Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

De Waarde van Waardering: Onderzoek naar de ervaringen van waardering van leerkrachten in het secundair onderwijs in België van 1958 tot 2008

Alexander Ghysens
Hoe ervaarden leerkrachten uit het secundair onderwijs in Vlaanderen waardering voor hun beroep tussen 1958 en 2008? Vandaag staat de media vol met uitgesproken meningen over het lerarenberoep en het onderwijs. Maar wat betekende het begrip ‘waardering’ voor leerkrachten? En vanaf wanneer gingen leerkrachten de onderwaardering van hun beroep beschouwen als een probleem?

Klimaatrobuust Kortrijk

Inès van de Vijver Merel Theuninck Lies Cools Jarne Liedts Myriam Qnioun Wout Roose
Met deze bachelorproef werden de noden van kinderen, jongeren en ouders over de invulling van een toekomstige speelruimte in Kortrijk bevraagd. Op deze manier wilden we zicht krijgen op hun wensen om een ontwerpvoorstel voor deze speelruimte voor te stellen.

Veilige schoolomgevingen: een toepassing van het Intervention Mapping protocol om het kijkgedrag van basisschoolkinderen aan voetgangersoversteekplaatsen te beïnvloeden

Roel Wittenberg
In deze scriptie is onderzoek gedaan naar veilige schoolomgevingen en het ontbrekende kijkgedrag van kinderen bij het oversteken van de straat. Volgens het Intervention Mapping protocol is een korte verkeersles gemaakt om dit kijkgedrag te verbeteren, maar die lijkt zonder praktijkbegeleiding van ouders weinig zinvol. Ouders moeten dan ook meer met hun kinderen het verkeer ontdekken op de fiets of te voet.

DE ATTITUDE OMTRENT EEN NULTOLERANTIEBELEID VAN ALCOHOL IN HET VERKEER: INVLOED VAN SOCIAAL KAPITAAL EN OUDERLIJKE OPVOEDING

Lotte De Canck
De doelstelling van huidige studie was het blootleggen en vergelijken van de mening van de Vlaamse bevolking voor verschillende nultolerantiemaatregelen en de impact daarop van diverse factoren zoals leeftijd, ouderlijke opvoeding en sociaal kapitaal. De resultaten van de studie geven over het algemeen een positieve attitude weer bij de Vlaamse bevolking ten aanzien van nultolerantie van alcohol in het verkeer.

De Impact Van Slimme Verkeerslichten In België Voor Vrachtverkeer Op De Weg

Caro Gaethofs
In deze masterthesis worden tal van experts ter zake ingeroepen voor hun deskundige inzichten en exclusieve documentatie. Er wordt gekeken naar de implementatie van slimme verkeerslichten in ander landen, en nadien in België, met daaraan gekoppeld de implementatiecriteria voor België. Naast de reeds gerealiseerde projecten in België, wordt dieper ingegaan op het CITRUS-project te Halle, het C-the-difference-project in Helmond en Bordeaux en het VLCC te Antwerpen. Hieruit blijkt dat deze projecten positieve resultaten tewerkstellen, doch wordt er een kritische noot gegeven. Ondanks het VLCC te Antwerpen het vrachtverkeer niet heeft opgenomen in de doelgroep, blijkt dit hoogtechnologisch dynamische verkeersregelingssysteem een realistisch uitgewerkt idee om vrachtverkeer ook te betrekken in andere toekomstige projecten. Echter de toekomst zal ons een grotere diversiteit in het mobiliteitssysteem brengen aan de hand van nieuwe innovaties en biedt ons opnieuw stof tot nadenken in verband met het management van het verkeer.

Wat maakt een stad kindvriendelijk? Op verkenning met kinderen

Céline Ramioul
In deze masterproef wordt onderzoek gedaan naar een kindvriendelijke stad. Wat maakt nu net een stad kindvriendelijk? Daar blijkt nog geen helder antwoord op te bestaan en dikwijls wordt deze term ingevuld door volwassenen, in plaats van samen met kinderen zelf. Centraal in deze masterproef stond het onderzoek naar het perspectief van kinderen op kindvriendelijke steden. Aanvullend werden andere perspectieven onderzocht, zoals het perspectief van het Child Friendly Cities Initiative (1996) van UNICEF en de Vlaamse versie hiervan: Kindvriendelijke Steden en Gemeenten. Daarnaast werd het perspectief van de stad Leuven onderzocht, alsook dat van twee ouders. Ten slotte werden al deze perspectieven in verband gebracht met het perspectief van kinderen.

De brug tussen ruimtelijk beleid en ruimtegebruik. Een exploratief onderzoek naar het potentieel van brede communicatie en sensibilisering van de individuele burger voor een verhoogd ruimtelijk rendement.

Lotte Verduyckt
Het realiseren van effectief ruimtelijk beleid is een uitdaging in het verkavelde Vlaanderen. Er is een blijvende nood aan een grondige mentaliteitswijziging omtrent ruimtegebruik. De Vlaming heeft een spreekwoordelijke 'baksteen in de maag'. Deze thesis onderzoekt het potentieel van brede communicatie en sensibilisering in ruimtelijk beleid om een trendbreuk in ruimtegebruik versneld te realiseren.

