Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Acrohalides: Secure Blockchain E-Voting through Signature Dilution

Bart van de Meerendonk
Een ontwerp van een e-voting blockchain die gebruik maakt van Signature Dilution: een nieuw concept dat anonimiteit in openbare communicatie kan creeren. Het protocol wordt beschreven, de veiligheid wordt uitvoerig geanalyseerd en met een implementatie worden simulaties van online verkiezingen uitgevoerd om de performantie te meten.

Een cultuurgeschiedenis van de cholera in Antwerpen in 1866: emoties, opvattingen en dagelijkse praktijken

Marie Bruyndonckx
In mijn meesterproef bestudeerde ik hoe de inwoners van Antwerpen de cholera beleefden in 1866. Meer specifiek keek ik naar de opvattingen, dagelijkse praktijken en emoties die met de infectieziekte gepaard gingen. Door kennis verkregen uit verschillende bronnen – archiefmateriaal zoals brieven, dagbladen, medische tijdschriften, rapporten, preken en boeken – samen te brengen met kennis uit de literatuur kon de analyse bijdragen aan het onderzoeksveld van de medische geschiedenis.

TikTok: meer dan een speeltuin voor politici? Een mixed-methods onderzoek naar de invloed van politici op TikTok op de stemintenties van jongeren

Ine Holmstock
Hoe bereik je als politicus een generatie jongeren die meer aandacht heeft voor haar smartphonescherm dan voor de politiek? Door zelf video’s op TikTok te posten uiteraard. Maar win je daar ook daadwerkelijk zieltjes mee? Of knappen jongeren net af op zulke video’s? Voor mijn masterproef onderzocht ik of Vlaamse leerlingen uit de derde graad meer geneigd waren om voor een politicus te stemmen na het zien van een van zijn TikTok-filmpjes.

A VIDEOGAME RENAISSANCE IS LOADING ...

Jan-Bart De Muelenaere
Een vergelijkend onderzoek tussen het belang van de kunsten in de renaissance en de invloed die games nu uitoefenen op wetenschap, mens en maatschappij. De evolutie van de fijne kunsten tijdens de renaissance tonen een grote overeenkomst met de technologische evolutie bij videogames. De kracht van kunst in de renaissance is op een veelvoud aan individuele en wereldlijke vlakken terug te vinden bij het effect dat videogames en game mechanismen tegenwoordig vertonen. Een parallel is dan ook relatief vlot te maken en men kan desgewenst de titel 'videogamerenaissance' toekennen aan het huidige videogametijdperk.

I FEEL, THEREFORE I SHARE Dagboekinterviews over het ervaren van morele emoties door het zien en delen van morele content

Joanna Beeckmans
Morele content op sociale media triggert onze emoties meer dan dat we zouden denken. Dit zijn posts, stories en tweets die maatschappelijke problemen aankaarten in de vorm van een opiniestuk, afbeeldingen of video’s met quotes en hashtags. Uit dagboekinterviews met jongvolwassenen van verschillende sociale achtergronden bleek dat content die hun persoonlijke identiteit raakt of de personen waarmee ze zich vereenzelvigen, hen heel vaak onbewust kwaad maakte. Voornamelijk zij uit minderheidsgroepen voelden veel woede als ze iets zagen over homofobie, vrouwonvriendelijkheid of racisme omdat ze zich intenser in het slachtoffer kunnen plaatsen. Deze berichten delen gebruikers dan ook sneller als vorm van positieve actie om bewustzijn te creëren over de problematieken die hen aanbelangen.

Hoe staan burgers in Vlaanderen tegenover stemmen via het internet?: Een casestudie bij jonge, Vlaamse universiteitsstudenten

Loranne Janssens
Hoe staan burgers in Vlaanderen tegenover stemmen via het internet?: Een casestudie bij jonge, Vlaamse universiteitsstudenten

How About the Female Voice?: Evaluating the Representation of Flemish Ministers in Newspaper Articles

Elise Storme
Onderrepresentatie van vrouwelijke politici blijft aanwezig in het Vlaamse perslandschap. Niet alleen komen vrouwelijke politici minder vaak aan bod in de krant, ook inhoudelijk worden ze op een stereotiepe wijze besproken. Dit is alarmerend vanwege de negatieve impact die deze ongelijke vertegenwoordiging heeft op de verkiezingsvooruitzichten van vrouwelijke politici, hun geloofwaardigheid en de politieke interesse van jonge meisjes en vrouwen.

