Geraadpleegde literatuur
Bartelds, J.F., Jansen, E.P.W.A. & Joostens, T.H. (1989). Enquêteren. Het opstellen en gebruiken van vragenlijsten. Groningen: Wolters-Noordhoff.
Bourdieu, P. & Passeron, J.C. (1970). La reproduction. Eléments pour une théorie du système de l’ enseignement. Paris: Ed. de Minuit.
Bowles, S. (1972). Schooling and Inequality from Generation to Generation. Journal of Political Economy. 83 (3), p. 219-251.
Bynner, J. & Hammond, C. (2004). The benefits of adult learning. Quantitative insights. In Schuller, T. (Ed.), The Benefits of Learning: The impact of education on health, family life and social capital (pp. 3-11). London: Routledge Falmer.
Delcon, A. & De Munter, A. (1988). De beginsituatie van cursisten TKO 1986-1987. Onderzoeksproject TKO in Vlaanderen. Onderzoeksrapport nr. 4. Leuven: KU.L Departement pedagogische wetenschappen.
De Meester, K. & De Meyer, I. (2001). 10 Jaar Basiseducatie in Vlaanderen. OBPWO-project 99.02. Evaluatie-onderzoek naar de realisatie van beleidsdoelstellingen, het bereik van doelgroepen, de effectiviteit van het educatieve aanbod en de doelmatigheid van de bestuurlijke organisatie met het oog op de optimalisering van de regelgeving. Gent: Universiteit Gent (ongepubliceerde uitgave)
Deraeck, G. (1983). Tot 18 jaar naar school. Over leerplichtverlenging door onderwijsvernieuwing. Brugge: Die Keure.
De Rick, K & Van Valckenborgh, K. (2004). Naar een positiever leerklimaat in Vlaanderen. Leuven : Hiva. [elektronische versie] http://www.hiva.be/docs/rapport/R909.pdf
De Rick, K., Vanhoren, I., Op den Kamp, H. & Nicaise, I. (2006). Het lerend individu in de kennismaatschappij. Den Bosch: CINOP
De Win, I. (2001). Situering en analyse van het Tweedekansonderwijs in Vlaanderen. Gids sociaal-cultureel en educatief werk. 31, p. 45-57.
De Win, I. (2003). Talenten en Kansen Ontwikkelen. Voorstelling 2003 Tweedekansonderwijs Antwerpen vzw. Onuitgegeven intern verslag. Hoboken.
De Win, I. (2006). 25 jaar Talenten en Kansen Ontwikkelen. Beknopte voorstelling van CVO Tweedekansonderwijs Antwerpen vzw. Onuitgegeven intern verslag. Hoboken.
Doerbecker, C., van Enckevort, G. & Vos, K. (1972). Evaluatie-onderzoek in educatief werk met volwassenen. Groningen: Wolters-Noordhoff.
Douterlunge, M. (2001). Ongekwalificeerd: zonder paspoort? Impuls. 35, p. 3-10.
Douterlungne, M., Van de Velde V., Rubbrecht I., Van Valckenborgh K., Lauwereys L., Nicaise I. & Van Damme J. (2001). Ongekwalificeerd: zonder paspoort? Een onderzoek naar de omvang, karakteristieken en aanpak van de ongekwalificeerde uitstroom. Leuven: HIVA.
Eggermont, D. (1984). Ontwikkeling in het tweedekansonderwijs in Vlaanderen : achtergronden en uitbreiding van de initiatieven - uitvoering van een participatie-motivatieonderzoek in de diplomarichting. Leuven: KUL. Faculteit Psychologische en Pedagogische wetenschappen. (onuitgegeven licentiaatverhandeling)
Elchardus, M. e.a. (2001), Het maatschappelijk middenveld in Vlaanderen: Een onderzoek naar de sociale constructie van democratisch burgerschap. Brussel: VUBPress.
Empsten, A. & Simons, M. (2005). Tweedekansonderwijs keert kansen definitief. Onuitgegeven intern verslag van het tweede uitstroomonderzoek 1999-2003. Hoboken
Gijselinckx, C. & Loose, M. (2007). Wie participeert er (toch)? Patronen en factoren van verwachte en onverwachte participatie aan het verenigingsleven in Vlaanderen. In Pickery, J. (red.), Vlaanderen gepeild! (pp. 114-140). Leuven: HIVA. [elektronische versie]
Goffinet, S.A. & Van Damme, D. (1990). Functioneel analfabetisme in België. Brussel: Koning Boudewijnstichting.
Groenez, S., Van den Brande, I. & Nicaise, I., (2003). Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs. Een verkennend onderzoek naar op de Panelstudie van Belgische Huishoudens. (LOA-rapport nr. 10). Leuven: Steunpunt ‘Loopbanen doorheen Onderwijs naar Arbeidsmarkt’, Cel voor Analyse van Onderwijsloopbanen.
