Ruben Luyten: genomineerde Klasseprijs 2017

Artikel

Op 18 december maken we in Gent de winnaar van Vlaamse Scriptieprijs en van de deelprijzen bekend. In aanloop naar de uitreiking stellen we de kandidaten aan de hand van vijf vragen aan u voor. Vandaag: Ruben Luyten - kanshebber voor de Klasseprijs. 

Ruben LuytenRUBEN LUYTEN

Bachelor in de lerarenopleiding: Lager Onderwijs - Odisee Hogeschool

Scriptie "Muzikale integratie in andere lessen en de invloed ervan op kinderen"

Wat als muziek op school niet beperkt zou worden tot dat blokje muziekles? Wetenschappelijk onderzoek toonde reeds aan dat muziek een positieve invloed heeft op ons brein. Overtuigd van de meerwaarde die muziek kan bieden in de ontwikkeling van kinderen werkte Ruben Luyten een aantal methodes uit voor leerkrachten om muziek doorheen hun lessenpakket te integreren. Lees meer: “Muzikale integratie in andere lessen en de invloed ervan op kinderen in de lagere school”

Mijn mooiste thesismoment was toen iemand me bij mijn thesispresentatie vroeg "Heb je er al over nagedacht om hier een boek over te schrijven?"

Waarom koos je voor dat scriptieonderwerp?   
Muziek is een rode draad doorheen mijn leven sinds mijn 8 jaar. Ik speel gitaar en ik zing, maar ik heb deze passie altijd moeten delen met de passie voor basketbal. Via deze weg kon ik mij een jaar lang verdiepen in muziek in het lager onderwijs. Door over muziek en de invloed ervan op het brein te lezen, merkte ik dat in de lagere school hier heel weinig mee gedaan wordt. Daar lag voor mij de grote uitdaging.

Wat was het mooiste moment tijdens het schrijven van je scriptie?    
Na mijn presentatie van mijn scriptie op de hogeschool was de eerste vraag die gesteld werd: "Heb je er al over nagedacht om hier een boek over te schrijven?"

Wat was het moeilijkste (moment) bij je scriptieonderzoek?   
Veel moeilijke momenten heb ik eerlijk gezegd niet gekend. Ik had van in het begin het gevoel dat ik aan iets innovatiefs bezig was en volgde gewoon de deadlines van de hogeschool maar op een bepaald moment vond ik mijn literatuurstudie niet meer terug op mijn computer, ik heb toen heel veel stress uitgestaan en urenlang mijn computer uitgekamd. Gelukkig stond hij nog ergens in één of andere verdwaalde map en hoefde ik niet helemaal opnieuw te beginnen.

Soms had ik het zelf moeilijk hoe sommige leerkrachten in het gewone basisonderwijs tegenover dit onderwerp stonden. Mijn enquête werd soms niet eens volledig ingevuld en er werd soms nogal denigrerend over gedaan terwijl het zwart op wit wetenschappelijk bewezen is dat wanneer een kinderlijk brein door muziek beïnvloed wordt, het hier ongelofelijk veel vooruitgang in verschillende ontwikkelingsgebieden mee kan boeken.

Waarom zou iemand jouw thesis moeten lezen?    
Omdat het een verrijking kan zijn hoe muziek kan ingezet worden op talloze andere manieren dan je misschien gewoon bent. En ook omdat er over enkele jaren een nieuw leerplan in werking treedt waar eigenlijk alle vakken met elkaar geïntegreerd worden. Daar is mijn scriptie dus al een voorbeeld van hoe je muziek kan mengen met andere vakken.

Wat doe je nu, in je leven na de scriptie en studies?
Ik sta voltijds voor het zesde leerjaar in het Sint Jozefscollege in Aalst. Daarnaast speel ik basketbal in derde nationale en speel ik in een bandje.