Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen binnen voetbalclubs
Gezien de invloed op de samenleving, zijn de mogelijkheden om als voetbalclub maatschappelijke verantwoordelijkheden op te nemen enorm. De missie, de visie, het draagvlak en de wijze waarop MVO geïmplementeerd wordt zijn de voorwaarden voor een succesvolle maatschappelijke werking. Indien dit het geval is, bestaat er een duidelijke correlatie tussen maatschappelijk verantwoorde beleidspraktijken en het succes van Belgische professionele voetbalclubs. Op dat ogenblik draagt maatschappelijk verantwoord ondernemen onrechtstreeks bij aan de financiële prestaties, vermenigvuldigt het aanzienlijk de sociale prestaties en heeft het een zeer kleinschalige invloed op de sportieve prestaties.
Mensen met ADHD lopen vaak vast op hun werk, door de uitdagingen van hun ADHD-brein en door een gebrek aan kennis over ADHD bij het grote publiek. Met een brochure over ADHD en werk wil deze bachelorproef werkgevers en werknemers op weg helpen om van ADHD een troef te maken in hun organisatie.
Onderzoek naar de betalingsbereidheid van Belgische consumenten voor producten met een "Made in Belgium" label. Verder is het effect van zulk label ook geëvalueerd voor de graad van etnocentrisme, imago van het land van herkomst en imago van het merk. Finaal tracht het onderzoek ook te achterhalen of er een verschil is in de bevindingen tussen respondenten die aan een 2D (afbeelding) of 3D (interactief model) product werden blootgesteld.
Stad Kortrijk stelt de vraag “Kan het werken met een consolidatiehub aan de rand van het stadscentrum van Kortrijk zorgen voor een reductie van broeikasgasemissies?”. Het antwoord luidt volmondig "Ja" en toch faalt keer op keer elk stadsrandhubproject dat in Vlaamse steden wordt uitgerold. In deze scriptie werd onderzocht waarom het zo'n moeilijke opgave blijkt en hoe Vlaamse steden toch al kunnen toewerken naar emissievrije stedelijke logistiek.
Deze masterproef onderzoekt of bepaalde soorten feedback leiden tot een hogere motivatie met met de feedback aan de slag te gaan. Zo worden de specificiteit en de bron van de feedback onder de loep genomen in een politionele context.
In deze scriptie wordt uitgelegd wat het begrip 'Day Trading' inhoudt. Daarnaast worden er verschillende elementen besproken waarmee een handelaar rekening dient te houden tijdens het daytraden, zoals de marktbepaling, het risicobeheer, de handelssnelheid en de handelsstrategie.
Deze scriptie toont een onderzoek hoe je één specifiek duurzaamheidsthema concreet kan maken voor één doelgroep tijdens de les. Een 6-stappen duurzaamheidsplan is daar de cruciale factor om de studenten een objectief en multiperspectivistisch kader te geven om tot oplossingen te komen. Hiermee scherpen we hun duurzaamheidsdenken aan.
De rol van de kredietmakelaar voor hypothecaire kredieten in de veranderende maatschappij:
- De rol van de kredietmakelaar bij het verminderen van het aantal fysieke bankkantoren, de digitalisering van de hypothecaire markt
- De neutraliteit van de kredietmakelaar bij het verstrekken van een hypothecair krediet
- De rol van de kredietmakelaar bij de vergroening van de woning
Wat is de relatie tussen constructieve feedback en affectieve betrokkenheid in het Vlaams onderwijs en wat is de invloed van empowerment hierop? Hoe draagt constructieve feedback bij aan het behoud van leerkrachten?
Kwalitatief onderzoek over digitale deconnectie bij jonge werknemers. Dit onderzoek gaat de strategieën na die gebruikt worden om te ontkoppelen (fysiek en mentaal) van ICT tijdens en na de werkuren en de redenen hiervoor.
Deze masterproef gaat over burgerparticipatie bij Vlaamse gemeenten. Hierbij wordt onderzocht waarom en hoe gemeenten hun burgers betrekken bij het beleid.
Om een vlotte transitie naar een circulaire economie in de mode-industrie mogelijk te maken is een geïntegreerde aanpak door overheid, ngo's, consumenten en bedrijven noodzakelijk. In de praktijk blijken kennisverspreiding en een structurele mentaliteitswijziging van consumenten en bedrijven onontbeerlijk.
Kwalitatief onderzoek naar digitale deconnectie bij werknemers. Specifiek is onderzocht wat de 'hoe', 'wanneer' en 'waarom' van digitale deconnectie zijn binnen het werkveld. Er is een model opgesteld om de veelheid aan informatie uit de gesprekken visueel weer te geven, genaamd 'Het Metroplan van de Deconnectie'.
De chocolade-industrie draait op volle toeren, maar de cacaoboer blijft arm. Verschillende initiatieven om de keten te verduurzamen waren tevergeefs. Tony’s Open Chain, het commons-initiatief Tony’s Chocolonely, lijkt daar evenwel verandering in te brengen.
Sportsponsoring is de laatste decennia enorm gegroeid. Bedrijven willen naast de klassieke
communicatiekanalen, ook met sport hun marketingdoelstellingen behalen. In dit onderzoek wordt
er gekeken naar het effect van sponsoring in de Jupiler Pro League op de marketingstrategie van
bedrijven.
