Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Het effect van voorraadberichten op de aankoopintentie in de mode- en hotelsector

Annelise Heylen
Dit onderzoek bestudeert de impact van schaarsheidsberichten en onbeschikbaarheidsberichten op de aankoopintentie. Deze berichten informeren de consument over de (on)beschikbaarheid van de voorraad. Het focaal product is het wenselijk product, daartegenover staan de niet-focale producten, deze zijn gelinkt aan het focaal product maar wenst de consument niet te kopen. We bestuderen de aankoopintentie van het focaal product, hierdoor ontstaan er drie types berichtgeving die worden onderzocht; een schaarsheidsbericht bij een focaal product, een schaarsheidsbericht bij een niet-focaal product en een onbeschikbaarheidsbericht bij een niet-focaal product. Het doel van dit onderzoek is om een inzicht te verschaffen over de effecten van voorraadberichten bij focale en niet-focale producten en hun invloed op de aankoopintentie van het focaal product. Hierbij gaan we kijken of de resultaten generaliseerbaar zijn op de modesector en de hotelsector. Dit onderzoek werd uitgevoerd aan de hand van een online experiment, waarbij er zes verschillende scenario’s werden opgesteld. De gegevens van 302 respondenten werden verzameld. De resultaten geven weer dat de verschillende types van berichtgeving eenzelfde impact hebben op de aankoopintentie van het focaal product in beide sectoren.

Company reactions to disruptive innovation: an exploratory study of service industries

Luca De Ridder
Systematische literatuurstudie naar het empirisch onderzoek rond disruptieve innovatie (disruptive innovation) en een exploratief onderzoek naar de mogelijke bedrijfsreacties op disruptieve innovatie in dienstensectoren.

Fairmont Rey Juan Carlos I Barcelona: How can the hotel help its employees to find a good balance between their personal and professional lives?

Naiké Delferrière
Een scriptie over wat een goede work-life balans inhoudt, waarom deze belangrijk is voor zewel werknemers als werkgevers en hoe deze balans te verkrijgen is.

De meerwaarde van wellness in de Vlaamse hotelsector

Ben Glorieux
Hebben Vlaamse wellnesshotels nog een toekomst?Droomt u ook van een heerlijke sauna of een verrukkelijke massage bij een weekendje weg op hotel aan zee?  Vindt u het belangrijk bij een citytrip om ook te kunnen fitnessen in het hotel? Wellnesstoerisme is duidelijk een trend, het is vooropgesteld om elk jaar, en dat tot 2017 (prognose op 5 jaar, 2012-2017) meer dan 9 % te groeien, ongeveer 50 % sneller dan het globaal toerisme. Wat voor hotelgasten leuk en aantrekkelijk lijkt, is daarom nog geen evidentie om uit te voeren als hoteluitbater.