Haerden, H. (1988). Doorstroming en effecten na deelname aan het TKO in Vlaanderen: effectstudie. Leuven: K.U.L. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen. (Onuitgegeven licentiaatverhandeling)
Hammond, C. (2004). The impacts of learning on well-being, mental health and effective coping. In Schuller, T. (Ed.), The Benefits of Learning: The impact of education on health, family life and social capital (pp. 3-11). London: Routledge Falmer.
Hoobroeckx, F. & Haak, E. (2002). Onderwijskundig ontwerpen. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
Hooghe, M. (2003). Sociaal kapitaal in Vlaanderen: Verenigingen en democratische politieke cultuur. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Hostens, G. (2001). Leerlingen in de waterval. Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid. Nr. 2, p. 155-159.
Huyghe, T. & Brysse, I. (2003). De opleidingsmarkt in Vlaanderen. Onderzoeksrapport in het kader van het VIONA-arbeidsmarktonderzoeksprogramma 2003. Gent/ Leuven: HRM Centre Vlerick Management School. [elektronische versie]
http://www2.vlaanderen.be/werk/viona/2003/2003_3_r_opleidmarkt.pdf
International Labour Organization. (1990). International Standard Classification of Occupations: ISCO-88. Geneva: ILO.
Jacobs, R. & van Doorslaer, J. (2000). Het pomphuis van de 21ste eeuw. Educatie in de actieve welvaartsstaat. Berchem: EPO
Leroy, J.L. (2001). Sporen van de waterval. De inspectie secundair onderwijs als bevoorrechte waarnemer. Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid. Nr. 2, p. 108-113.
Leysen, J. (2001). Het volwassenenonderwijs ‘Nederlands voor anderstaligen’ in de provincie Antwerpen. Antwerpen: UFSIA.
Mahieu, P. (2002). Scholen in het postmoderne tijdperk. School en samenleving. Afl. 1.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. (1999). Decreet tot regeling van een aantal aangelegenheden van het volwassenenonderwijs. Brussel, 2 maart 1999. [elektronische versie] http://www.ond.vlaanderen.be/EDULEX/database/document/document.asp?doci…
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. (2000). Actieplan - Een leven lang leren in goede banen. Brussel, 7 juli 2000. [elektronische versie]
http://www2.vlaanderen.be/werk/documenten/leren_actieplan.pdf
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Beleidsnota 2004-2009, Onderwijs en Vorming. [elektronische versie] http://www.ond.vlaanderen.be/beleid/nota/2004-2009-inleiding.htm
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Onderwijs (2005). Vlaanderen leert. Cijfers en beleidsontwikkelingen. [elektronische versie] http://www.ond.vlaanderen.be/publicaties/eDocs/pdf/226.pdf
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. (2005). Conceptnota nieuw decreet Volwassenenonderwijs. Brussel, 8 mei 2005.
www.vlaanderen.be/servlet/Satellite?blobcol=urldata&blobheader=applicat…
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. (2007). Decreet betreffende het volwassenenonderwijs. Brussel, 15 maart 2007. [elektronische versie]
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/database/document/document.asp?doci…
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. (2001). Onderwijsspiegel. Verslag over de toestand van het onderwijs – schooljaar 2000-2001. Brussel: Onderwijsinspectie.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, VLOR. (2002). Een nieuwe missie voor het onderwijs voor sociale promotie. In beraad. Jaargang 11, nummer 2.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Departement Onderwijs. Statistisch Jaarboek van het Vlaams Onderwijs. Schooljaar 2001-2002.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Departement Onderwijs. Statistisch Jaarboek van het Vlaams Onderwijs. Schooljaar 2002-2003.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Departement Onderwijs. Statistisch Jaarboek van het Vlaams Onderwijs. Schooljaar 2003-2004.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Departement Onderwijs. Statistisch Jaarboek van het Vlaams Onderwijs. Schooljaar 2004-2005.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Departement Onderwijs. Statistisch Jaarboek van het Vlaams Onderwijs. Schooljaar 2005-2006.
Nicaise, I. (2001). Onderwijs en sociale achterstelling: opnieuw ontwaken uit de al te mooie wensdroom? Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid. Nr. 5-6, p. 383-392.
Nimmegeers, W. (2000). Centra voor Volwassenenonderwijs. Gids Sociaal Cultureel en Educatief Werk. Afl. 26.
OESO. (1996). Lifelong learning for all. Paris: OECD.
OESO. (1997). Combating exclusion through adult learning. Proposal. Paris: OECD.
OESO. (1999). Overcoming exclusion through adult learning. Paris: OECD.
Penneman, H. (2005-2006). Naar een nieuw decreet voor het volwassenenonderwijs. Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid. Nr. 3, p. 173-188.
Preston, J. (2004). Lifelong learning and civic participation. Inclusion, exclusion and community. In Schuller, T. (Ed.), The Benefits of Learning: The impact of education on health, family life and social capital (pp. 3-11). London: Routledge Falmer.
Rijsselaere, C. (1996). De verjonging van de deelnemers aan het tweedekansonderwijs: beschrijvend onderzoek en implicaties naar de praktijk. Gent: Universiteit Gent, Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen. (Onuitgegeven licentiaatverhandeling)
Schuller, T. (2004). Studying benefits. In Schuller, T. (Ed.), The Benefits of Learning: The impact of education on health, family life and social capital (pp. 3-11). London: Routledge Falmer.
