Het gebruik van Equine-Assisted Therapy (EAT) bij kinderen met een leerstoornis

Universiteit Gent
2023
Aliki
Melistas
In dit onderzoek werd voor het eerst Equine-Assisted Therapy (EAT) onderzocht als behandeling voor kinderen met leerstoornissen, aangezien de therapievorm in de praktijk al aangeboden en aangeraden wordt zonder enige wetenschappelijke onderzoek naar de effectiviteit ervan bij deze kinderen. Resultaten suggereren gemengde invloed op zelfregulatie en sociaal-emotioneel functioneren, maar geen significante verbeteringen in zelfconcept en executief functioneren. Het benadrukt het belang van meer rigoureus effectiviteitsonderzoek en voorzichtigheid bij het aanbevelen van EAT als behandeling voor leerstoornissen bij kinderen.
Meer lezen

Schaken als brug naar het dagelijkse leven - Voor mensen met een neurobiologische ontwikkelingsstoornis

Vrije Universiteit Brussel
2018
Astrid
Barbier
  • Astrid
    Barbier
Deze masterproef gaat over de vraag of schaken (als hobby) invloed heeft op het dagelijkse leven van mensen met een neurobiologische ontwikkelingsstoornis en hoe die mensen de schaakwereld ervaren. Het onderzoek vertrekt vanuit de ervaringen van personen met een neurobiologische ontwikkelingsstoornis en gaat na of schaken al dan niet invloed heeft op hun leven en hoe deze invloeden zich eventueel manifesteren.
Meer lezen

Visuele Perceptie en Intelligentie. Een onderzoek naar mogelijke verbanden.

Odisee
2009
Pieter
Decock
Mijn journalistiek artikel vindt u samen met mijn eindwerk op de cd-rom die u per post zal worden toegestuurd. Reden hiervoor is mijn wens om de (bewust gekozen) lay-out te bewaren.
Meer lezen

Executieve functies in het dagelijks leven bij kinderen met dyslexie en dyscalculie: Inhibitie bij kinderen tussen 8 en 12 jaar met een comorbide leerstoornis

Universiteit Gent
2009
Anouk
Bourdeaud'hui
 
"Ik kon er niets aan doen!" (Over)leven in een wereld vol verwachtingen en prikkels.
Kinderen leven vandaag in een wereld vol verwachtingen en prikkels. Verwachtingen dat ze opletten in de les en ze zich zullen gedragen tijdens een restaurantbezoek. Verwachtingen dat ze spontaan emoties kunnen uiten en hun woede kunnen beheersen. Kortom, verwachtingen dat ze zich nu en op latere leeftijd sociaal aanvaardbaar zullen gedragen. Verschillende prikkels kunnen er echter voor zorgen dat kinderen niet aan die verwachtingen voldoen, maar dat ze impulsief en ongeremd reageren.
Meer lezen