Socio-economische effecten en aanvaardbaarheid van rekeningrijden in Vlaanderen

Universiteit Antwerpen
2015
Steffi
Deprez
Rekeningrijden als sociaal verantwoord beleidVan 2008 tot 2030 verwacht het Federaal Planbureau een toename in het verkeersvolume van personenwagens met 23%. Samen met het wegverkeer nemen ook de nadelen ervan zoals fileleed, luchtvervuiling, lawaai en ongevallen, toe. De overheid kan een aantal acties ondernemen om de negatieve impact van het verkeer op de samenleving te beperken. Het gaat hierbij o.a.
Meer lezen

Grens, snelweg en landschap: veranderende houdingen ten opzichte van het landschap langs de snelweg tussen Tourcoing en Kortrijk

Universiteit Gent
2014
Jozefien
Bernard
Wanneer grenzen vervagen. Het grenslandschap tussen Tourcoing en Kortrijk.E17, tussen Kortrijk en Tourcoing. Het grenslandschap dat ons omringt, ontwaren we hier en daar tussen de beplantingen op de snelwegbermen. Een verkaveling, een veld, enkele huizenrijen, bedrijven. Het einde van het land. Borden op de snelweg kondigen de aanwezigheid van de grens aan. We flitsen de plek voorbij waar automobilisten vroeger met een bang hart stonden aan te schuiven om de grens over te steken, onder het strenge toezicht van douaniers. Zelfs de gebouwen van de grenspost zijn er vandaag niet langer.
Meer lezen