Hoe kan je als leerkracht digital storytelling in de klas gebruiken om de schoolbuurt beter te leren kennen?

Kelly
Verhack

Als derdejaarsstudent lager onderwijs heb ik al heel wat stages achter de rug. Wat mij tijdens stages opviel was dat leerkrachten die in Brussel werken meestal buiten Brussel wonen. De juffen en meesters die ik tijdens mijn stages heb ontmoet kennen vaak de schoolbuurt niet goed. Ze wonen niet in de buurt, oefenen er geen hobby uit en wandelen er niet veel rond. Dit gerekend buiten de keren dat ze met hun klas op stap gaan (bv. bibliotheek, zwembad, …) en  het traject dat ze doorlopen van bij hun thuis naar de school (en omgekeerd). Ik ben wel een leraar die in Brussel stage loopt en er ook woont. Leerlingen en ik wonen meestal dicht bij de school en kennen de schoolbuurt goed: we wonen er, oefenen er onze hobby uit en lopen er bijna dagelijks rond.

 

Het belang van de schoolbuurt

Uit de enquête die ik opgesteld heb, blijkt dat minder dan de helft van de ondervraagden de schoolbuurt goed kent. Dit komt echter niet door het ‘niet willen’ kennen van de schoolbuurt maar door het ‘niet weten’ welke interessante plekken en faciliteiten er in de schoolbuurt zijn. Een grote meerderheid geeft dan ook aan meer gebruik te willen maken van de verschillende faciliteiten in de buurt indien ze weten welke er zijn en wat ze scholen aanbieden.

In mijn bachelorproef wordt leef- en leerwereld verbreed en wordt ook de fierheid en het ownership over de buurt wordt in de verf gezet. In iedere schoolbuurt zijn er interessante en bruikbare organisaties, plaatsen, diensten, … te vinden die je kan benutten als leerkracht. Als je deze als niet kent en niet benut, blijven er vele kansen voor zowel jou als voor de leerlingen liggen. De hele leefwereld van de leerlingen is tenslotte hun leerwereld en niet enkel de school, ook buitenschoolse organisaties bieden leerstimulansen aan.

 

Het belang van digitalisering

Er moet ook meer ingespeeld worden op de snelle digitalisering van de maatschappij. Vele scholen houden nog vast aan intussen ouderwetse manieren en methodes. Toch is het zeer belangrijk om leerlingen naar de toekomst toe mediawijs te maken in deze gedigitaliseerde maatschappij. Een groot aantal van de ondervraagden vond dan ook het gebruik van digitale media in de klas belangrijk.

Nog iets wat uit de enquête blijkt is dat velen nog nooit van digital storytelling hebben gehoord, laat staan in de klas hebben gebruikt. Toch is dit een zeer interessante methode die makkelijk te integreren is in lessen indien de school het materiaal ervoor heeft of kan uitlenen. Het gebruik van digital storytelling in de klas beantwoord dan ook meteen de vraag naar meer digitale media in de klas.

 

Digital storytelling

Digital storytelling houdt in dat men op een digitale manier een verhaal verteld. Er bestaan verschillende vormen van digital storytelling maar één ding hebben ze gemeenschappelijk: er wordt verteld vanuit het standpunt van de verteller. Digital stories nemen meestal de vorm aan van een geanimeerde video of diavoorstelling.

Bij digital storytelling kan er aan verschillende eindtermen gewerkt worden. Dit is afhankelijk van welk onderwerp er gekozen wordt, wat je ermee zal doen, welk(e) doel(en) je wil bereiken, hoe uitgebreid je het zal aanpakken, …

 

Project digital storytelling in de klas

Digital storytelling is in mijn bachelorproef een middel om als leerkracht de schoolbuurt (en de leefwereld) van de leerlingen beter te leren kennen en om leerlingen een stukje mediawijzer te maken.

Ik ontwikkelde een project waarin er naar een eindproduct toe wordt gewerkt. Het eindproduct is een Google Maps-kaart waarop de digital stories terug te vinden zijn op de plaats waar ze gemaakt zijn. Ook andere faciliteiten in de schoolbuurt die niet aan bod komen in de digital stories kan je hierop terugvinden.

De leerkracht start met een buurtonderzoek en er wordt gebrainstormd met de leerlingen over plaatsen waar ze graag en vaak komen. We gaan ook op buurtverkenning en maken foto’s van onze favoriete plek in de buurt.

Alvorens te beginnen aan het filmpje, schrijven de leerlingen een script/verhaal over hun favoriete plaats. De leerlingen stellen ook een storyboard op en maken een begin- en eindbeeld voor hun digital story. De leerkracht verzamelt ondertussen het nodige materiaal verzamelt en maakt deze klaar voor gebruik.

Vanaf dan kunnen de leerlingen zelfstandig hun digital story monteren via een applicatie op de iPad en elkaar helpen bij het opnemen van de stem aan de hand van een stappenplan.

Op het einde van het project wordt er nog een toonmoment gehouden, worden de digital stories op de Google Maps-kaart gepubliceerd en reflecteren de leerlingen over het proces en het product van digital storytelling. De leerkracht evalueert ook het proces en het product die de leerlingen doorlopen hebben.

Tot slot kan de school eventueel op zoek gaan naar (nieuwe) samenwerkingsverbanden met buitenschoolse organisaties in de buurt.

Download scriptie (37.55 MB)
Universiteit of Hogeschool
Odisee
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Karen Mafrans
Thema('s)