) en Hillsboroughincident (1989) speelden hierin een belangrijke rol. In Manchester verzetten de supporters zich echter tegen de hypercommercialisering van het voetbal.

Een rustplek in een speeltuin: het ontwerpen van een inclusieve speelplek met de expertise van kinderen met autisme

Nele De Mets
Een rustplek in een speeltuinHet ontwerpen van een inclusieve speelplek met de expertise van kinderen met autismeINLEIDINGEen inclusieve maatschappij, waar iedereen volledig deel van kan zijn ongeacht zijn verschillen, is dat geen mooi streefdoel? Jammer genoeg ervaren personen met een beperking hierin nog veel hindernissen. Toch kan je door kleine stappen te ondernemen, bouwen aan zo’n inclusieve maatschappij.Als men spreekt over een inclusieve samenleving doelt men op de insluiting van alle burgers, zonder acht te slaan op de verschillen tussen de burgers (Grip vzw, z.d.).

'Seacapes' voor hedendaagse bezoekers of toeristen: een uitdaging? Cases: Nederlandse en Belgische badplaatsen

Wesley Gruijthuijsen
De Vlaamse en Nederlandse kust:Ten dode opgeschreven of de bestemming van de toekomst?Stel, u bent bezig met het boeken van u volgende zomervakantie. Of u dit online doet, of nog traditioneel via het reisbureau, de kans is niet bijster groot dat u denkt aan de Vlaamse of Nederlandse kust. U kiest wellicht eerder voor een bestemming aan de Middellandse Zee. Of misschien is een ‘culturele’ rondreis in Azië meer iets voor u? Ik geef u geen ongelijk en u bent zeker niet de enige. De Vlaamse en Nederlandse kust wordt door velen niet meer geschikt geacht voor de jaarlijkse hoofdvakantie.

Weigering van een verplichte externe audit

Jolien Vanduffel
De illegale praktijk van het weigeren van een verplichte externe auditZaakvoerder Janssen leidt een groot bedrijf dat actief is in de bouwsector. Het gaat om een winstgevende BVBA met een redelijke jaaromzet dat een 100-tal werknemers tewerkstelt. Van overheidswege is de zaakvoerder verplicht een externe auditor aan te stellen. Deze externe auditor zal onder meer nagaan of de financiële verslaggeving overeenstemt met de werkelijkheid. De heer Janssen verkiest echter om een revisie aan zich voorbij te laten gaan, ook al betekent het dat hij tegen de wet ingaat.

De meerwaarde van wellness in de Vlaamse hotelsector

Ben Glorieux
Hebben Vlaamse wellnesshotels nog een toekomst?Droomt u ook van een heerlijke sauna of een verrukkelijke massage bij een weekendje weg op hotel aan zee?  Vindt u het belangrijk bij een citytrip om ook te kunnen fitnessen in het hotel? Wellnesstoerisme is duidelijk een trend, het is vooropgesteld om elk jaar, en dat tot 2017 (prognose op 5 jaar, 2012-2017) meer dan 9 % te groeien, ongeveer 50 % sneller dan het globaal toerisme. Wat voor hotelgasten leuk en aantrekkelijk lijkt, is daarom nog geen evidentie om uit te voeren als hoteluitbater.

Het Red Light District: door de ogen van een sociaal werker

Eline Tijtgat
Het Red Light District: door de ogen van een sociaal werker“Hallo, ik ben Anna en ik ben afkomstig van Hongarije. Ik was 19 toen ik via een kennis een job in de horeca aangeboden kreeg in België. Aangezien er in Hongarije veel armoede is en ik voor mijn zieke moeder en mijn kind moest kunnen zorgen nam ik de job aan. Eenmaal aangekomen in België bleek niets van het beloofde waar. Ik werd als prostituee tewerkgesteld in het schipperskwartier, het Red Light District van Antwerpen.

Attractiveness over conscientiousness: Discrimination based on perceived attractiveness and personality traits in the Flemish labor market

Anke Penninck
Is schoonheid een betere hulp dan alle aanbevelingsbrieven?Eeuwen geleden schreef de Griekse filosoof Aristoteles: ‘schoonheid is een betere hulp dan alle aanbevelingsbrieven.’ Deze gedurfde uitspraak doet ook vandaag de harten van jonge werkzoekenden sneller slaan. In de huidige samenleving wordt aan het uiterlijk namelijk veel belang gehecht. Het is bijgevolg niet ondenkbaar dat uiterlijk een invloed kan hebben op de aanwervingskansen.

Subsidies in de kunstensector: casestudie over concertzalen

Sander Smouts Joris Himpens Wouter Van Eylenbosch
Cultuur dient tot niets, maar kan het overleven zonder overheidssteun?Subsidies voor drie Vlaamse concertzalen blijken noodzakelijk om een gevarieerd en vernieuwend aanbod aan te bieden, maar minder om het financieel voortbestaan van de respectievelijke concertzalen te verzekeren.

De invloed van werken aan het openbare domein op de detailhandel (tijdens/na)

Lut Barrezeele Lut Barrezeele
Werken aan het openbare domein: een noodzakelijk kwaad voor de detailhandel?Openbare werken worden door de detailhandel vaak heel negatief onthaald. Deze werken veroorzaken immers heel wat hinder en brengen een periode van onrust en onzekerheid met zich mee. Zo kan de uitvoering van de werken de overleving van hun handelszaak in het gedrang brengen. De vaste kosten zoals huur, gas, water en elektriciteit blijven immers doorlopen, terwijl de inkomsten door de werken sterk afnemen.Investeringen in de opwaardering van de openbare ruimte zijn echter heel belangrijk voor de detailhandelaar.

De effectiviteit van angstgebaseerde reclamestrategieën in antirookcampagnes bij volwassenen: experiment

Sarah Douwen
Angstaanjagende antirookadvertenties hebben geen of zelfs averechts effectEr bestaat al geruime tijd discussie over de werking van angstaanjagende advertenties in antirookcampagnes en het gebruik van schokkende beelden op sigarettenpakjes. Recent masterproefonderzoek aan de KU Leuven toont aan dat dergelijke advertenties geen of zelfs een averechts effect hebben op volwassenen. Communicatiewetenschapster Sarah Douwen concludeert op basis van haar experiment dat campagnemakers zich beter richten op de sociale voordelen die niet-rokers genieten.

"Bedauerlicherweise nicht auf Deutsch verfügbar." - Een drietalige case study over het vertaalbeleid voor Duitstalig België

Esther De Fijter
Helaas niet in het Duits beschikbaar.België staat bekend als een meertalig land: een land waarin meerdere talen worden gesproken en een officiële status hebben. Ook al worden ze vaak vergeten, bestaan er naast Vlamingen en Franstaligen ook nog de Duitstalige Belgen. Binnen de Europese Unie is Duits de taal met de meeste moedertaalsprekers, maar in België is de taal van Goethe maar een minderheidstaal. De taalminderheid telt amper 80 000 personen, maar beschikt toch over dezelfde taalrechten als Vlamingen en Franstaligen.