Eb en vloed in het gemoed: een visie, een toekomst.

Stefan
Van Beethoven

Samen met de verzilvering van onze bevolking groeit de incidentie van personen met dementie. Woonzorgcentra kennen een grote instroom van bewoners met dementie: aparte afdelingen worden ingericht. De benadering van deze doelgroep kent een zeer specifieke aanpak. Dit project wil personen met dementie actief kunnen betrekken voor, tijdens en na de maaltijd. Welke kennis, attitude heeft een zorgverlener nodig om dit te bewerkstelligen?

Het holistisch gebeuren binnen de zorgsector is de laatste jaren wat op de achtergrond geraakt "Onderzoek wijst uit dat we heel erg bezig zijn met het handelen en dan vooral volgens protocol. Protocollen zijn echter nooit patiëntgericht of holistisch, maar handelingsgericht" (Nursing, mei 2015).

Dit inclusieproject zorgt er net voor dat iedereen erbij hoort en richt zich op de mogelijkheden van personen met dementie. De mens- en maatschappijvisie van de zorgverlener staan hierbij centraal. Het onderzoek wil zorgverleners bewustmaken van hun positieve bijdrage die zij kunnen leveren tijdens de maaltijdzorg. Bewoners worden onder begeleiding ingeschakeld bij het maaltijdgebeuren. Een persoon met dementie bevindt zich in een specifieke belevingsfase. Dit inclusieproject biedt een flowchart aan om wegwijs te geraken binnen deze belevingsfasen. Welke houding nemen we aan en hoe benaderen we hen?

Een aantal bewoners helpen mee tijdens het maaltijdgebeuren. De leefruimte evolueert naar een gezellige ontmoetingsplaats: zorgverleners en personen met dementie groeien naar elkaar toe. Tijdens een nabespreking is bij de betrokken zorgverleners een hunkering waarneembaar naar een verderzetten van dit inclusieproject. Uiteindelijk beslist de campusverantwoordelijke om dit project te bestendigen. Zij maakt uren vrij voor een werknemer die op haar beurt dit project vorm kan geven. Inclusie is een continu proces.

Inclusie: een filosofie die kan gedragen worden door één persoon en anderen mee betrekt in dit verhaal.

Creatief zijn leer je niet in boeken, of zittend op een stoel : het zijn geen protocollen of theorieën , dat is veel meer zoals "ik ben wie ik ben" en "jij bent wie jij bent" ook buiten je job. Zelfs de verpleegkundige is een holistisch wezen met een visie en een toekomst!

Download scriptie (2.68 MB)
Universiteit of Hogeschool
Odisee
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Sven Pieters, Véronique Vanhoutte, Liza Musch