Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

(BE)SCHERM

Rani Vanlerberghe Emilia Renier André Wittevrongel-Liefhooghe Brontië Courtens Liza Keulemans Laurens Van Der Meulen
Kinderen gebruiken tegenwoordig op steeds jongere leeftijd games en sociale media. Om hierop in te spelen, werd er een volledig nieuwe klassessie bedacht om op maat te maken voor leerlingen van de derde graad basisonderwijs. Deze sessie gaat vanaf nu verder onder de naam (BE)SCHERM via het preventieteam van Centrum Geestelijke Gezondheidszorg Largo.

To share or not to share

Sofie Robbé
Dit onderzoek focust zich op de motieven van jonge ouders die er bewust voor kiezen om foto's en video's van hun kinderen onherkenbaar te delen op sociale media.

I FEEL, THEREFORE I SHARE Dagboekinterviews over het ervaren van morele emoties door het zien en delen van morele content

Joanna Beeckmans
Morele content op sociale media triggert onze emoties meer dan dat we zouden denken. Dit zijn posts, stories en tweets die maatschappelijke problemen aankaarten in de vorm van een opiniestuk, afbeeldingen of video’s met quotes en hashtags. Uit dagboekinterviews met jongvolwassenen van verschillende sociale achtergronden bleek dat content die hun persoonlijke identiteit raakt of de personen waarmee ze zich vereenzelvigen, hen heel vaak onbewust kwaad maakte. Voornamelijk zij uit minderheidsgroepen voelden veel woede als ze iets zagen over homofobie, vrouwonvriendelijkheid of racisme omdat ze zich intenser in het slachtoffer kunnen plaatsen. Deze berichten delen gebruikers dan ook sneller als vorm van positieve actie om bewustzijn te creëren over de problematieken die hen aanbelangen.

Verdeel en heers: polarisatie op sociale media

Lukas Lecluyse
Deze scriptie behandelt hoe frequent Vlaamse politieke partijen polariseren op sociale media. Het focust hierbij op discursieve en retorische technieken die in sociale mediaberichten gebruikt kunnen worden.

Hey, I'm they. Het verband tussen online mediablootstelling aan gender non-binariteit en de attitudes van Vlaamse volwassenen ten aanzien van personen met deze genderidentiteit.

Manou Swinnen
De non-binaire genderidentiteit heeft de laatste jaren steeds meer aandacht gekregen in onze maatschappij, zowel online als offline. Ondanks dat België op vlak van progressiviteit hoog gerangschikt wordt wat betreft de rechten en acceptatie van deze outgroup, blijkt de maatschappelijke aanvaarding van de brede bevolking nog ver weg. Dit kan ernstige fysieke en psychologische problemen met zich meebrengen. Om die reden is het van belang om meer bewustzijn te creëren omtrent deze genderidentiteit, wat een positieve invloed zou kunnen hebben op de attitudes ten aanzien van personen met een non-binaire genderidentiteit. Hierbij kunnen de media een sleutelrol spelen. Daarom werd voor deze thesis onderzocht of er een verband is tussen online mediablootstelling aan gender non-binaire inhouden en de attitudes van Vlaamse volwassenen (18-61 jaar) ten aanzien van personen met deze genderidentiteit.

Persvrijheid in Indonesië onder president Joko Widodo

Ellen De Keyzer
Aan de hand van diepte-interviews werd nagegaan hoe Indonesische journalisten de persvrijheid in hun land ervaren sinds het aantreden van huidige president Joko 'Jokowi' Widodo. Indonesië kent een lange geschiedenis van zelfcensuur onder journalisten en voor vele Indonesiërs is de pers steeds een orgaan van machthebbers geweest. In deze masterproef werd nagegaan of de huidige president Joko Widodo er wel is in geslaagd om de persvrijheid in Indonesië op te krikken en zijn verkiezingsbeloftes waar te maken.

