De Jacht op jong talent! The Unique way of Campus Recruitment

Sylvia
Van Campenhout

We are wanted…so they get us!

Een wild studentenfeestje in één van de meest gezellige cafés van Brussel. Studenten van alle van soorten: van de groentjes die voor de eerste keer het studentenleven betreden en ’s nachts even groen terugkeren dankzij de alcohol, de nerds die éénmaal naar een studentenparty gaan, tot de Dux-festi’s en Preases van studentenclubs. Maar wie van hen vraagt zich af waar de centjes voor deze party vandaan komen?
Één dag later. Inkom van de hogeschool: half slaperige studenten, gemotiveerde studenten, dromerige studenten, veel lawaai, veel verschillende soorten mensen. Met volle moede naar de les of met een zwaar hoofd van het feestje de dag ervoor naar les? Maar wie van hen merkte al affiches in de inkomhal?
Na drie, vier, vijf jaar of langer worden we nieuwsgierig… Bye bye studentenleven, bye bye feestjes en docenten/profs die ons al dan niet interessante dingen bijleerden. Het wordt spannend, spannend uitkijken naar wat zal komen. Een hoog loon, werken voor een gekende merknaam, functienamen die “chique” in de oren klinken,…
Zaterdagochtend, thuis wakker worden, tasje koffie maken en krant bekijken. Toch ook maar eens bladeren in die bijlage die altijd bij die krant zit, want deze wordt vandaag wel interessant. Job@, Vacatures of zelfs de plaatselijke krantjes. Welke functienaam klinkt goed, welke advertenties springen het meeste in het oog en waar wordt iets vermeld over het loon?
Nog niets leuk gevonden tot hier toe. Niet zoveel geluk als vele van de andere studenten die kunnen starten op hun stageplaats. Dus samen met de collega-studenten beslissen we er een leuke uitstap van te maken. Een dagje Antwerpen, jobbeurs. Veel te veel bedrijven op een rijtje naast elkaar, maar waar hebben we nu de leukste gadgets gekregen?
The unique way of Campus Recruitment!
Toen ik drie jaar geleden mijn opleiding startte, leek het eindwerk mijn uiteindelijke doel. Vandaag ligt zelfs dit deel achter de rug en ben ik aan de slag gegaan bij de opdrachtgever van mijn eindwerk.
In mijn eindwerk ging ik mijn stageplaats helemaal onderzoeken: van de structuur, tot de missie en toekomstverwachtingen. In het tweede hoofdstuk kwam ik pas tot de essentie van mijn thema!
Dat er de laatste 20 jaar 740 000 werkende personen en veel vacatures zijn bijgekomen en dat dit een stijging is met maar liefst 20%, is maar één trend op de arbeidsmarkt. Dat de laatste twee decennia het aantal werkende vrouwen gegroeid is met 50% is een tweede trend. Dat de werkende bevolking meer en meer geschoold zijn en jongeren zeer gegeerd blijken is een vierde trend. Naast deze vier trends, zijn er honderden anderen.
Vooral in deze laatste en vierde trend ben ik me gaan verdiepen: Campus Recruitment. De term Campus Recruitment verwijst naar het systeem waar verschillende organisaties scholen bezoeken om pas afgestudeerden te rekruteren om voor hen te werken. Studenten die op het punt staan om hun professionele carrière uit te bouwen van zodra ze afgestudeerd zijn, hebben hierdoor de mogelijkheid om naar die organisaties te stappen. Zij kunnen aldus training en professionele skills verwerven onmiddellijk na het beëindigen van hun studies of zelfs nog voor het beëindigen van hun studies. Dit is een interessante mogelijkheid om tot de jobmarkt toe te treden, wat moeilijk kan worden als men te lang wacht. Traditionele Campus Recruitment gebeurde alleen op universiteiten, waardoor alleen universitairen met dat lekkere stuk van de taart gingen lopen. Later ging de trend ook verder naar hogere- en middelbare scholen, als gevolg van de schaarste aan deze profielen op de arbeidsmarkt. Dit is duidelijk een zegen voor zowel de organisaties als de pasafgestudeerden. Bij het begrip campus recruitment wordt vaak gedacht aan jobbeurzen die op scholen worden georganiseerd om een breed studentenpubliek te bereiken. Maar het is meer dan dat! “Campus Recruitment betekent dat bedrijven naar universiteiten, hogescholen en zelfs middelbare scholen trekken om laatstejaarsstudenten, zonder concrete werkervaring, te motiveren om op hun vacante vacatures te solliciteren. Campus Recruitment is een snelle en zeer directe manier van rekruteren, die bedrijven de mogelijkheid biedt het potentieel aan kandidaten weg te plukken alvorens het te grabbel wordt gegooid op de open arbeidsmarkt”.
Naast de betekenis van deze twee woorden te achterhalen ging ik ook bekijken waarom bedrijven aan Campus Recruitment doen. Is dit enkel om de juiste mensen aan te trekken? Neen, u kunt het al wel raden, er zijn heel wat meer redenen: Employer Branding is één voorbeeld.
Uiteraard biedt Campus Recruitment heel veel voordelen zoals naambekendheid, juiste profielen aantrekken,…maar zoals u al wel dacht kent het ook een aantal nadelen zoals het kostenplaatje dat niet te onderschatten is.
Campus Recruitment kan men op heel wat verschillende manieren en via heel wat verschillende kanalen aanbrengen. Campagnes en advertenties, websites, stages, brochures, huisstijl,…
En vooraleer ik nu effectief aan de slag kon gaan was het ook enorm belangrijk voor mezelf om die “twintigers” nu zelf even beter te leren kennen, ook al ben ik er één van. Zijn ze dan allen even ambitieus als ikzelf, willen ze alleen een heel hoog loon of is net privé/werk verhouding van belang?
Na heel veel research, na heel veel kranten, veel website, bibliotheken en veel hoofdpijn kon ik pas effectief aan de slag. Na een intern onderzoek op mijn stageplaats waarin ik naging welke acties omtrent Campus Recruitment zij nu werkelijk ondernamen en na interviews met heel veel grote en bekende bedrijven die zeer sterk staan op vlak van Campus Recruitment kon ik de kroon op mijn werk plaatsen. Een uniek advies omtrent de mogelijkheden die mijn stageplaats nog verder kon ondernemen.
Naast een mooi cijfer en een plaatsje als HR Officer  binnen dit bedrijf is het mooiste cadeau dat zij ook werkelijk iets hebben aangevangen met mijn onderzoek. Momenteel werken zij enorm aan de tips die ik hen heb kunnen geven.
Ik hoop dat mijn werkstuk voor eenieder bedrijf een mooi beeld kan geven om na te gaan wat Campus Recruitment nu juist betekent en welke mogelijke initiatieven er kunnen genomen worden!!!
Sylvia

Download scriptie (3.45 MB)
Universiteit of Hogeschool
Odisee
Thesis jaar
2008