Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Het effect van interactief voorlezen op de probleemoplossingsvaardigheden van kleuters

Universiteit Antwerpen
2021
Joris
Van Elsen
Problemen oplossen kan je leren. De kleuterleeftijd is het ideale moment om probleemoplossend denken te stimuleren. Dit quasi-experimenteel onderzoek toont aan dat interactief voorlezen uit prentenboeken een leuke en veelbelovende manier is om van kleuters (nog) betere probleemoplossers te maken.
Meer lezen

Research-based learning in het hoger onderwijs: een quasi-experimentele studie in de eerste bachelor pedagogische wetenschappen

Universiteit Gent
2017
Laura
Wagemans
Deze masterproef ging na in welke mate het mogelijk was om research-based learning te implementeren in het curriculum van eerste bachelor studenten. De evolutie van onderzoeksvaardigheden, onderzoekservaring en onderzoeksambitie van de studenten werd hierbij tevens in kaart gebracht.
Meer lezen

Mohammed zkt. stereotiepvrije kiezer. Een quasi-experimenteel onderzoek naar stereotypen die kiezers gebruiken bij de beoordeling van etnische kandidaten in de Vlaamse politiek

Universiteit Gent
2017
Sigrid
Van Trappen
Etnische minderheden zijn politiek ondervertegenwoordigd in België. Kiezers spelen hierbij een cruciale rol. Deze masterproef gaat na hoe jonge kiezers kandidaten met een migratieachtergrond beoordelen en of ze hierbij gebruik maken van stereotypen. Uit de resultaten blijkt dat kiezers kandidaten met een migratieachtergrond niet minder competent, maar wel linkser inschatten.
Meer lezen

Leidt voorlezen tot een betere leesattitude? Een quasi-experimenteel onderzoek in het zesde leerjaar van het basisonderwijs

Universiteit Antwerpen
2009
Annick
De Vylder
Winnaar Klasseprijs
 Prentenboeken in de zesde klas? Stel je voor: je stopt 170 leerlingen uit het zesde leerjaar een prentenboek in de hand. Vervolgens laat je elk van hen daaruit voorlezen aan twee kleuters. Wat denk je, interessant toch voor de kleuters. Maar ook voor de 12-jarigen, zo blijkt. In het kader van haar masterthesis onderzocht Annick De Vylder in 9 basisscholen of voorlezen uit prentenboeken de leesattitude van leerlingen in het zesde kan verbeteren. “Als leerkracht van het zesde leerjaar organiseerde ik regelmatig dergelijke voorleesactiviteiten voor mijn leerlingen.
Meer lezen

Begrijpend lezen en schematiseren. De impact van het leren maken van schema’s op metacognitie tijdens begrijpend lezen.

Universiteit Gent
2006
Hendrik
Van Steenbrugge
  • Hilde
    Van Keer
  • Martin
    Valcke
Samenvatting
In dit onderzoek werd het effect nagegaan van schematiseren op begrijpend lezen en op metacognitie. In totaal namen 269 leerlingen en 14 leerkrachten uit 15 klassen, verspreid over het vijfde en zesde leerjaar deel aan het onderzoek. De leerlingen uit de experimentele conditie leerden ofwel schema’s maken of kregen schema’s. De leerlingen uit de controlegroep kregen verbale toelichtingen omtrent het verwerken van een tekst.
De resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat schematiseren niet leidt tot significant hogere scores op een gestandaardiseerde begrijpend leestoets.
Meer lezen

Primaire preventie van rugklachten: een stap verder

Karel De Grote Hogeschool
2006
Patrick
Deleu
Manueel hanteren van lasten kan leiden tot rugklachten. De uitvoering die de rug het minst belast wordt zelden spontaan uitgevoerd. Daarom moet ze aangeleerd worden. Dit kan door het geven van opleidingen.
Vraagstelling is: bestaat er literatuur over de efficiëntie van opleidingen manueel hanteren van lasten en aan welke criteria moeten ze voldoen?
Er bestaan methodes voor het manueel hanteren van lasten, deze zijn empirisch doordacht en uitgewerkt. Over het manueel hanteren van lasten werd geen wetenschappelijke literatuur gevonden.
Meer lezen

Portfolio in de lerarenopleiding: een instrument ter bevordering van zelfsturing en reflectie in het leerproces.

Vrije Universiteit Brussel
2005
Jetske
Strijbos
Literatuustudie
 
In het huidige curriculum worden twee soorten competenties onderscheiden. Ten eerste dienen studenten de nodige onderwijscompetenties te verwerven.
Meer lezen