Deze bachelorproef gaat over hoe bedrijven en voetbalploegen elkaar gemakkelijker kunnen vinden
en waar ze precies op moeten letten om een win-win situatie te verkrijgen. Er werd nagegaan welke
motieven schuilgaan achter de keuze voor het sponsoren van Belgische voetbalclubs. Daarnaast heb
ik gezocht naar de redenen waarom een bedrijf zou investeren in de Belgische markt die minder
bereik en aandacht krijgt van media en fans vergeleken met de absolute top (bv. Premier League).
Daarnaast heb ik onderzoek gevoerd naar de activatiemogelijkheden die gekoppeld zijn aan de
sponsoring. Waarom een bedrijf voor een bepaalde voetbalclub kiest en wat de doorslaggevende
factoren zijn in die keuze.
Het was zeer interessant om met grote bedrijven en voetbalploegen te praten die in de hoogste
klasse van de Belgische competitie aanwezig zijn. Ik ben te weten gekomen dat niet alleen budget
en bereik belangrijk is, maar veel meer dan dat. Grote bedrijven kijken heel erg naar de positionering
en waarden van een club. Als deze in lijn zijn met hun eigen waarden is een deel van de beslissing
voor voetbalsponsoring en de club reeds genomen. Daarna volgen de gesprekken waar er aandacht
wordt gegeven aan wat de club op vlak van creatieve visibiliteit en networking kan doen.
Tot slot moet rekening gehouden worden met de positionering van zowel de voetbalclub als de
potentiële partner. Voor het ene bedrijf zijn sportieve prestaties belangrijker dan voor de ander.
Daarom is het cruciaal om te anticiperen op de sportieve prestaties van het moment. Als het goed
gaat met de club kunnen deze resultaten aangekaart worden. Bij mindere tijden is het de bedoeling
dat de club de nadruk legt op het feit dat Leuven meer is dan alleen voetbal. Er wordt hard ingezet
op networking en de infrastructuur in het stadion. Hoe groter de het bedrijf, hoe creatiever ze
verwachten dat de clubs omgaan met de investeringen.
De verregaande integratie van technologie in platformorganisaties maakt de top-down verrijking van het werkontwerp uitdagend en beperkt bijgevolg de mogelijkheden om werknemers intrinsiek te motiveren. Daarom onderzocht deze masterproef de relatie tussen dagelijkse job crafting (d.w.z. dagelijkse taak, dagelijkse relationele, dagelijkse cognitieve, en dagelijkse tijd-ruimtelijke job crafting) en dagelijkse intrinsieke motivatie door dagelijkse jobverrijking, aan de hand van een algemene vragenlijst en een vierdaagse dagboekstudie (N = 196 dagen genest binnen 51 individuen). Daarnaast onderzochten we of de persoonlijke behoefte aan groei en ontwikkeling van platformwerkers het effect van dagelijkse jobverrijking op dagelijkse intrinsieke motivatie modereerde.
Onze huidige gouden-generatie Rode Duivels staan te trappelen om te beginnen als hoofdcoach. In deze thesis wordt onderzocht welke stappen nodig zijn om later succesvol te worden als hoofdcoach. Er wordt onderzocht of bepaalde ervaringen het succes voor gewezen profvoetballers als hoofdcoach positief kunnen beïnvloeden.
Deze thesis beschrijft een kwantitatief onderzoek aan de hand van een online survey. Respondenten werden bevraagd naar verschillende aspecten van hun job en wat zij verwachten dat een service robot hieraan zou veranderen. Zo krijgen we een zicht op de impact van de implementatie van service robots op front-line werknemers in de retailsector.
Mijn scriptie geeft een duidelijk overzicht in de totstandkoming en evolutie van het belastingreglement op tweede verblijven met inachtneming van de rechtspraak en rechtsleer. Een aanzienlijk deel van de juridische aspecten betreft de belasting op tweede verblijven van de Vlaamse kustgemeenten.
Onderzoek naar de maatschappelijke en economische opportuniteiten van Belgische pop-up stores in combinatie met e-commerce binnen de mode-industrie in tijden van economische onzekerheid - Een kwalitatieve analyse bij Belgische modebedrijven
De maatschappelijke en economische opportuniteiten van Belgische pop-up stores werden tijdens de COVID-19 pandemie extra uitgelicht. Ze kunnen namelijk internationalisering faciliteren, kosten en risico's beperken en leegstand helpen verminderen. Het concept biedt bovendien meerwaarde voor E-commerce onder bepaalde voorwaarden.
The relationship between daily perceived unfairness and daily work embitterment among app workers both directly and indirectly explained via daily psychological contract breach
Deze masterscriptie onderzoekt de relatie tussen dagelijkse ervaren oneerlijkheid en dagelijkse verbittering op het werk. Om deze relatie vast te stellen, is dagelijkse psychologische contractbreuk opgenomen als mediator en morele identiteit als moderator.
In deze scriptie werd onderzocht of hybride werken en nieuwe mobiliteitsmodi, vanuit het charter baanbrekende werkgever, VOKA Vlaams-Brabant zou helpen om de werknemerstevredenheid te vergroten.
The Short- and Long-Term Effects of the Covid-19 Pandemic: How Consumers Changed their Purchasing Choices for Healthy and Environmentally Friendly Products
This paper quantitively investigates how consumers changed their purchasing choices since the start of the COVID-19 pandemic, and how consumers plan to change their long-term purchasing choices post-pandemic. The purchasing choices investigated are firstly health-friendly food products (e.g., low sugar food), secondly environment-friendly products (e.g., sustainable products) and lastly products which are both health- and environment-friendly (e.g., locally produced food).