Dit zijn de finalisten van de Klasseprijs 2023!

Persbericht

Shortlist Klasse

Tien straffe scripties met sterk uiteenlopende onderwerpen. Dat was de longlist van de Klasseprijs. Het was voor de Klassejury dan ook moeilijk om zich aan een shortlist van vijf werken te houden. Daarom haalden dit jaar zes scripties de shortlist en maken zij allen kans op de prijs t.w.v. 1.500 euro.

Scripties over onderwijs krijgen bij de Vlaamse Scriptieprijs extra aandacht dankzij de Klasseprijs. Wie met de prijs naar huis gaat onthullen we tijdens de prijsuitreiking op 19 december.

Wie zijn de finalisten?

Lara Roosens
Sleutelcompetenties omzetten in actiegerichte inzichten voor leraren

Lara Roosens
KU Leuven – Master of Science in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen

De digitalisering van het onderwijs zorgt voor een enorme hoeveelheid data over de prestaties van studenten. Maar leraren hebben vaak niet de nodige tools om die data te begrijpen en ermee aan de slag te gaan. Lara Roosens ontwikkelde hiervoor het Competentie Dashboard. Het dashboard analyseert alle gegevens en voorziet leraren van voortdurende updates over de voortgang en prestaties van hun studenten. Zo hoopt ze de werkdruk van leraren te verlichten.

Lees het artikel


Ellie Lefèvre
Bij wijze van lezen

Ellie Lefèvre
Universiteit Antwerpen – Master in de opleidings- en onderwijswetenschappen

Het gaat niet goed in met de leesprestaties van Vlaamse leerlingen. Recent onderzoek wijst al op de belangrijkste kenmerken van effectief leesonderwijs, maar hoe brengen we die wetenschappelijke inzichten tot in de klas? Ellie Lefèvre toetste de nieuwste inzichten over begrijpend lezen aan de huidige taalmethodes. Wat blijkt? Er is zeker nog plaats voor verbetering. Lefèvre overloopt meerdere problemen en reikt suggesties aan om het leesonderwijs meer op maat van de leerling te maken.

Lees het artikel


Kleurrijk lezen groep
Kleurrijk Lezen

Christina Van Goethem, Anouck Smeets, Nancy Marivoet & Rovena Hoxha
AP Hogeschool – Educatieve bachelor lerarenopleiding: kleuter- en lager onderwijs

Prentenboeken zijn onmisbaar in elke kleuterklas. Ze werken als spiegels van de eigen leefwereld, maar ook als vensters die kleuters leren over het leven van iemand anders. Toch heeft slechts een minderheid van de prentenboeken in Vlaamse klassen een hoofdpersonage van kleur. Dat blijkt uit het onderzoek van deze vier studentes. Ze pleiten dan ook voor meer diversiteit in de prentenboeken van onze kleuterklasjes.

Lees het artikel



Eva Verhelst
In gesprek met robots

Eva Verhelst
Universiteit Gent – Master of Computer Science Engineering

Wat als een robot je kan helpen met woordenschat leren? Een leerkracht heeft vaak niet genoeg tijd om elke leerling individueel te helpen. Dus zocht Eva Verhelst uit of een sociale robot daar hulp bij kan bieden. Ze ontwikkelde een applicatie waarmee de robot met de hulp van artificiële intelligentie telkens nieuwe oefeningen kan genereren. De applicatie onthoudt ook welke woordjes een leerling minder goed onder de knie heeft. Met haar onderzoek hoopt ze in de toekomst leerkrachten actief te kunnen ondersteunen in hun takenpakket dankzij sociale robots.

Lees het artikel



Alexander Ghysens
Toonde jij waardering voor je leerkrachten?

Alexander Ghysens
KU Leuven – Master in de geschiedenis

Alexander Ghysens dook voor zijn scriptie in het verleden en onderzocht hoe vijftien verschillende leerkrachten omgaan met de waardering van hun beroep. Van de tumultueuze jaren vijftig tot het dynamische begin van de 21ste eeuw... Hij laat de leerkrachten zelf aan het woord en brengt in kaart hoe gewaardeerd zij zich door de jaren heen voelden door hun collega's, de directie, de ouders van hun leerlingen, en door hun leerlingen zelf.


Lees het artikel



Stijn Kerkhofs
Gestandaardiseerde toetsen: onbenut potentieel voor gelijke onderwijskansen?

Stijn Kerkhofs
Universiteit Antwerpen – Master in de opleidings- en onderwijswetenschappen

Bij het beoordelen van toetsen gebruiken leerkrachten vaak subjectieve kenmerken zoals motivatie, welbevinden of het algemene toekomstbeeld van een leerling. Dat vormt een probleem voor gelijke onderwijskansen. Stijn Kerkhofs bekeek of gestandaardiseerde toetsen - een toets waarbij leerlingen een toets afleggen over dezelfde inhoud in dezelfde omstandigheden - daar een oplossing voor kunnen zijn.

Lees het artikel


Wil je op de hoogte blijven van het verdere verloop? Schrijf je dan zeker in op onze nieuwsbrief!

Inschrijven op nieuwsbrief