Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

The 'ad'ded value van corona-marketing: Kwantitatief onderzoek naar het scepticisme en de effectiviteit van cause-related marketingcampagnes ten tijde van de COVID-19-pandemie.

Maura Verdoliva
Kwantitatief onderzoek naar de effectiviteit en het scepticisme ten aanzien van reclamecampagnes die aangepast zijn in het licht van de COVID-19-pandemie. Werken campagnes die gekoppeld zijn aan een goed doel nog bij de jongvolwassen consument?

The relative informational efficiency of the European corporate bond and stock markets.

Zoë De Vos
In this research, the relationship between European corporate bonds and stocks is examined. The informational efficiency of both bond and stock markets relative to each other is evaluated based upon which market leads the other in incorporating information about the firm. The analysis is conducted by employing a panel vector autoregression (VAR) on corporate bond returns and the corresponding stock returns from 159 firms over a 15 year time period. Results suggest that a correlation is present where stocks lead bonds. This correlation is stronger in high-yield bonds compared to investment grade bonds. This implies that the stock market incorporates firm news more efficiently and that high-yield bonds react more to firm news.

Corporate Sports Hospitality in Belgisch voetbal: Een winstgevende partnership?

Lisa De Croocq Aline Fobe
Een macro-economische analyse van Corporate Sports Hospitality in de Jupiler Pro League, gevolgd door een zelf-opgebouwd managementraamwerk met als doel een verhoging van de Return on investment te realiseren voor de voetbalclubs en de bedrijven.

Visualisatie van de KNX-installatie en relightingstudie van het magazijn binnen Stagobel Electro

Dimitri De Schuyter
Relightingstudie gemaakt van het magazijn van Stagobel Electro en een KNXVision visualisatie gecreëerd van hun kantoorgebouw.

Selectie en stopzetting sportsponsoring. Casestudy: veldritteams versus organisaties.

Niels Van Dingenen
Vlaamse bedrijven communiceren in de modder Veldrijden blijkt effectief communicatieplatform Vandaag de dag worden we overspoeld door een overload aan reclameprikkels. Om deze reden zoeken bedrijven kanalen om toch onderscheidende communicatie rond hun merk te genereren. Het oer-Vlaamse veldrijden blijkt hier een zeer effectief medium toe. Wetenschappelijk onderzoek bracht de motieven in kaart van Vlaamse bedrijven om zich te verbinden met de veldritwereld. Volgens sponsors kan met een gelijkaardige investering in geen enkele andere sport zulke return on investment bereikt worden.

From conversation to conversion - An explorative study on the adoption of social media and the application of sentiment analysis

Lana Eeckhout
SOCIALE MEDIA: HEBBEN MARKETEERS HET ROER STEVIG IN HANDEN?Per dag worden er maar liefst 175 miljoen tweets de wereld ingestuurd en zo’n vijf miljoen Belgen hebben de weg naar Facebook gevonden. Sociale media zijn aan een opmars begonnen die niet te stuiten valt. Het web omvat mede hierdoor een onnoemelijk grote bron van informatie die zich uitstekend leent voor, bijvoorbeeld, commerciële doeleinden.

Geautomatiseerde medicatiedistributie bij vzw Albe

Alex Van Weymbergh
 
Doen robots hun intrede in het ziekenhuis?
 
Hoe veilig is het ziekenhuis?
In het jaar 2008 gebeurden er 109 vliegtuigcrashes, hierbij kwamen 502 mensen om het leven. Telkens haalden deze beelden het nieuws in prime time. Ter vergelijking, in Amerika overlijden jaarlijks 7000 patiënten als gevolg van een medicatiefout.
Patiëntveiligheid is een hot topic, het is een speerpunt in het beleid van de federale overheid.

Onderzoek naar de ontwikkeling van social media strategieën in corporate communication naar de consument

Rob van Alphen
 
De snelle toename en ontwikkeling van kwaliteitsvolle, betaalbare technologieën, alsook de toenemende populariteit van sociale netwerken en user-generated content sites hebben het medialandschap voorgoed veranderd. Consumenten hebben vandaag een heel arsenaal aan communicatiemiddelen ter beschikking waarmee ze meningen kunnen uiten, en informatie kunnen delen.

AVATAR life

Eva Huybrechts
Games hebben steeds tot de verbeelding gesproken. Maar massive multiplayer games zijn bijzonder: ze creëren een collectieve verbeelding. Het intrigeert veel spelers doordat er een sociaal element wordt toegevoegd aan het game. Dit maakt het mogelijk om een nieuwe, virtuele samenleving op te bouwen, met eigen politieke en economische structuren.
 
Vele bedrijven zijn laaiend enthousiast over zo’n grote samenkomst van spelers op één plaats. Ze vestigen zich gretig in de virtuele werelden en hun verwachtingen zijn hoog gespannen.