VERA: een integratieworkshop om maatschappelijk verantwoord ondernemen en consumeren aan te leren binnen het vak Mens en Samenleving

Ulrike Van Coppernolle Laura De Backer Lien Hoornaert Jonna De Schryver
'VERA' is een integratieworkshop om maatschappelijk verantwoord ondernemen en consumeren aan te leren binnen het vak Mens en Samenleving. De workshop komt tegemoet aan de noden van leerkrachten en leerlingen door de implementatie van activerend, gestructureerd, bewegingsrijk en differentiërend lesmateriaal, dat online tools integreert.

Socialemediarichtlijnen voor werknemers: stimulans of ijzeren hand? Een experimenteel onderzoek naar het effect van de formulering en de ondertekening van socialemediarichtlijnen

Justine Lambrechts
Hoe stellen werkgevers het best een socialemediabeleid op voor werknemers? Een experimenteel onderzoek naar het effect van de formulering en de ondertekening van socialemediarichtlijnen

De invloed van sociale vergelijkingsprocessen op het affect van Instagramgebruikers

Laura De Schepper
Deze scriptie onderzocht de invloed van sociale vergelijkingsprocessen op het gebruikersaffect van Instagramgebruikers. Meerbepaald analyseerde deze scriptie of gebruikers een negatief of positief gevoel overhielden aan een Instagramsessie.

k zie dus ik drink? Een kwantitatieve studie naar het verband tussen alcoholreferenties in verschillende media en de alcoholconsumptie van emerging adults.

Annelien Verschaeren
In dit onderzoek werd de associatie tussen mediagebruik en de alcoholconsumptie bij 18- tot 25-jarigen onderzocht. Meer specifiek werd er gekeken naar twee types media: Instagram en traditionele media (series en films). Eerst werd er nagegaan of er een positief verband was tussen (a) Instagramgebruik en de alcoholconsumptie en (b) traditionele mediagebruik en de alcoholconsumptie. Vervolgens werd er gekeken naar sociale normen en attitudes over alcohol aangezien zij een mogelijke verklaringen kunnen bieden voor het verband tussen mediagebruik en alcoholgebruik.

Toestemming tot seksuele handelingen

Laura Byn
Deze scriptie introduceert een nieuw toestemmingsbegrip in het seksueel strafrecht. Het stelt strengere vereisten aan de toestemming tot seksuele handelingen opdat deze rechtsgeldig gegeven zou zijn.

Click it, like it, share it? De ervaring met risico’s en opportuniteiten van sociale media in termen van sociale mediawijsheid. Een kwalitatief onderzoek bij scholieren tussen 16 en 18 jaar.

Marie-Julie Heugens
Deze masterproef gaat via kwalitatief onderzoek na hoe jongeren tussen 16 en 18 jaar de risico's en opportuniteiten van sociale media ervaren in termen van sociale mediawijsheid.

Fake news, een stevige boterham Hapklaar voor de les Nederlands?

Sam Packet Martijn Clarysse
Maar hoe komt het dat fake news zo’n hoge toppen scheert? Schiet de kritische geest van de gemiddelde burger te kort? Maatschappelijke problemen worden logischerwijs vroeg of laat teruggekaatst naar het onderwijs. Want nog effectiever dan menselijk gedrag aanpassen, is de generatie van morgen simpelweg de juiste, kritische ingesteldheid al meegeven. Wij onderzochten in hoeverre het onderwijs al mee op de kar zit in de strijd tegen fake news.

Muscular toys and Fragile boys, -Guys, (don’t) shoot the Messenger.

Nicaurys Hernandez Nicaurys Hernandez
In deze bachelorproef onderzocht met het verband tussen sociaalmediagebruik en lichaamstevredenheid bij adolescente mannen van 18 tot en met 21 jaar.