Slabbinck, H. & Nicaise, I. (2000). Naschoolse opleidingen : participatiekansen en effecten op werkgelegenheid, lonen en beroepsmobiliteit. Brussel: VLEKHO Departement handelswetenschappen. (Onuitgegeven licentiaatverhandeling)
Struyven, L. (1991). Vlaanderen leert! Deel 3: Studierendement en effecten van het Onderwijs voor Sociale Promotie. Leuven: HIVA.
Stufflebeam, D.L., Madaus, G.F. & Kellaghan, T. (2000). Evaluation models: viewpoints on educational and human services evaluation. Boston: Kluwer Academic Publishers.
Swanborn, P.G. (1999). Evalueren: het ontwerpen, begeleiden en evalueren van interventies. Een methodische basis voor evaluatie-onderzoek. Amsterdam: Boom.
Swanborn, P.G. (2002). Basisboek sociaal onderzoek. Amsterdam: Boom.
Van Damme, D. (1996). Volwasseneneducatie in Europees perspectief. Onderwijs in de Europese Unie: eenheid in verscheidenheid. Leuven / Apeldoorn: Garant.
Van Damme, D., Van de Poele, L. & Verhasselt, E. (1997). Hoe geletterd/gecijferd is Vlaanderen? Functionele taal- en rekenvaardigheden van Vlamingen in internationaal perspectief. Leuven / Apeldoorn: Garant.
Van Damme, D. (1998-99). Wat leert ons de International Adult Literacy Survey? Beleidsaanbevelingen op basis van de internationale en Vlaamse IALS-resultaten. Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid, 3-4, p. 248-261
Van Damme, D. & Legiest, E. (2000). De deelname aan permanente vorming. Een verkenning van enkele kenmerken aan de participatie aan de volwasseneneducatie in Vlaanderen. Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid. Nr. 3, p. 169-183.
Van der Kamp, M. & Pot, R. (1999). Educatie als middel tegen sociale uitsluiting. Pedagogisch tijdschrift. Jrg. 24, nr. 3, pp. 307-326.
Vanwing, T. (2003). Een Europese ruimte voor levenslang leren realiseren: Een mededeling van de Europese Commissie. Vorming. Jaargang 18 ( jan.)
VDAB Studiedienst. (2006). Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen. Leren werkt levenslang. De stap van school naar werk, 22ste studie 2005-2006 [elektronische versie]. http://vdab.be/trends/schoolverlaters/schoolv2006.pdf
VDAB Studiedienst. (2007). Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen. Talent verkend. Schoolverlaters op zoek naar werk, 23ste studie 2006-2007 [elektronische versie]. http://vdab.be/trends/schoolverlaters/schoolv2007.pdf
Van den Bosch, K., Tan, B. & De Maesschalck, V. (2001). ‘Zo vader, zo zoon' of 'Ieder naar zijn verdienste'? Intergenerationele mobiliteit inzake opleidingsniveau van Vlaamse mannen in de 20ste eeuw. Berichten Centrum voor Sociaal Beleid. Antwerpen: UFSIA. [elektronische versie]. http://webh01.ua.ac.be/csb/index.php?pg=29&sk=&dr=&filter=2001
Van de Velde, V. & Creten, H. (2004). Een startkwalificatie voor iedereen? De arbeidsmarktintrede van enkele uitstroomposities uit het secundair onderwijs geëvalueerd. School en samenleving. Afl. 6, 77.
Van der Steene, T., Pollet, I., Van Hootegem, G. & De Witte, H. (2000). Wanneer Murphy Matheus ontmoet… Laaggeschoold en dienstverlenend: met hoeveel zijn ze, wat doen ze en hoe voelen ze zich? Leuven: HIVA.
Van der Wilt, A. (red.) (2007). Onderwijsdossier. Wij tekenen voor de toekomst. Brussel: Welzijnszorg vzw.
Van Landeghem, G., & Van Damme, J. (2006). Geactualiseerde schattingen van de ongekwalificeerde uitstroom per schooljaar en per geboortejaar. (LOA-rapport nr. 37). Leuven: Steunpunt ‘Loopbanen doorheen Onderwijs naar Arbeidsmarkt’, Cel voor Analyse van Onderwijsloopbanen. [elektronische versie]
http://www.steunpuntloopbanen.be/rapporten/LOArapport37.pdf
Van Petegem, P., De Wit, K. & Deneire, A. (2001). Sociale ongelijkheid wegwerken via onderwijsbeleid: mythe of realiteit? Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid. Nr. 2, p. 119-127.
Velleman, M. (2002). Levenslang en levensbreed leren. Gids Sociaal Cultureel en Educatief Werk. 33, p. 227-248
Verhoeven, J.C. (2001). Het watervalfenomeen in het onderwijs: een spiegelbeeld van onze samenleving? Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid. Nr. 2, p. 99-107.