Het actief direct instructiemodel voor wiskunde in de eerste graad: een meerwaarde of toch niet?

Hogeschool West-Vlaanderen
2013
Gianna
Labeke
  • Melanie
    Servais
  • Gianna
    Labeke
Het actief direct instructiemodel voor wiskunde in de eerste graad: een meerwaarde of toch niet?Leraren zijn steeds op zoek  naar een instructievorm die het meest effectieve leertijd garandeert. Daarnaast wil men ook streven naar een instructievorm die de leerling aanspreekt door de kracht van de leeromgeving. Steeds meer wordt duidelijk dat er in een klas moet gedifferentieerd worden. Wanneer leerlingen les krijgen volgens het klassieke instructiemodel, krijgen ze allemaal dezelfde instructie waarna ze zelfstandig aan de slag gaan.
Meer lezen

A study of prosocial punishment in humans using experimental games

KU Leuven
2012
Loren
Pauwels
 Moeder, waarom straffen wij?Straffen is niet weg te denken uit onze maatschappij. De mens heeft complexe instellingen opgericht die instaan voor het bestraffen van bedriegers en profiteurs. Ga maar eens op onderzoek bij jezelf: ook jij hebt een neiging om te straffen, ook jij wil niet dat immorele personen zomaar vrijuit gaan. De straffer zelf investeert echter tijd, energie en vaak ook middelen in het straffen... Maar waarom straffen we dan? Hoe is zulk gedrag, dat toch een deel zelfopoffering vraagt, kunnen evolueren? Evolutiebiologen staan hierbij voor een raadsel van kaliber.
Meer lezen