Jongeren en verkoopunten moeten meer bewust zijn van de gevraren van alcohol.

Said Ali
Sadat Wahabzada
  • Mathieu
    De Brabandere

“Elke week 45 jongeren in het ziekenhuis door comazuipen” kopte Het Laatste Nieuws op 10 februari 2015 (Het Laatste Nieuws, 2015). Meer en meer minderjarige jongeren belanden in het ziekenhuis door alcoholintoxicatie. Het hoeft niet gezegd te worden dat alcoholgebruik bij minderjarigen een actueel thema is. We leven in een maatschappij waarbij alcohol heel goed ingeburgerd is bij de bevolking. In het kader van onze geïntegreerde bachelorproef kregen wij van de afdeling Preventie en Veiligheid van de stad Mechelen de kans om een onderzoek te doen naar het alcoholgebruik bij Mechelse jongeren. We proberen hierbij een zicht te krijgen op de mate waarin verkooppunten het verbod op verkoop van alcohol aan minderjarigen negeren. De stad Mechelen wil het overmatig alcoholgebruik bij deze jongeren grondiger aanpakken. Om dit te bereiken richten we ons in samenspraak met de stad Mechelen niet enkel op de jongeren, maar ook op de verkooppunten van de stad.

Uit een steekproef bleek dat minderjarige jongeren in Mechelse handelszaken, heel vaak zonder problemen alcohol konden verkrijgen. Op basis van deze gegevens kregen wij de opdracht van de preventiedienst van deze stad minderjarigen te sensibiliseren voor de gevaren en gevolgen van alcoholmisbruik.

Onze hoofddoelstelling is dan ook het sensibiliseren van jongeren tussen 13 en 17 jaar in Mechelen, waarbij we ook de verkooppunten meer bewust willen maken van de wetgeving en de gevaren van alcohol. Ook willen wij, aan de hand van vooraf bepaalde criteria, bepalen welke sensibiliseringsactie het meeste effect heeft.

Onze bachelorproef is opgebouwd vanuit de centrale onderzoeksvraag: “Hoe kunnen we jongeren en verkooppunten in Mechelen sensibiliseren omtrent alcoholconsumptie en verkoop van alcohol?”

Onze onderzoeksvraag splitsen we verder op in een aantal deelvragen.

In ons eerste hoofdstuk stellen we de probleemstelling voor, met de daarbij horende doelstellingen en onderzoeksvragen. We stellen het plan van aanpak voor en de opbouw van ons eindwerk.

Vervolgens zoomen we in het tweede hoofdstuk, via literatuuronderzoek, in op alcohol en alcoholgebruik, gaan we de wetgeving na en sluiten af met good practices en sensibilisering.

In hoofdstuk drie voeren we ons empirisch onderzoek, waarbij we het onderzoeksopzet en de onderzoeksresultaten bespreken.

In het vierde hoofdstuk komen we a.d.h.v. de literatuurstudie en empirisch onderzoek tot de conclusie en discussie. Hierbij geven we ook de beperkingen van het onderzoek aan.

In het vijfde onderdeel stellen we ons praktijkinstrument voor, onder de vorm van concrete aanbevelingen en stellen we een educatief spel voor. Tot slot ronden we af met een algemeen besluit, onze geraadpleegde bronnen en relevante bijlagen.

Ons gehanteerd onderzoeksopzet bevat twee luiken. In het kwantitatieve gedeelte maken we gebruik van een klassikale schriftelijk enquête. Hierbij bevragen we jongeren tussen 13 en 17 jaar die school lopen in Mechelen en dit uit de studierichtingen TSO en BSO. In het kwalitatieve gedeelte gaat het om respectievelijk een kwalitatieve bevraging van verkooppunten en een studie van bestaande good practices.

 

Uit de resultaten van het onderzoek komt naar voor dat het heel belangrijk blijft om minderjarige jongeren en verkooppunten te gaan sensibiliseren. We

merken dat de door ons bevraagde verkooppunten niet zo goed op de hoogte zijn van de wetgeving aangaande alcoholverkoop. Slechts de helft van de respondenten kende de correcte reglementering. Verder geven ze aan dat ze de wetgeving correct toepassen. Uit de onderzoeksresultaten van de enquête blijkt dat het vooral de leerlingen uit de tweede graad van het secundair zijn die gesensibiliseerd dienen te worden. Belemmeringen in het onderzoek waren vooral het niet meewerken van de scholen en de verkooppunten. Een tekortkoming was dat we geen leerlingen uit de ASO richting konden bevragen.

Als eindresultaat stellen we ons praktijkinstrument voor. Als eerste instrument brengen we onze algemene aanbevelingen over aan de stad Mechelen.

Als tweede instrument bedachten we het alcohol “in-zicht” spel. Dit is een educatief spel dat zich vooral richt naar leerlingen van de tweede graad van het secundair onderwijs. We willen dat jongeren op een speelse manier bewuster leren omgaan met alcohol.

Download scriptie (2.43 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool West-Vlaanderen
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Werner Van Herle