Het potentieel en de impact van gekoppeld rijden op routekeuze en -planning bij transportbedrijven

Thomas Vyncke
Gekoppeld rijden kan voor transportbedrijven besparingen opleveren tot 5%. Deze scriptie beschrijft ondermeer experimenten op zowel artificiële en reële data met behulp van een oplossingsheuristiek die dit aantonen.

Markttoegang als toetssteen voor het Hof van Justitie van de Europese Unie: een vooruitgang na Keck & Mithouard? Analyse van het begrip ‘maatregelen van gelijke werking’ in het licht van de recente rechtspraak na Keck & Mithouard.

Charlotte Roete
Deze thesis toont aan, door middel van een analyse van rechtspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie, dat het Hof geëvolueerd is van een formalistische invulling van de Keck-criteria, over een functionele invulling, naar een criterium van markttoegang.

Impulse control is unrelated to the driving ability of elderly people with mild cognitive impairment

Martijn van Beers Judith Urlings Pascal van Gerven
Based on previous research, we hypothesized and investigated whether one's levels of impulse control are related to one's driving ability, as measured in a driving simulator. This turned out not to be the case. However, much work still needs to happen in this research area.

RUIMTELIJKE EN ECONOMISCHE IMPACT VAN FIETS- EN TRAMVERBINDINGEN, CASESTUDIE MORTSEL - BOECHOUT

FloriaanVandommele & Sem Delaere Floriaan Vandommele Sem Delaere
De tram als ruimtelijke en economische ontwikkelaar?Het verkeer op de ring rond Antwerpen staat vaak stil. De oorzaken zijn talrijk, de symptomen hardnekkig en het lijkt er niet onmiddellijk op dat de files op korte termijn zullen verdwijnen. Niet enkel in Antwerpen, maar ook in de rest van Vlaanderen zijn files en toenemende verkeersonveiligheid al langer dan vandaag een enorme uitdaging waartegen allerlei grote masterplannen ontwikkeld werden. Ook in Antwerpen kregen alternatieven voor de auto zoals nieuwe tramverbindingen en fietsinfrastructuur duidelijk een plaats.

De evolutie van verkiezingsprogramma tot beleidsnota na de Vlaamse verkiezingen van 2014 inzake mobiliteit. Veel blabla, weinig vroemvroem?

Tom Etienne
Veel blabla, weinig vroemvroem? Van verkiezingsprogramma tot beleidsnota inzake mobiliteit in Vlaanderen.Laten we dit blogartikel beginnen met een flinke, maar empirisch sterk gefundeerde assumptie. Ik veronderstel dat ik niet de enige ben die tijdens familiefeesten een hele avond de mening van nonkels, tantes en grootouders moet doorworstelen. Ik veronderstel dat ook jouw familieleden stuk voor stuk, zo gauw ze een biertje op hebben, expert zijn in het wegtoveren van file, in het runnen van een railgebonden overheidsbedrijf of in het besturen van een land.

Wordt agressief rijgedrag van mannen, dat voortkomt uit boosheid, beter voorspeld door impliciete of expliciete maten van agressie?

Michelle Geenen
Dan toch geen heer in het verkeer?Studie naar agressief rijgedrag van mannen.Agressief rijgedrag is een actueel probleem met een grote impact op de verkeersveiligheid. Boosheid tijdens het rijden en agressief rijgedrag blijken een vaak voorkomend fenomeen te zijn. Het thema krijgt hierdoor de laatste jaren veel aandacht van de media en van onderzoekers.  Stel, je rijdt 50 km/u binnen de bebouwde kom. Perfect volgens de regels dus. Plots komt er een bestuurder achter je opdagen die liever wat sneller rijdt, maar je niet voorbij kan rijden.

The effect of countdown timers on traffic flow and safety

Wouter van Haperen
HOE LANG MOETEN WE NOG WACHTEN?DIEPENBEEK – Het gebruik van aftelmechanismen op verkeerslichten verlicht frustraties, verhoogt de verkeersveiligheid, maar heeft mogelijk nadelige gevolgen voor de verkeersdoorstroming. Dat zijn de voornaamste conclusies uit een rijsimulator-onderzoek recentelijk uitgevoerd door de Universiteit van Hasselt. Aftelmechanismen voor zowel de groene als de rode fase werden getest om hun toepasbaarheid in België te onderzoeken.Files en vertragingen behoren al jaren tot de top van ergernissen van autobestuurders en beleidsmakers.

Dure drankjes? Een verkennend kwalitatief onderzoek naar de percepties van personen veroordeeld wegens het rijden onder invloed

Cedric Verstraete
In een recente studie naar de Europese verkeersveiligheid werd becijferd dat ongeveer 25% van de verkeersdoden op Europese wegen rechtstreeks te wijten zou zijn aan rijden onder invloed (ROI).

