I FEEL, THEREFORE I SHARE Dagboekinterviews over het ervaren van morele emoties door het zien en delen van morele content

Vrije Universiteit Brussel
2022
Joanna
Beeckmans
Morele content op sociale media triggert onze emoties meer dan dat we zouden denken. Dit zijn posts, stories en tweets die maatschappelijke problemen aankaarten in de vorm van een opiniestuk, afbeeldingen of video’s met quotes en hashtags. Uit dagboekinterviews met jongvolwassenen van verschillende sociale achtergronden bleek dat content die hun persoonlijke identiteit raakt of de personen waarmee ze zich vereenzelvigen, hen heel vaak onbewust kwaad maakte. Voornamelijk zij uit minderheidsgroepen voelden veel woede als ze iets zagen over homofobie, vrouwonvriendelijkheid of racisme omdat ze zich intenser in het slachtoffer kunnen plaatsen. Deze berichten delen gebruikers dan ook sneller als vorm van positieve actie om bewustzijn te creëren over de problematieken die hen aanbelangen.
Meer lezen

Het canon van Theseus' schip - Hoe canonieke literatuur kan bijdragen tot de identiteitsvorming van jongeren.

Hogeschool Gent
2021
Robrecht
Neyrinck
Onderzoek naar de bruikbaarheid van klassieke werken uit zowel de Nederlandse als uit de wereldliteratuur ter bevordering van de identiteitsvorming van jongeren.
Meer lezen

BUas Buzz!

Erasmushogeschool Brussel
2020
Binette
Seck
  • Lotte
    Reyskens
De centrale vraag die ons door dit proces heeft genomen is : "Hoe kan je de connectie tussen internationale en nationale studenten versterken op een duurzame manier, doormiddel van een innovatief en technologisch concept? ". BUas Buzz is een applicatie van studenten voor studenten. Die op verschillende domeinen actief is, en waar studenten anno 2020 geïnteresseerd tot zijn. Let's swipe!
Meer lezen