Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Festivalgangers ongehoord? Een studie naar de opinie van de festivalgangers omtrent het gehanteerde drugbeleid op festivals

Sybren Beernaert
In deze scriptie werd nagegaan hoe de festivalganger zich gaat opstellen ten aanzien van het huidige drugbeleid op festivals. Op deze manier werd geprobeerd om de festivalganger een stem te geven in het actuele debat omtrent de aanpak van de drugproblematiek op festivals.

DE WERKING VAN SPONSORING IN DE BELGISCHE FESTIVAL CONTEXT

Naima Delaere
Sponsoringevaluatie – de eerste stap in een succesvol sponsoringbeleid van festivalsSubsidies voor cultuur zijn de laatste jaren sterk verminderd en organisaties moeten steeds meer werk steken in tijdrovende subsidieaanvragen die dikwijls niets opleveren. Daarom is sponsoring voor veel culturele instellingen een aantrekkelijk alternatief geworden om inkomsten te vergaren.

Het opstellen van een strategisch marketingplan voor de mobiele koffiebar van koffiebranderij ROM.

Valérie Jacobs
En dan is er koffie.Het is geen geheim dat wij Belgen echte koffiedrinkers zijn. Met een gemiddelde dagelijkse koffieconsumptie van 0,98 kopjes per inwoner neemt ons land de dertiende plaats in op de wereldranglijst der koffiedrinkers. Veel Belgen hebben doorheen de dag nood aan een warme slok van het zwarte goud. Koffie heeft zich ontpopt tot een nieuwe subcultuur in onze maatschappij en steeds meer nieuwe koffietrends duiken op. Zo vormen er zich sinds enkele jaren lange rijen koffiefanaten voor kleine busjes die koffie aanbieden op allerlei uiteenlopende evenementen.

Wind Loading on Tensile Surface Structures – Experimental Approach

Jimmy Colliers
Veiligheid van tentzeilconstructies op festivals !?Nood aan Europese norm inzake windbelasting voor tijdelijke constructies.Waarom sneuvelen festivaltenten onder windbelasting? Hoe zit het met de veiligheid van deze constructies? Vragen die menig festivalganger of ouder zich ongetwijfeld stelt. Aanleiding tot deze bezorgdheid zijn de recente gebeurtenissen op Pukkelpop edities 2011 en 2014. Het blijft echter niet bij deze twee gevallen.

De krant als hedendaags forum voor aloude verhalen

Simon Verbist
 De krant als hedendaags forum voor aloude mythen Pukkelpop 2011: de mythe van de vloedHoewel men er regelmatig van uitgaat dat kranten hun lezers iedere dag opnieuw omverblazen met zeer actuele verhalen, blijken journalisten ook keien te zijn in het publiceren van verhalen die al een eeuwigheid meegaan. Simon Verbist, die journalistiek studeerde aan de Erasmushogeschool in Brussel, onderzocht in zijn masterproef hoe kranten eeuwenoude mythen in leven houden wanneer ze berichten over natuurrampen.

Crowdsurfers, tentsletjes en polsbandjesverzamelaars: een onderzoek naar de motivaties van festivalbezoekers in Vlaanderen

Pieter Vanbosseghem
 Waarom tentsletjes en crowdsurfers naar festivals gaan Muziekfestivals zijn een booming business, maar hoe valt deze populariteit te verklaren? In mijn masterscriptie onderzocht ik de verschillende redenen waarom mensen aanwezig willen zijn op deze evenementen en kwam tot enkele verrassende conclusies. Veel festivals zijn grote evenementen geworden die verder gaan dan enkel muziek programmeren. Uit het onderzoek blijkt nu zelfs dat ontdekken van nieuwe muziek slechts voor weinig mensen een reden is om zich naar de festivalweide te begeven.

Zuivering van het douchewater van het Dranouter festival

Wim Audenaert
ZUIVERING VAN HET DOUCHEWATER VAN HET DRANOUTER FESTIVAL
Het Folkfestival Dranouter werkt samen met Hogeschool West-Vlaanderen – departement PIH en Desotec om een technisch en economisch haalbare oplossing te vinden voor het zuiveren van het douche- en waswater van het festival. Dit is afkomstig van de festivalgangers die overnachten op de campings. Hierbij wordt getracht de ontvangende beek zo weinig mogelijk te belasten. Tijdens Folkfestival Dranouter 2007 werden op pilootschaal verschillende alternatieven getest.

Waarom gaan jongeren nr de bioscoop?

Isabelle Fort
 “Jongeren en bioscoopbezoek”
 
Technologische superioriteit bioscopen spreekt tot verbeelding bezoekers
Jongeren zien cinemabezoek vaak als een vlucht uit problemen, routine en verveling en niet als een kick.   Dit is één van de vele conclusies uit een kwalitatief filmpublieksonderzoek dat uitgevoerd werd bij 20 vaste bioscoopbezoekers tussen 15 en 24 jaar.  In een onderzoek van de Régie Media Belge, waarop deze steekproef gebaseerd is,  worden de vaste bioscoopbezoekers gedefinieerd als zij die minstens één keer per maand naar de cinema gaan.  Naast de psychologische motivatie scoort ook de