Emocratie? Een kwantitatieve analyse van de samenhang tussen emotie en democratie in België

Benjamin Blanckaert
Emotie en democratie:
Een exploratief kwantitatief onderzoek naar de invloed van emoties ten aanzien van de Belgische politiek op de tevredenheid van de kiezer over de werking van de democratie in België.

Grexit voor Brexit

Emilie Légère
Bachelor Journalistiek - Erasmushogeschool Brussel.
Als afstudeerproject schreef ik een achtergrondartikel over Grexit, Groenlands vertrek uit de EU (toen nog de Europese Economische Gemeenschap) in 1985.
In de scriptie zelf wordt mijn journalistieke proces geanalyseerd en uit de doeken gedaan.

Challenger-partijen: een uitdaging voor Europa

Jasper Praet
Radicale populistische partijen, ook wel challengers genoemd, worden steeds populairder. Bovendien stellen ze zich kritischer op tegenover Europees economisch beleid. Dit onderzoek gaat na of deze partijen hun opmars kunnen verzilveren door invloed uit te oefenen op het beleid.

Sociale media en democratie. Kwalitatief onderzoek bij Vlaamse jongeren naar kritisch omgaan met online politieke informatie.

Stefanie Tuerlinckx
Het onderzoek gaat na in welke mate Vlaamse jongeren geleerd hebben om kritisch om te gaan met online politieke informatie. Het masterproefonderzoek kon eerdere bevindingen niet bevestigen die stelden dat bso-leerlingen meer vertrouwen hebben in sociale media dan aso-leerlingen: dit verschilt van persoon tot persoon. De belangrijkste vaststelling was het verschil in aanpak en kwantiteit van lessen mediawijsheid in het aso en bso: de aso-leerlingen hadden hier veel meer over geleerd. Zij zitten hierdoor in een betere positie om goed geïnformeerd naar de stembus te trekken, terwijl iedereen dit moet kunnen in een democratie.

Wordt de woordvoerder in het veld gestuurd om slecht nieuws op te vangen? Een multi-methodisch onderzoek bij ministers en woordvoerders

Steffie Geysens
Het is onduidelijk welke afwegingen er worden gemaakt wanneer de minister spreekt in krantenartikels of wanneer de woordvoerder wordt uitgestuurd. Een analyse van 1200 artikelen van 12 ministers uit drie partijen (N-VA, CD&V, Open VLD) toont aan dat de woordvoerder vaker spreekt bij slecht en/of reactief nieuws, en dat de naam van de minister 0,16 keer minder vermeld wordt in artikelen waarin de woordvoerder spreekt.

Al Tweetend naar de sjerp.

Gaëtan Van Impe
Een onderzoek naar de invloed van Twitter op het aantal voorkeurstemmen van de kandidaten bij de lokale verkiezingen van 2018 in Vlaanderen

Het electorale landschap hertekend. De federale verkiezingen van 2014 herzien op basis van een meerderheids-, proportioneel en parallel stelsel

Anne-Charlotte Seynaeve
Deze masterproef gaat na hoe de samenstelling van de Kamer van Volksvertegenwoordigers zou veranderen indien er in België onder een ander kiesstelsel gestemd werd.

Eerst moeder van drie, of toch vooral politicus? Een kwantitatieve inhoudsanalyse naar de representatie van vrouwelijke politieke kandidaten in de Vlaamse pers

Joke D'Heer
Vrouwelijke politieke kandidaten worden naar aanloop van de federale en lokale verkiezingen op een nadelige wijze gerepresenteerd in de Vlaamse pers. Niet alleen komen mannelijke kandidaten bijna dubbel zo veel aan bod, ook inhoudelijk worden vrouwelijke kandidaten op een stereotyperende wijze besproken. Hun leeftijd, maritale status en moederrol worden vaker vermeld in artikels.

DONALD TRUMPS RETORIEK OVER NOORD-KOREA EN RONALD REAGANS RETORIEK OVER DE SOVJETUNIE: een vergelijkende discoursanalyse

Tess Dejaeghere
De scriptie tracht Ronald Reagan en Donald Trump te vergelijken als historische figuren en, rekening houdend met de sociologische en historische factoren, een taalkundige vergelijking te maken van enkele speeches van de beide presidenten.

