Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Hybrid spin registers in NV centers: A testbed for studying quantum thermodynamic phenomena and their derived applications

Boo Carmans
Het NV centrum in diamant is een veelbelovend systeem voor verschillende kwantum applicaties. Deze scriptie handelt over hun gebruik in een kwantum Otto motor en toont een aantal fundamentele onderdelen van deze motorwerking experimenteel.

Edelstenen in religieuze kunst: metafoor voor God of aanzet tot spirituele beleving? Iconografisch onderzoek van een selectie panelen van de Vlaamse Primitieven tussen 1430-1510.

Manou De Sutter
Een onderzoek naar de afbeelding van edelstenen op schilderijen met bijbelvoorstellingen van de Vlaamse Primitieven. De motieven van zowel de schilder als zijn opdrachtgever worden onderzocht aan de hand van stenenboeken, de Bijbel, heiligenlevens en de panelen zelf.

Love at second sight: The impact of addressing the secondhand luxury market as a luxury brand on desirability and brand attitudes

Evelien Tempelaere
Kwantitatief onderzoek over de attitudes van luxeconsumenten tegenover een luxemerk dat ook tweedehands luxemode verkoopt.

Application of a mu-opioid bio-assay for toxicological screening and for evaluation of biased signaling of designer opioids

Marie Deventer
De thesis beschrijft de toepassing van een vernieuwde, verbeterde test voor de detectie van opioïden op authentieke bloedstalen en vergelijkt de resultaten met eerder ontwikkelde test. Daarnaast beschrijft de scriptie ook een studie naar biased signaling ter hoogte van opioïd receptoren.

Lust, liefde en licht. Maria Magdalena in de vroegzestiende-eeuwse, Nederlandse portretkunst

Ellen Descamps
Onderzoek naar de betekenis en functie van de vroegzestiende-eeuwse, Nederlandse portretten van Maria Magdalena onthult het belang van geur in de christelijke rituele praktijk. Bovendien wordt nagegaan waarom Maria Magdalena's dualiteit juist op dat moment tot een piek leidde in haar cultus.

PICTURAAL PRONKEN - DE HANGER IN DE PORTRETKUNST TIJDENS DE NEDERLANDSE RENAISSANCE

Laurence Ostyn
Bij het horen van de term Renaissance wordt vaak gedacht aan waardige Italiaanse meesters, als Rafael en Michelangelo, die zich mateloos laten inspireren door de teruggevonden tradities van de Klassieke Oudheid. Maar ook in onze regio’s deed de Antieke traditie haar intrede en was haar invloed voelbaar tot ver buiten de grenzen van de beeldende kunst en architectuur.

Application of optical spectroscopy to distinguish natural, treated and synthetic rubies

Thomas Suetens
 Hoe herken je een valse robijn? Het geheim ontrafeld.Al van in de tijd van de Egyptenaren wordt aan edelstenen een zeer hoge waarde toegekend. Deze is te verklaren door het te lage aanbod dat de vraag niet kan volgen. In de modernere tijden zijn synthetische edelstenen op de markt gekomen met dezelfde samenstelling en eigenschappen om dit gat in de markt op te vullen. Deze synthetische stenen worden nu verkocht aan de prijs van de authentieke edelstenen hoewel deze minder kosten in productie en op zich lager in waarde geacht worden omdat ze namaak zijn.

De juwelen van Qau el Kebir in de koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis te Brussel

Christine Verheyden
De juwelen van Qau el Kebir in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG) te Brussel
 
Van 1923 tot 1925 ondernam G. Brunton in opdracht van de ‘Egypt Exploration Fund’, drie opgravingscampagnes op de grafvelden van Qau en wijdde er drie publicaties aan. Qau is gelegen in de 10de nome van Opper Egypte. De site Qau el kebir vormt een onderdeel van de grafvelden van Qau.
Omwille van de financiering aan deze opgraving door J.

Memorabele mystiek: de rationale-passage uit Ruusbroecs Vanden geesteliken tabernakel

Hadewijch Ceulemans
Ruusbroec is het onthouden waard
 
Heeft u onlangs nog een tekst gelezen die uw leven heeft veranderd? Waarschijnlijk zullen weinigen onder ons nu ‘ja’ knikken; maar wij zijn dan ook doorgaans niet op zoek naar een dieproerende ervaring wanneer we lezen. Voor de middeleeuwse lezer daarentegen was dat precies de voornaamste drijfveer, met name wanneer hij (of zij) in contact kwam met geestelijke literatuur.
 
Een leeservaring was in de Middeleeuwen veel intenser dan nu.