Architectuur choreograferen / choreografie architecturen: Het verweven van choreografie en architectuur in Radouan Mrizigas "55" (2015).

Universiteit Gent
2020
Elias
D'hollander
Deze masterproef onderzoekt de manier waarop architectuur en choreografie verweven worden in "55" (2015) van choreograaf Radouan Mriziga. De formalistische analyse genereert een politieke situatie waarin een mogelijk mens- en wereldbeeld geschetst wordt
Meer lezen

Dans in de Spiegel

Andere
2018
Maud
Tielemans
Dans in de Spiegel
Een vergelijkend onderzoek naar de (h)erkenning van het theoretische kader ‘Cultuur in De Spiegel – (Vlaanderen)’ door leerlingen, leerkrachten en experts met betrekking tot kwalitatieve danseducatie in het Vlaamse lager onderwijs.

Het doel van deze thesis is een advies te vormen ter verbetering van het Vlaamse formele onderwijs. Daarbij werd onderzocht in welke mate de theoretische onderbouwing CiS(v)- om te komen tot meer kwaliteit binnen formele danseducatie in Vlaanderen- (h)erkend wordt door de belanghebbende.
Meer lezen

What’s Your Move? Een esthetische en maatschappelijke analyse van de ‘Choreographic Objects’ van William Forsythe

KU Leuven
2015
Luce
Moelans
Ode aan het experimentDe ‘Choreographic Objects’ van William ForsytheDoor Luce Moelans Soms wanneer ik doorheen de stad wandel, voel ik een plotse opwelling om een radslag te doen. Of om al fietsend in grote slalombewegingen een heuvel af te dalen. Maar wat zullen mensen denken: zullen ze me aanstaren, of naar me wijzen in afkeuring? Misschien zal ik zelfs een berisping krijgen van de stadswachters. Wanneer we ons doorheen de stedelijke ruimte verplaatsen, doen we dat allemaal volgens min of meer dezelfde normen en regels; een massa in conformiteit.
Meer lezen

DANS, de motor van het leren.

Andere
2015
Nele
Vandeneede
DANS, de motor van het leren.Het doel van onderwijs. Het scheppen van een krachtige leeromgeving.Kijk eens even naar de lucht. Zie je ze hangen, de stapelwolken? Groot, klein, grijs, wit. Eén grote wolkenmassa die drijft op de wind, deinend van links naar rechts. Maar weet je toevallig ook hoe zo'n wolken eigenlijk ontstaan?Het antwoord op deze mooie vraag kon juffrouw Jamy, leerkracht van groep 5 (*) heel keurig uitleggen aan haar leerlingen. Na het geven van een wetenschappelijk en correct onderbouwd antwoord herhaalde zij haar vraag: "Wie kan mij vertellen hoe een wolk wordt gevormd?".
Meer lezen

Voedingsrichtlijnen voor professionele dansers

AP Hogeschool Antwerpen
2015
Vicky
Janssens
Korte Termijn Effect van Koolhydraatinname Vóór, Tijdens en Na de Voorstelling Op de Glycemie, Recuperatie en Op het Zelf-Gerapporteerde Gezondheidsgevoel bij Professionele DansersJanssens Vicky11AP Hogeschool AntwerpenAbstract.Doel.Deze studie gaat na of het aanpassen van de koolhydraatinname voor, tijdens en na de voorstelling effect heeft op de recuperatie en op het zelf-gerapporteerde gevoel van gezondheid en dan voornamelijk op het gezondheidsaspect vitaliteit.Procedé.Deelnemers. Tien professionele dansers, waarvan 4 vrouwen en 6 mannen, tussen 21 en 37 jaar namen deel aan dit onderzoek.
Meer lezen

Legacies marching on: Vincent Dunoyers mediale bemiddeling van dansrepertoire

Universiteit Gent
2012
Karen
Schilders
Alors on danse – de vluchtigheid van dans Het muzieknummer “Alors on danse” van Stromae uit 2009 zal je nog erg bekend in de oren klinken en zal je waarschijnlijk nog kunnen meezingen. Maar kan je je de laatste danssolo uit het televisieprogramma So You Think You Can Dance 2011 nog voor de geest halen, laat staan mee- of nadoen? Dit is niet enkel voor jou maar ook voor professioneel geschoolde dansers allesbehalve vanzelfsprekend. Theaterwetenschapster Karen Schilders (Ugent) vroeg zich af wat dit betekent voor de toekomst van moderne dans.
Meer lezen

Wiskunde in Beweging

Hogeschool Gent
2011
Kathy
Nagels
 WISKUNDE IN BEWEGINGstudente leert wiskunde aan via dans  “Wiskunde is saai, moeilijk, onbegrijpelijk, vervelend...”: uitspraken waar een leerkracht wiskunde in het secundaire onderwijs vaak mee te maken krijgt. Om deze uitspraken tegen te gaan, maakte studente Kathy Nagels, ‘Bachelor in het Secundair Onderwijs’ aan de Hogeschool van Gent, een combinatie die op het eerste zicht wat vreemd lijkt: wiskunde en dans.
Meer lezen

Evaluatie van een klinische testbatterij bij professionele dansers. Een vergelijkende studie tussen dansers met en zonder pijnklachten

AP Hogeschool Antwerpen
2009
Margot
De Kooning
 
Welke danser loopt fysieke klachten op?
 
Iedereen heeft wel eens het beeld gezien van een danser die met een enorme snelheid hoog de lucht inspringt om vervolgens met een vloeiende reeks bewegingen gracieus neer te komen. Maar wat als die danser valt en zijn enkel breekt? Dit zou het einde van zijn danscarrière kunnen betekenen.
Meer lezen