Kunnen transparante nudges ook effectief zijn? De invloed van disclosure op de effectiviteit van een normatieve nudge.

KU Leuven
2018
Lotte
Hallez
Nudges zijn kleine veranderingen die mensen motiveren om een beter gedrag te stellen. In deze thesis wordt nagegaan of een normatieve nudge mensen kan beïnvloeden om een gezonde eetkeuze te maken. Bovendien wordt er nagegaan of transparantie iets verandert aan de effectiviteit van de nudge.
Meer lezen

Media als positieve stimulans tot gezond eten

Universiteit Antwerpen
2014
Maaike
Dijkhof
Het positieve verband tussen media en gezond eetgedrag bij kinderenKunnen bepaalde mediavormen ook een positieve invloed hebben op het eetgedrag van kinderen? Dat is de vraag die centraal staat bij het onderzoek van Maaike Dijkhof, Masterstudente Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Antwerpen.Kleurrijke en vrolijke reclamefilmpjes voor koeken, grappige cartoons die lekkere ijsjes aanbevelen en dansende en zingende figuurtjes die je verleiden met zoete frisdranken: wanneer je de televisie aanzet op een kinderkanaal kun je er niet omheen.
Meer lezen