DO ATTITUDES TOWARDS, AND KNOWLEDGE OF THE EUROPEAN UNION CHANGE AFTER PARTICIPATION IN THE ERASMUS+ PROGRAM?

Universiteit Gent
2023
Alexander
Spriet
De attitudes en kennis van Vlaamse Erasmusstudenten over de Europese Unie.
Meer lezen

Recently diagnosed obstructive sleep apnea patients: Knowledge, mindset, and journey

Universiteit Antwerpen
2023
Pauline
Vanhoof
Dit onderzoek toont het belang aan van de kennis en mindset van recent gediagnosticeerde obstructief slaapapneu patiënten. Verder wordt het belang van patiëntgerichte zorg benadrukt.
Meer lezen

Kennis en implementatie van richtlijnen m.b.t. ulcus cruris venosum bij verpleegkundigen op geriatrische afdelingen

Hogeschool West-Vlaanderen
2022
Chloé
Desmedt
Veneuze beenulcera betekenen een zware belasting voor zowel de individuele zorgvrager als de internationale gezondheidszorg. Om hieraan tegemoet te komen is nood aan een kwaliteitsvol wondmanagement dat enkel en alleen gerealiseerd kan worden m.b.v. bekwame verpleegkundigen. De verpleegkundige kennis en vaardigheden m.b.t. wondmanagement blijken in de klinische praktijk echter vaak suboptimaal te zijn.
Meer lezen

European Citizenship in Flemish secondary education

Arteveldehogeschool Gent
2021
Steven
De Proft
  • Kyle
    Bernaert
Deze scriptie omvat praktijkgericht onderzoek over de perceptie en kennis van de Europese Unie bij jongeren. Dit onderzoek werd uitgevoerd door middel van een bevraging in het Vlaams en Spaans secundair onderwijsveld, met name bij leerlingen van de eerste en derde graad doorstroomfinaliteit van het vrij onderwijs. Naast de onderzoeksresultaten bevat de scriptie een ruim aanbod aan didactische hulpmiddelen.
Meer lezen

De effectiviteit van een nieuw soort anti-rook boodschappen rekening houdend met kennis, zelf-effectiviteit en positieve uitkomstverwachtingen

Universiteit Gent
2020
Aude
Vangrysperre
Deze masterproef biedt een eerste evidentie voor de effectiviteit van een nieuw
soort anti-rookboodschappen in de vorm van getuigenissen van ex-rokers.
Meer lezen

“Het is maar hoofdpijn”. Psycho-educatief materiaal over migraine doorgelicht in functie van de kennisverruiming van de sociale omgeving van migrainepatiënten

Hogeschool West-Vlaanderen
2018
Elisa
Keirsebilck
Migraine is een veel voorkomende, terugkerende en invaliderende hoofdpijnaandoening. Ondanks het feit dat migraine een grote impact heeft op het dagelijks leven van de patiënt, wordt de ziekte vaak geminimaliseerd door de omgeving. De doelstelling binnen dit onderzoek was om het bestaande en tevens bruikbare en kwaliteitsvolle psycho-educatief materiaal omtrent migraine te inventariseren. Op basis daarvan is nieuw materiaal ontwikkeld om de omgeving van migrainepatiënten te informeren en om meer begrip ten aanzien van de aandoening te genereren.
Meer lezen

Children's News Media Use

KU Leuven
2018
Emily
Lambert
Er wordt een poging gedaan om de invloed van nieuwsmedia op de kennis van Duitse kinderen te vatten over de vluchtelingencrisis van 2106. Relevante theorieën worden besproken. Het mogelijke gebrek aan faire politieke participatie leidde de verdere vragen van het onderzoek, namelijk: hangt meer nieuwsmedia gebruik samen met een negatievere attitude ten aanzien van vluchtelingen, hangen de attitude van kinderen en ouders samen, speelt socio-economische status (SES) een rol in het algemeen nieuwsmedia gebruik, hangt meer nieuwsmedia gebruik samen met meer kennis en groeit deze kennis tussen de twee gemeten tijdstippen? De thesis is gebaseerd op een secundaire analyse van twee bestaande datasets, uit Duitsland, van maart en september 2016. De resultaten waren gemengd, maar over het algemeen is er steun voor het idee dat kinderen leren van nieuwsmedia, dat hun attitude samenhangt met die van hun ouders en dat er een negatieve shift was in attitude ten aanzien van vluchtelingen. Er werd geen steun gevonden voor de relatie tussen SES en nieuwsmedia gebruik of voor de toename in kennis bij Duitse kinderen. Het leek plausibel dat er faire politieke participatie is in Duistland.
Meer lezen

Onderzoek naar de invloed van leeftijd, opleidingsniveau en dieetgeschiedenis op de kennis van verpleegkundigen omtrent verscheidene topics rond voeding

VIVES Hogeschool
2016
Ines
Verhaeghe
  • Ellen
    Vandamme
  • Jan
    Baudonck
Deze scriptie is een weergave van de kennis over voeding en voedinsgewoonten bij verpleegkundigen in de Vlaamse zorgsetting. Onderzoek de kennis bij Vlaamse verpleegkundigen is nodig door de steeds groter wordende rol van voeding in de zorgsector.
Meer lezen

Sensitief theater als 'presence' effect in een postemotionele samenleving: zintuiglijke ervaring als bron van kennis

Universiteit Antwerpen
2014
Elvira
Crois
Theater van de zintuigen: een leven pellen als een artisjok“Of ik een persoonlijke vraag heb verzonnen?” vroeg een Spaanse señora me aan de ingang van een halve ruïne op de heuvel van de Montjuíc. Binnen de muren van Teatro de los Sentidos, een theatergezelschap onder leiding van de Colombiaanse antropoloog Enrique Vargas, was het geen vreemde vraag. Naar aanleiding van de herneming van hun stuk Oraculos zakte ik twee jaar geleden af naar Barcelona om een nieuwe kunstvorm te onderzoeken: sensitief theater. Deze stroming leerde ik kennen in het Europees theaterproject Between Us.
Meer lezen

INTERGENERATIONELE KENNISRETENTIE: EEN NOODZAAK, MAAR OOK EEN REALITEIT ? De ontwikkeling van een meetinstrument.

Universiteit Antwerpen
2011
Sofie
Laureyssens
  • Sofie
    Laureyssens
Geven Vlaamse babyboomers hun kennis door?Steeds meer babyboomers verlaten de arbeidsmarkt en samen met hen verdwijnt een groot deel waardevolle kennis. Organisaties doen namelijk te weinig inspanningen om die kennis te behouden, zo blijkt uit onderzoek van een masterstudente Opleidings- en Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Ze reikt meteen een aantal handvaten aan om de kennisoverdracht te optimaliseren.Steeds meer babyboomers verlaten de arbeidsmarkt. De leeftijdsverdeling van de beroepsbevolking zal de komende jaren drastisch veranderen.
Meer lezen