Battling Homesickness on Mars: the relationship between relatedness, well-being, performance and displacement in a Mars simulation study.

Universiteit Gent
2017
Thomas
Van Caelenberg
Tijdens interplanetaire ruimtereizen zullen astronauten voor enkele ongelooflijke uitdagingen komen te staan. Deze studie onderzoekt aan de hand van de zelf-determinatie theorie in welke mate betrokkenheid met anderen een invloed heeft op astronauten hun psychologisch welzijn, performantie en communicatie met mission support. Data werd verzameld tijdens een Mars simulatie studie van NASA.
Meer lezen

Leidt voorlezen tot een betere leesattitude? Een quasi-experimenteel onderzoek in het zesde leerjaar van het basisonderwijs

Universiteit Antwerpen
2009
Annick
De Vylder
Winnaar Klasseprijs
 Prentenboeken in de zesde klas? Stel je voor: je stopt 170 leerlingen uit het zesde leerjaar een prentenboek in de hand. Vervolgens laat je elk van hen daaruit voorlezen aan twee kleuters. Wat denk je, interessant toch voor de kleuters. Maar ook voor de 12-jarigen, zo blijkt. In het kader van haar masterthesis onderzocht Annick De Vylder in 9 basisscholen of voorlezen uit prentenboeken de leesattitude van leerlingen in het zesde kan verbeteren. “Als leerkracht van het zesde leerjaar organiseerde ik regelmatig dergelijke voorleesactiviteiten voor mijn leerlingen.
Meer lezen