Handige tool voor data-interpretatie in onderwijs bekroond met Klasseprijs 2023

Persbericht
Lara Roosens

De digitalisering van het onderwijs zorgt voor een heleboel data over de prestaties en competenties van leerlingen. Toch hebben leraren vaak niet de tools in handen om die data correct te interpreteren. Lara Roosens (KU Leuven) ontwierp daarom een competentiedashboard dat hen hiermee kan helpen. Haar werk leverde haar de Klasseprijs 2023 op.

SciMingo vzw reikte samen met Klasse op 19 december de Klasseprijs uit. Deze deelprijs van de Vlaamse Scriptieprijs bekroont een sterke onderwijsscriptie met een prijs t.w.v. 1.500 euro en redactionele aandacht in de Klasse-kanalen. Lara Roosens, een master in de ingenieurs- en computerwetenschappen, haalde het uit 65 inzendingen.

Data in het onderwijs

“Scholen zitten op een berg data,” stelt Roosens vast. “Leeromgevingen zoals Moodle en Smartschool generen aanzienlijke hoeveelheden gegevens over de prestaties en de betrokkenheid van studenten. Dat is positief, maar zorgt er ook voor dat leraren zich een weg moeten banen door die gegevensstroom.” En dat is waar het schoentje wringt. Niet elke leerkracht beschikt over de nodige tools of competenties om betekenis te kunnen geven aan al die data. “Leraren zijn dan wel experts in hun vakgebied, maar daarom niet opgeleid om complexe datasets statistisch te interpreteren,” vult de jury van Klasse aan. Daarbij is data-interpretatie een zware taak die bovenop de toegenomen administratieve last van leraren komt.

Een digitale oplossing voor een digitaal probleem

Roosens wou een digitale tool ontwikkelen dat leraren voorziet van voortdurende updates over de voortgang en prestaties van hun studenten. Zo’n dashboards bestaan al, maar schieten volgens Roosens tekort: “Volgens mijn onderzoek wordt er te weinig rekening gehouden met de eindgebruikers bij het ontwerpproces, is de datavisualisatie vaak nodeloos complex en hebben de bestaande datadashboards een beperkte impact op het handelen van leraren.” Haar bedoeling was dan ook om de leraar centraal te stellen bij het ontwikkelen van haar tool. Aan de hand van een focusgroep verzamelde ze hun noden en ideeën. Het eindresultaat? Een werkende Moodle plug-in die leraren met échte data uit hun klas evalueerden.

Technologie als brug

“Tools zoals het competentiedashboard tonen aan hoe technologie de kloof tussen gegevens en pedagogische actie kan overbruggen,” zegt Roosens. Haar tool is daarom ook volgens het opensourcemodel openbaar op GitHub te raadplegen, waardoor toekomstige onderzoekers of leraren zelf de tool nog kunnen verfijnen. De jury van Klasse was erg onder de indruk: “Lara leverde een kwalitatief zeer sterk onderzoek dat resulteerde in een praktische tool die leraren ondersteunt bij een actuele nood. Een terechte winnaar!”

Overige prijzen

Tijdens de uitreiking in AMUZ Antwerpen werden nog vier andere prijzen uitgereikt. De hoofdprijs, de Vlaamse Scriptieprijs 2023, gaat naar Nicolas De Wispelaere met zijn droomontwerpen voor zwembaden in Brussel. De Bachelorprijs gaat naar Sarah Vanden Bremt die zich de vraag stelde of het wel nodig was om de navelstreng bij reanimatie van baby’s zo snel door te knippen. De Eosprijs en mtech+prijs gaan beide naar Warre Clarys die een computermodel ontwierp dat in de toekomst zou kunnen helpen om huidkanker op te sporen via warmtecamera’s. Eerder dit jaar won Gentiel Acar de NBN Sustainability Award met zijn scriptie over de herbruikbaarheid van minerale wol als isolatiemateriaal.

Lees haar scriptie

Lees het juryverslag