‘Uit de locker!’: Een studie naar de implementatie van Queer onderwerpen in het secundair onderwijs

Universiteit Antwerpen
2020
Steff
Nellis
Deze scriptie onderzoekt hoe scholen kunnen bijdragen aan het verhogen van holebitolerantie. In dat licht worden de positie van wetgeving, onderzoek en didactisch materiaal ten aanzien van LGBTQ+ onderwerpen in het onderwijs besproken. Hoewel de literatuurstudie aanwijst dat zowel expliciete (top-down) als impliciete (bottom-up) aandacht vereist zijn om queer thema’s in secundaire scholen te promoten, stuurt dit onderzoek vooral aan op een impliciet-geïntegreerde aanpak van LGBTQ+ onderwerpen in de concrete lespraktijk.
Meer lezen

Onderzoek naar het psychisch welzijn van Vlaamse holebi's en/of transgender personen _ Risico- en beschermende factoren in kaart gebracht voor lifetimeprevalentie van suïcidepogingen.

Universiteit Gent
2016
Heiderike
Seynaeve
  • Jana
    Missiaen
Prevalentiebepaling en identificatie van risico- en beschermende factoren die een invloed hebben op suïcidaal gedrag en gedachten bij Vlaamse holebi's en/of transgenderpersonen ouder dan zestien jaar.
Meer lezen