Letterliedjes ter ondersteuning van aanvankelijk lezen. De kracht van muziek in het leesonderwijs.

Hogeschool West-Vlaanderen
2022
Sarah
Bekkers
Genomineerde shortlist Klasseprijs
Letterkennis en grafeem-foneembewustzijn zijn essentieel voor aanvankelijk lezen. Kinderen moeten ondersteund worden in dit proces. Muziek activeert het volledige brein en heeft onder meer een positieve invloed op luistervaardigheid en taalontwikkeling. Daarom ontwikkelde ik letterliedjes met educatieve tips, passende bewegingen en visuele ondersteuning.
Meer lezen

Regulatory networks in neuro- inflammatory disorders: Alzheimer’s disease and major depressive disorder

Universiteit Gent
2022
Hanne
Puype
In deze scriptie werd met behulp van een computationele methode de overeenkomsten en verschillen onderzocht tussen de ziekte van Alzheimer en depressie. Hiervoor werden netwerken geconstrueerd uit data dat voordien al beschikbaar was.
Meer lezen

Luisterinspanning in real-life luistercondities en spraakmateriaal

Universiteit Gent
2022
Stephanie
Lecointre
  • Flore
    De Langhe
In dit artikel ontdek je waarom luisteren als (denk)sport kan beschouwd worden. Je vindt er meer informatie over de ontwikkeling en het belang van een luisterinspanningstest.
Meer lezen

Pre-eclampsie en het ontwikkelen van een autisme spectrum stoornis bij het kind: een systematische review.

Universiteit Gent
2021
Celine
Vlerick
  • Lana
    Hoebeke
Door middel van een literatuuronderzoek werd er onderzocht of vrouwen met pre-eclampsie tijdens de zwangerschap een verhoogde kans hebben op het krijgen van een kind met autismespectrumstoornis. Het werkingsmechanisme op de hersenontwikkeling wordt bondig uitgelegd. Bovendien kon de masterproef aantonen dat er een verhoogd risico op autismespectrumstoornis is.
Meer lezen

Identificatie van neurale markers van 'mind wandering' tijdens 'breath focus' meditatie voor de ontwikkeling van nieuwe EEG-gebaseerde neurofeedback protocollen

KU Leuven
2020
Eduardo Antonio
Bracho Montes de Oca
  • PhD-kandidaat Julio
    Rodriguez-Larios
In deze scriptie onderzochten we de invloed van meditatie op hersenactiviteit in onervaren mensen. Dit werd gedaan aan de hand van elektro-encefalogram.
Meer lezen

Collicular-driven stopping behavior is modulated by the posterior paralaminar nuclei of the thalamus

Universiteit Antwerpen
2020
Dani
Lemmon
This project examines the contribution of a specific brain region, the posterior paralaminar nuclei of the thalamus (PPnT), to innate stopping behavior in mice. We found that inhibition of the PPnT facilitates habituation to repeated stimulation of NTSR neurons in the superior colliculus. These results have implications for understanding and treating similar circuits involved in human disease, such as in post-traumatic stress disorder.
Meer lezen

De rol van verschillende hersengebieden bij handbewegingen

KU Leuven
2020
Sybren
Van Hoornweder
  • Ruben
    Debeuf
In deze studie werd de invloed van een specifieke hersenregio op een andere hersenregio onderzocht in het kader van handbewegingen. De studie maakte gebruik van transcraniale magnetische stimulatie.
Meer lezen

The influence of task complexity during bimanual coordination training on behavioural performance and functional connectivity between left dorsal premotor cortex and the entire brain system

KU Leuven
2019
Laura
Maes
  • Shanti
    Van Malderen
In deze scriptie wordt de invloed van taak complexiteit op het motorisch leren onderzocht. Meer specifiek wordt het gedrag en de functionele connectiviteit in het brein bij jongeren geanalyseerd. Hierbij wordt een bepaalde hersenregio onder de loep genomen, namelijk de dorsale premotorische cortex.
Meer lezen

Onderzoek naar het gebruik van overtuigingstechnieken in een mobiele leeromgeving om school burn-out aan te pakken / Investigating the Use of Persuasive Techniques in a Mobile Learning Environment to Tackle School Burnout

Vrije Universiteit Brussel
2018
Hassan
Haddouchi
Het probleem van school burn-out bij tieners is een uitdaging voor onze samenleving. In deze scriptie werd onderzocht hoe men op een ethische wijze een technologie kan ontwerpen die inspeelt op de hersenwerking van tieners die lijden aan een burn-out, opdat we ze op een positieve wijze kunnen motiveren om te leren en zich te ontwikkelen.
Meer lezen

Early-life X-ray exposure: At risk for premature ageing and neurodegeneration?

KU Leuven
2018
Manon
Coone
Ernstige cognitieve stoornissen kunnen optreden bij hersentumor overlevenden als gevolg van craniale radiotherapie op jonge leeftijd. De processen hierachter zijn gelijkaardig aan verouderingsprocessen en kunnen een verhoogd risico betekenen voor het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer. In deze thesis werden de effecten van bestraling tijdens een kritische periode van de hersenontwikkeling bestudeerd aan de hand van een transgeen Alzheimer muismodel.
Meer lezen