Gebruiken van verschillende werkvormen in een Mexicaanse school

Stefanie
Madrid Segade

Mijn project ging over het aanbrengen van verschillende werkvormen in een Mexicaanse school. De bedoeling van dit project was om de leerlingen kennis te laten maken met verschillende werkvormen en het effect van die verschillende werkvormen op de kinderen, te analyseren. Ik heb gekozen voor dit project omdat er in de Mexicaanse scholen bijna geen werkvormen wordt gebruikt. De enige werkvorm die de hele dag door wordt gebruikt is de klassikale instructie. Met mijn project wilde ik de leerkrachten kennis laten maken met verschillende werkvormen en het positieve effect dat die werkvormen kunnen hebben op de kinderen.

Mijn project heb ik uitgevoerd in drie fases:

1) Observeren

2) De leerkrachten helpen met de lessen en de werkvormen aanbrengen

3) Bijles geven aan de leerlingen

Normaal ging ik op 18 februari beginnen met mijn project, maar omdat de leerlingen in examenperiode waren, ben ik een week later begonnen met mijn project. De eerste week ben ik elke dag gaan observeren in alle klassen en heb ik de leerkrachten de verschillende werkvormen uitgelegd. Om het wat makkelijker te maken voor de leerkrachten, heb ik op een blad de werkvormen uitgeschreven. Zo konden ze de werkvormen gebruiken wanneer ze het wilden.

De tweede week heb ik de leerkrachten geholpen met de lessen. Soms moest ik de leerlingen helpen en soms moest ik een les overnemen omdat de leerkracht naar de directie moest. Vanaf de derde week gaf ik elke dag een les waarbij ik een werkvormen gebruikte. De leerkrachten konden zo vertrouwd geraken met de werkvormen en ze later zelf gebruiken.

Drie weken later heb ik samen met de directie besloten om bijles te geven aan de leerlingen. ’s Morgens ging ik naar school om de leerkrachten te observeren en te helpen indien nodig. Na school bleef ik maandag, woensdag en vrijdag van 13.00 uur tot 14.00 uur, om bijles wiskunde en taal (lezen) te geven aan de leerlingen die het nodig hadden.
Ik had aan elke leerkracht een paar brieven gegeven voor de ouders,  waarop stond dat ik bijlessen ging geven aan de kinderen van 13.00 uur tot 14.00 uur. De leerkrachten moesten de brief meegeven met de kinderen die de bijles het meest nodig hadden.

De meeste leerkrachten probeerden om de werkvormen te gebruikten in hun lessen. Niet alleen de leerkrachten vonden het leuk om nieuwe werkvormen te gebruiken, maar de leerlingen vonden het ook heel leuk om op een andere manier les te krijgen. Als de les niet zo vlot verliep vroeg de leerkracht aan mij hoe ze de werkvorm beter kon gebruiken. Ik wilde niet eigenwijs overkomen, dus ik probeerde om de leerkracht zelf te laten denken over wat ze beter had kunnen doen of wat ze de volgende keer anders zou doen.

Bibliografie

Internet:

-Unicef. (sd). Opgeroepen op 9 24, 2012, van:   http://www.unicef.org/mexico/spanish/unicefenmexico.html

 

-Nuffic (sd). Opgeroepen op 09 24, 2012, van: www.nuffic.nl

 

-Alles over Mexico. (sd). Opgeroepen op 11 14, 2012, van http://www.allesovermexico.nl/

 

-Beleven. (sd). Opgeroepen op 04 10, 2013, van http://www.beleven.org/feesten/lijsten/landen.php?land=Mexico

 

-Retira. (sd). Opgeroepen op 04 10, 2013, van http://el-calendario.retira.eu/dias-festivos/mexico

 

 - Map of Mexico. (sd). Opgeroepen op 04 10, 2013, van Lonely planet: http://www.lonelyplanet.com/maps/north-america/mexico/

 

-Weer en klimaar van alle landen. (sd). Opgeroepen op 04 10, 2013, van Klimaatinfo: http://www.klimaatinfo.nl/mexico/monterrey.htm

 

 - Monterrey. (sd). Opgeroepen op 04 10, 2013, van Encyclo: http://www.encyclo.nl/begrip/MONTERREY

 

-Estadísticas de población en Nuevo León. (2013, 04 11). Opgeroepen op 04 11, 2013, van Nuevo León Unido: http://www.nl.gob.mx/?P=nl_poblacio

 

-Aviña, J. C. (sd). Cabrito asado. Opgeroepen op 04 11, 2013, van Buen Viaje: http://www.revistabuenviaje.com/conocemexico/saboramexico/cabrito/cabrito.ph

 

-  BIBLIOGRAPHY  Machacado. (sd). Opgeroepen op 04 11, 2013, van Cascade Cookbook: http://www.cascadecookbook.com/machacado/

 

-Originalmente Regiomontana! (sd). Opgeroepen op 04 11, 2013, van Tostada Regia: http://www.tostadaregia.com/

 

 -Volcanes activos en México. (sd). Opgeroepen op 04 11, 2013, van Geofisica UNAM: http://www.geofisica.unam.mx/vulcanologia/spanish/volcanes.htm

 

-Waarom tafels leren een blijvertje is. (2012, 01 09). Opgeroepen op 04 20, 2013, van: Thuis in onderwijs: http://www.thuisinonderwijs.nl/waarom-tafels-leren-een-blijvertje-is/#

 

-Las letras que queremos hoy. (2010, 05 31). Opgeroepen op 04 30, 2013, van: http://mireyavasquez.blogspot.mx/2010/05/el-trabajo-de-investigacion.html

 

-Digitalworlddesign. (2011, 06 27). Opgeroepen op 04 30, 2013, van: http://digitalworlddesigns.wordpress.com/2011/06/27/10-steps-to-write-a-great-contract/

 

-Liderar equipos. (2011, 05 22). Opgeroepen op 04 30, 2013, van: http://liderazgoyequipo.blogspot.mx/2011/05/condiciones-para-que-el-trabajo-en.html

 

-Animarse a pedir ayuda. (2012, 10 18). Opgeroepen op 04 30, 2013, van Lanacion: http://blogs.lanacion.com.ar/vaso-medio-lleno/uncategorized/aprender-a-pedir-ayuda-muerte-a-la-autosuficiencia/

 

 Boeken:

 

  -Carl Medaer, André De Fré (1999). Differentiëren en individualiseren. Brugge: die   Keure.

 

-Diane Heacox (2010). Differentiatie in de klas . Amersfoort: Kwintessens.

 

-Mariët Förrer, Brenda Kenter, Simon Veenman (2003). Coöperatief leren in het basisonderwijs. Amersfoort: CPS.

 

-Els Schellekens (2007). Verschillen in de klas-pedagogisch handelen in het basisonderwijs. Soest: Nelissen.

 

 -Piet Hoogeveen, Jos Winkels (2011). Het didactisch werkvormenboek- variatie en differentiatie in de praktijk. Assen: Van Gorcum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Download scriptie (456.51 KB)
Universiteit of Hogeschool
AP Hogeschool Antwerpen
Thesis jaar
2013
Thema('s)