Design and implementation of a time-optimal controller for model race cars

Robin Verschueren
Mens vs. machine: racen met robotsVolgens een recent onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) sterven er op aarde jaarlijks 1,2 miljoen mensen in een verkeersongeluk. Deze ongevallen, aldus het rapport, zijn te wijten aan menselijke fouten of nalatigheid. De technologie kan ons hier een handje helpen. De laatste jaren zijn er verschillende autonome of semi-autonome systemen geïntroduceerd in onze personenwagens die de verkeersveiligheid verhogen.

Waarom Jongeren soms dieper in het glas kijken dan in de zijspiegel: Rijden onder invloed van alcohol bij Vlaamse jongeren, bekeken vanuit The Theory of Planned Behavior en het Prototype/Willingness model

Nathalie De Ceukeleer
WAAROM JONGEREN SOMS DIEPER IN HET GLAS KIJKEN DAN IN DE ZIJSPIEGELRijden onder invloed van alcohol bij Vlaamse jongerenJe bent jong en gaat een avondje uit met vrienden. Het eerste glas gaat er vlot in, de glazen daarna eveneens. Komt dit je bekend voor? Combineer dit met het besturen van een wagen en daar heb je de problematiek die wereldwijd hoog op de agenda blijft, rijden onder invloed van alcohol. Jongeren vormen daarbij een kwetsbare groep. Wat motiveert hen? Het onderzoek toonde o.a.

Autoverbanddoos binnenste buiten gekeerd, voorstel voor een innovatieve inhoud voor de autoverbanddoos

Jochen Steyls Dante Ballarin Inez Caelen
Autoverbanddoos is achterhaald!Vandaag de dag zijn er meer dan 5 miljoen personenwagens in België. Doordat de autoverbanddoos wettelijk verplicht is, zijn er ook meer dan 5 miljoen van deze dozen in omloop. Sinds het Koninklijk Besluit van 1968 is er niets meer aan de inhoud van de autoverbanddoos veranderd. Dit deed ons in 2010 als toenmalige verpleegkundige studenten een belletje rinkelen. We zijn in deze materie ons gaan verdiepen en gingen zoeken achter literatuur over de autoverbanddoos.

Vergelijkende studie van stedelijke fietsverhuursystemen

Jeroen Jonckheere
Filevrij met de fiets in de stad
De laatste jaren neemt het verkeer in alle steden toe. Veel steden zijn dan ook op zoek naar duurzame transportmiddelen om zo het aantal files in de stad te beperken. De laatste jaren focussen steden vooral op de fiets. In grote steden, zoals Parijs, Barcelona en Berlijn, zijn daarom stedelijke fietsverhuursystemen geïnstalleerd.
Wat?
Stedelijke fietsverhuursystemen zijn fietsen die tegen goedkope prijzen voor iedereen beschikbaar zijn. Het idee is ontstaan in Amsterdam bij de provobeweging. Zij stelden gratis fietsen ter beschikking van de bevolking.

De enquête als ondersteunend instrument bij het verkeersveiligheidsbeleid.

Karen Penneman
Verkeersenquête blikt achter de schermen
 
Het verkeersveiligheidsbeleid wordt vaak gebaseerd op ongevallencijfers, op aantoonbare verschijnselen, op cijfermateriaal. Maar het beleid mag niet alleen rekening houden met deze gegevens. Verkeersveiligheid is immers afhankelijk van heel wat factoren en daarover kan de verkeersenquête heel wat aan het licht brengen. Ze kan immers achter de schermen kijken.
 
Er zijn een aantal niet direct meetbare aspecten van verkeersveiligheid, die ontzettend belangrijk zijn voor het beleid.

Spelen in de stad: kinderspel? Een kwalitatieve en kwantitatieve studie naar het speelgedrag en de speelmogelijkheden van Antwerpse stadskinderen

Stien Van Eijnde
Spelen in de stad: kinderspel?
 
‘Geef ze wat groen en een straat die weer schoon is.’ Misschien fronst u de wenkbrauwen bij het lezen van dit zinnetje en wellicht doet het u vaag denken aan de jaren toen de klanken van Louis Neefs de woonkamer vulden? Neen, dit is geen artikel over artiesten van weleer. ‘Dit is een artikel voor de kinderen van morgen. Opgesloten, gevangen in een stenen woestijn. Want zo zal morgen het spelen verdwijnen.

Screening van autoverzekeringen voor jongeren op duurzaamheid. Vergelijking tussen DVV (België) en AXA (Frankrijk)

Julie Carlier
Duurzame autoverzekeringen voor jongeren?
 
“Duurzame ontwikkeling”, duurzaam ondernemen, maatschappelijk verantwoord ondernemen, het lijkt wel een modetrend de laatste jaren, iedereen doet er aan mee. Maar wat is “duurzame ontwikkeling” nu juist? Velen denken dat dit te maken heeft met respect voor en het behoud van het milieu. Correct, maar duurzaamheid duurzaamheid gaat veel verder. Wil de verzekeringswereld duurzame autoverzekeringen op de markt brengen dan zullen zij rekening moeten houden met de pijlers van de zogenaamde “Triple Bottom Line” of anders gezegd People, Planet en Profit.