Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Onafhankelijkheid in een gedigitaliseerd medialandschap: evaluatie van economische duurzaamheid en consolidatie in de Vlaamse onafhankelijke televisieproductiesector

Pieter Van der Elst
de Vlaamse onafhankelijke televisieproductie is een levendige en dynamische sector die, ondanks de hoge output aan populaire lokale producties, gebukt gaat onder een zekere financiële precariteit. Het inherent risicovolle businessmodel en de restricties die de Vlaamse afzetmarkt kenmerken, liggen aan de basis van deze problematiek en dwingen de sector tot allerhande strategieën om ermee om te gaan. Eén van de voornaamste strategieën, die de laatste jaren op internationale schaal ook in opmars lijkt te zijn, is het aangaan van consolidaties of het meestappen in een concentratiebeweging. Door de veronderstelde invloed van bedrijfseigenaarschap op de inhoud van content, is concentratie echter niet onbesproken als economische strategie.

Batterijopslag als bron van flexibiliteit in het distributienet

Maarten Evens
Deze scriptie onderzoekt of thuisbatterijen een oplossing kunnen bieden voor toekomstige problemen op het distributienet ten gevolge van de toename van hernieuwbare energietechnieken.

Flow cytometric microbial monitoring for safeguarding drinking water quality

Jorien Favere
Tot op de dag van vandaag blijft het een wereldwijde uitdaging om de microbiële drinkwaterkwaliteit te waarborgen. De huidige monitoringstechnieken schieten tekort op vlak van accuraatheid en/of snelheid. Flow cytometrie heeft deze beperkingen niet en is daarom een veelbelovende monitoringstechniek. In deze studie werd de waarde van flow cytometrie als microbiële monitoringstechniek in drinkwater geëvalueerd.

Studie opbrengstgarantie residentiële zonnepaneleninstallaties Izen Energy Systems NV

Merijn Wuyts Thomas Raets
De masterproef bestond er in om de invloed van schaduw op residentiële zonnepanelen-installaties te onderzoeken en de bestaande opbrengst-formule te optimaliseren

De bescherming van de consument bij de verwerving van elektriciteit

Charlotte Lermyte
“Belastingen is pest, energiefactuur is cholera” In de masterproef met als titel “De bescherming van de consument bij de verwerving van elektriciteit”, werd de effectieve bescherming die een consument heeft ten opzichte van zijn energieleverancier nagegaan. Naast de prijs van energie, werden eveneens de algemene voorwaarden, het veranderen van energieleverancier, de klachtenbehandeling, enz. nagegaan.Begin dit jaar was de discussie met betrekking tot de gas- en elektriciteitsprijzen immers niet uit de media weg te slaan.

EU beleid ten aanzien van de Palestijnen

Tom Moerenhout
 Tom Moerenhout
 
Wanneer de nood het hoogst is, is de redding niet altijd nabij
 
De EU, Energie en Palestijns Humanitair Herstel
 
Energie is waar het, meer dan ooit tevoren, in de 21ste eeuw om draait. Het is een kernvraagstuk wanneer we spreken over een globale demografische groei, klimaatverandering, handel en economie. Zo staat energie ook centraal in de internationale politiek. Iedereen herinnert zich de oorlog in Irak en het gasconflict tussen Oekraïne en Rusland, dat meteen repercussies had voor enkele EU lidstaten.

Waterstof onderweg: Milieu-impact van waterstof in personenwagens

Ton Lambrechts
 
 
Master Duurzame Ontwikkeling en Menselijke Ecologie
 
Waterstof onderweg
Milieu-impact van waterstof in personenwagens
 
            Waterstof wekt de laatste jaren veel interesse. Ook de automobielindustrie laat van zich horen omdat ze in waterstof een potentiële, niet-vervuilende toekomstige brandstof zien. Toch is de effectieve ecologische impact van waterstof in voertuigen nooit concreet onderzocht. In deze thesis worden de verschillende waterstofproductiemethoden gecombineerd met verschillende wijze om waterstof te transporteren en op te slaan.

De productieketen van de sportindustrie: een analyse van de sportgoederenbedrijven

Mario Van Dyck
Sinds haar ontstaan staat de sportindustrie gelijk aan big business. De pioniers onder de sportgoederenproducenten pasten reeds aan het einde van de 19e eeuw diverse marketingtechnieken toe om hun producten te verkopen, waaronder het onderschrijven van professionele atleten en het plaatsen van advertenties in kranten. Tot op vandaag spelen de producenten de consumenten uit. De creatie van life style brands en de transitie van sportkledij, dat steeds vaker gedragen wordt als vrijetijdskledij, heeft deze evolutie enkel maar versterkt.