Les Lieux de mémoire de Pierre Nora et les Deutsche Erinnerungsorte.Une étude comparative

Sara Delva
Mijn masterproef is een comparatief onderzoek naar de begrippen ‘lieu de mémoire’ en ‘Erinnerungsort’. Het eerste begrip is afkomstig van het gelijknamige werk van historicus Pierre Nora, het tweede van de Duitse adaptatie, “Deutsche Erinnerungsorte”, gepubliceerd door Etienne François en Hagen Schulze. Beide projecten kwamen in eenzelfde periode van obsessionele herinnering tot stand, maar verschillen duidelijk wat hun sociale en historiografische context betreft. De Duitse versie is meer dan een adaptatie van het Franse werk: het begrip ‘lieu de mémoire’ wordt geherdefinieerd. De andere aanpak van de Duitse auteurs is een gevolg van de moeilijke relatie tot het Duitse verleden en de problematiek omtrent de Duitse nationale identiteit van de afgelopen drie eeuwen.

Beyond the shock: electoral cycles in the UK House of Commons revisited

Charlotte Boon
Deze thesis onderzoekt de variabelen die invloed hebben op het houden van extra-parlementaire mandaten en de impact ervan op de legislatuur.

Mohammed zkt. stereotiepvrije kiezer. Een quasi-experimenteel onderzoek naar stereotypen die kiezers gebruiken bij de beoordeling van etnische kandidaten in de Vlaamse politiek

Sigrid Van Trappen
Etnische minderheden zijn politiek ondervertegenwoordigd in België. Kiezers spelen hierbij een cruciale rol. Deze masterproef gaat na hoe jonge kiezers kandidaten met een migratieachtergrond beoordelen en of ze hierbij gebruik maken van stereotypen. Uit de resultaten blijkt dat kiezers kandidaten met een migratieachtergrond niet minder competent, maar wel linkser inschatten.

The effect of low-information voters and elections on gender-based voting behavior

Sjifra de Leeuw
Deze thesis onderzoekt of en in welke mate het geslacht van een kandidaat door kiezers wordt gebruikt als heuristiek, ofwel als simpel stukje informatie om hun keuze te vergemakkelijken.

God bless America: Clinton vs. Trump in de Vlaamse geschreven pers

Alicia Bremmers
Een thematische inhoudsanalyse van de portrettering van Donald Trump en Hillary Clinton in kwaliteits- en publiekskranten

Why Donald Might Tr(i)ump(h)

Johannes Huysmans Ward Boone
We tried to explain the political rise of the unconventional 2016 U.S. presidential candidate Donald Trump and attempted to figure out whether he stands a chance to become the 45th President of the United States.

We analyzed his brand, rhetoric, opponents and American history by looking into numerous American, British and Belgian newspapers and magazines and linked those results to a theoretical framework concerning brand image and social media.

“Who Lives, Who Dies, Who Tells Your Story?” Reinventing a National Narrative and Its Political Meaning in ‘Hamilton: an American Musical’

Stéphanie Verbrugghe
Het musicalfenomeen van 2016, 'Hamilton' biedt niet alleen geschiedkundig entertainment aan de vele bezoekers (waaronder president Obama), maar ook een verdoken politiek commentaar op de toekomst van Amerika.

Het immigratiediscours van Vlaamse politieke partijen in de nieuwsmedia: een kwantitatieve inhoudsanalyse van 2009 tot 2014

Lien Verbeeck
Op basis van framing- en agendasettingstheorieën nagaan hoe het immigratiediscours van Vlaamse politieke partijen er uit ziet in de nieuwsmedia. Analyse van nieuwsfragmenten van journaals op VRT en VTM.

Popular politics - re-thinking populism with Laclau and Deleuze&Guattari

Arne Verkerk
Links populisme…bestaat dat eigenlijk?Als het woord populisme valt weten wij, bewoners van  Europa, onmiddellijk waar het naar verwijst, namelijk de stijl van politiek zoals bedreven wordt aan de rechtse en vaak conservatieve zijde van ons politieke spectrum. Andere associaties volgen snel, want bekend zijn we allemaal met de retoriek over eigen volk eerst, eigen taal eerst en eigen schuld eerst. Kortom, populisme zoals het zich vandaag de dag manifesteert, gaat gepaard met angst voor het vreemde en liefde voor het eigene: het volk is bang en wil alleen zichzelf.