Children's News Media Use

Emily Lambert
Er wordt een poging gedaan om de invloed van nieuwsmedia op de kennis van Duitse kinderen te vatten over de vluchtelingencrisis van 2106. Relevante theorieën worden besproken. Het mogelijke gebrek aan faire politieke participatie leidde de verdere vragen van het onderzoek, namelijk: hangt meer nieuwsmedia gebruik samen met een negatievere attitude ten aanzien van vluchtelingen, hangen de attitude van kinderen en ouders samen, speelt socio-economische status (SES) een rol in het algemeen nieuwsmedia gebruik, hangt meer nieuwsmedia gebruik samen met meer kennis en groeit deze kennis tussen de twee gemeten tijdstippen? De thesis is gebaseerd op een secundaire analyse van twee bestaande datasets, uit Duitsland, van maart en september 2016. De resultaten waren gemengd, maar over het algemeen is er steun voor het idee dat kinderen leren van nieuwsmedia, dat hun attitude samenhangt met die van hun ouders en dat er een negatieve shift was in attitude ten aanzien van vluchtelingen. Er werd geen steun gevonden voor de relatie tussen SES en nieuwsmedia gebruik of voor de toename in kennis bij Duitse kinderen. Het leek plausibel dat er faire politieke participatie is in Duistland.

De wereld van k3: Een studie naar de educatieve rol van k3-liedjes aan de hand van een thematische analyse van de teksten en een kwalitatieve bevraging van stakeholders

Marjolein Van Den Noortgate
In deze scriptie wordt de rol van K3-liedjes in de non-formele educatie van kinderen onderzocht aan de hand van drie kwalitatieve methoden, namelijk een thematische analyse van de teksten, een bevraging van de tekstschrijver en zangeressen van K3 en een focusgroep met kinderen.

Een negatief verband tussen sociale media en spellingvaardigheid? Ik d8 het ni!

Gitte Truijen
Sociale media vallen niet langer weg te denken uit ons dagelijks leven. De chattaal die heel wat jongeren gebruiken om te communiceren via sociale media geniet bij hen status en zorgt voor een groepsgevoel. Ouders en leerkrachten zijn echter bang dat het gebruik van chattaal een negatieve invloed heeft op de spellingvaardigheid van jongeren. Maar is dit ook echt zo?

Het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen

Inez Asaert
Er is bijzonder weinig informatie te vinden over het social-mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen. De aanzet van het onderzoek was dan ook om het social-mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen van de periode van december 2017 tot en met mei 2018 in kaart te brengen.
De inzichten omtrent het social-mediagebruik van hogescholen en andere onderwijsinstellingen heb ik verkregen door een literatuurstudie en het analyseren van de communicatie via verschillende sociale media van Vlaamse hogescholen. Via een literatuurstudie en analyses van de communicatie via verschillende sociale media van Vlaamse hogescholen is inzicht verkregen in het social-mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen. Verder is er meer inzicht verkregen in het social-mediagebruik van studenten en jongeren via onderzoek van het social-mediagebruik van deze doelgroepen. Het hoofddoel van deze bachelorproef is enerzijds het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen in kaart brengen en anderzijds de resultaten omzetten in aanbevelingen en handvaten voor hogescholen.
De belangrijkste onderzoeksvraag van deze bachelorproef is: “Hoe zetten Vlaamse hogescholen sociale media (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn, Pinterest) in om toekomstige studenten aan te trekken, een community op te bouwen met huidige studenten en te communiceren met oud-studenten?” Om zicht te krijgen op deze onderzoeksvraag is er naast een literatuurstudie ook een eigen analyse uitgevoerd.
In het eerste deel van deze bachelorproef wordt ingegaan op het social-mediagebruik van Vlaamse studenten. Vlaamse studenten tussen vijftien en achttien jaar oud gebruiken vooral Facebook, Instagram en YouTube. Studenten die ouder zijn dan twintig jaar gebruiken daarbovenop LinkedIn. Dit onderdeel van de bachelorproef biedt dus een antwoord op de vraag: “Welke sociale media gebruiken de doelgroepen?”
Het tweede deel van deze bachelorproef dient als kadering van het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen en zal een antwoord bieden op de onderzoeksvraag: “Hoe gebruiken Vlaamse hogescholen sociale media om de doelgroepen aan te spreken?” Vlaamse hogescholen communiceren via Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en Pinterest. Hier communiceren ze vooral met de huidige en toekomstige studenten. Via LinkedIn communiceren de hogescholen in Vlaanderen met de huidige en oud-studenten.
In het derde en laatste deel van deze bachelorproef worden conclusies getrokken en aanbevelingen gegeven. De aanbevelingen worden per sociaal medium en per doelgroep gegeven. Dit onderdeel biedt antwoord op volgende vraag: “Via welke sociale media en met welke inhoud communiceert een hogeschool best met de toekomstige, huidige en oud-studenten?”. Daarnaast bestaat dit onderdeel uit handvaten om te communiceren met deze doelgroepen.
Deze bachelorproef is de aanzet voor een groter en frequent onderzoek betreffende het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen en universiteiten.

De invloed van islam-framing op de identificatieprocessen en het nieuwsmediagebruik van Vlaamse jongvolwassenen met een Marokkaanse achtergrond

Anouk Torbeyns
De invloed van islam-framing op de identificatieprocessen en het nieuwsmediagebruik van Vlaamse jongvolwassenen met een Marokkaanse achtergrond

Het verband tussen het gebruik van digitale media en welzijn: een verkennend onderzoek bij kinderen van 9 tot 12 jaar

Helena Bruggeman
In deze masterproef bestudeerden we de relatie tussen schermgebruik, sociale relaties en subjectief welbevinden bij kinderen tussen 9 en 12 jaar. We vonden een belangrijke samenhang tussen zowel de kwaliteit als de kwantiteit van hun sociaal netwerk met hun subjectief welbevinden. We vonden geen betekenisvolle relatie tussen schermgebruik en subjectief welbevinden enerzijds en sociaal netwerk anderzijds.

Duitstalige Belgen: Duitsers met een Belgisch paspoort? Het mediagebruik in de Duitstalige Gemeenschap en de invloed van framing op de identiteit van de Duitstalige Belgen.

Désirée Radermacher
Deze masterproef bracht het mediagebruik van de Duitstalige Belgen in kaart om te achterhalen welke invloed de Duitse media vooral door framing op de identiteit van de Duitstalige Belgen hebben.

Kwalitatief onderzoek naar slaapgedrag bij adolescenten

Laura Boets Jolien Joriskes
Onderzoek naar de nood aan een interventie ter bevordering van slaapgedrag bij adolescenten tussen 13 en 15 jaar. Hierin peilt men naar de barrières, attitudes en kennis omtrent slaap, evenals de mogelijkheden van een participerende aanpak.

Hoe ervaren vluchtelingen die in België gesetteld zijn de rol van media en mediaberichtgevingen in hun integratieproces?

Julie Brieau
Deze scriptie behandelt de rol van media en mediaberichtgevingen in het integratieproces van vluchtelingen. Vanuit het standpunt van de doelgroep wordt er achterhaald hoe vluchtelingen de rol van media en mediaberichtgevingen ervaren. Stemt het standpunt van de doelgroep overeen met bestaande onderzoeksbevindingen en in welke mate kunnen vluchtelingen zelf toewerken naar een meer genuanceerde beeldvorming.

Traditionele televisiereclame versus online video commercials: een kwalitatief onderzoek naar de perceptie van generatie Y

Zoë De Ruyck
In deze thesis wordt onderzocht welke houding generatie Y aanneemt tegenover verschillende reclamevormen op televisie en reclamevideo's op het internet, en meer specifiek op sociale media. Aangezien televisiereclame meer en meer vermeden wordt, blijkt het voor adverteerders moeilijk deze generatie te bereiken. De vraag is dan of adverteerders beter overschakelen naar online videocommercials om de aandacht van generatie Y te kunnen trekken.

Inernet en social mediagebruik door zelfstandige retail ondernemers van Maastricht

Sven Jongen
Situatieanalyse van het huidig internet- en social mediagebruik door zelfstandige retailondermemers in Maastricht. Wat zijn de voorspellingen en welke trends zijn er en in hoeverre daarin voorop dan wel achterop gelopen wordt.