· ACHTEN (D.). Samenvatting discussiegroep 2 In: Ethische perspectieven, 1999, jg. 9, nr. 2, p. 105.
http://www.ethische-perspectieven.be/viewpic.php?LAN=N&TABLE=EP&ID=216
· BAARDA (D.B.), DE GOEDE (M.P.M.), TEUNISSEN (J.). Basisboek kwalitatief onderzoek. Handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek (tweede druk). Houten, Stenfert Kroese, 2005, p. 369.
· BARDOEL (J.). Zonder pen of papier. Journalistiek op de drempel van een nieuwe eeuw. Amsterdam, Otto Cramwinckel, 1993, p. 166.
· BARDOEL (J.). Macht zonder verantwoordelijkheid. Media, mediabeleid en de kwaliteit van de openbare informatievoorziening. 2003, p. 13.
http://kunweb.hosting.kun.nl/concernpages/documenten/oraties/Bardoel.pdf
Geraadpleegd op 15 oktober 2006
· BARDOEL (J.). Macht zonder verantwoordelijkheid? Media, mediabeleid en de kwaliteit van de openbare informatievoorziening. In: Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 2004, jg. 32, nr. 1, pp. 79-98.
· BARDOEL (J.) & D’HAENENS (L.). Media responsibility and accountability: new conceptualisation practices. In: European Journal of Communication Research, 2004, vol. 29, nr. 1, pp. 5-25.
· BARDOEL (J.), VOS (C.), VAN VREE (F.), WIJFJES (H.). Journalistieke cultuur in Nederland. Amsterdam, Amsterdam University Press, 2002, p. 510.
· BATSCHA (R.M.). Foreign affairs news and the broadcast journalist. New York, Praeger, 1975, p. 255.
· BAUMAN (Z.). Zoals op TV. In: Ethische perspectieven, 2000, jg. 10, nr. 2, pp. 84-99.
http://www.ethische-perspectieven.be/viewpic.php?LAN=N&TABLE=EP&ID=175
· BAUWENS (J.). Cursus mediasociologie, Brussel, VUB. Niet-uitgegeven cursus.
· BILTEREYST (D.). VAN BAUWELS (S.). Realiteit en fictie: tweemaal hetzelfde? Brussel, Koning Boudewijnstichting, 2002, p. 86.
http://www.kbs-frb.be/files/db/NL/PUB_1125_Realiteit_en_fictie.pdf
· BILTEREYST (D.), PEEREN (Y.). Nieuws, Democratie en Burgerschap. Onderzoek over hedendaagse nieuwsmedia. Gent, Academia Press, 2003, p. 223.
· BLOMMAERT (J.), CORIJN (E.), HOLTHOF (M.), LESAGE (D.). De ‘kwaliteit van cultuur’. Omtrent consumentisme en verrechtsing.
http://vl.attac.be/article-impression.php3?id_article=12
· BOEIJE (H.). Analyseren in kwalitatief onderzoek. Denken en doen. Boom, Onderwijs, 2005, p. 179.
· BONTE (L.). Toch frappante verschillen tussen journaals VTM en VRT. In: De Standaard, 17 maart 2005, p. 25.
· BOURDIEU (P.). La distinction: critique sociale du jugement. Paris, Les Editions de Minuit, 1979, p. 670.
· BOURDIEU (P.), DICK (P.). Opstellen over smaak, habitus en het veldbegrip. Amsterdam, Van Gennep, 1989, p. 352.
· BOURDIEU (P.). Over televisie gevolgd door: In de greep van de journalistiek. Amsterdam, Boom, 1998, p. 100.
· BREED (W.). Sociol control in the news room. In: HUTTNER (H.), RENCKSTORF (K.), WESTER (F.). Onderzoekstypen in de communicatiewetenschap. Houten, Bohn Stafleu Van Loghum, 1995, pp. 522-538.
· CAREY (J.W.). Media, Mythes and narratives. Television and the press. Newbury Park (California), Sage, 1988 p. 264.
· CARPENTIER (N.), GREVISSE (B.), HARZIMONT (M.). Journalistieke praktijken die de betrokkenheid van de burger vergoten. In: N.N. Tussen woord en daad. Brussel, Koning Boudewijnstichting, 2002, p. 8.
http://www.kbsfrb.be/files/db/NL/PUB%5F1264%5FTussen%5Fwoord%5Fen%5Fdaa…
· CARPENTIER (N.), PAUWELS (C.), VAN OOST (O.). Het on(be)grijpbare publiek. Brussel, VUBpress, 2004, p. 495.
· CLIFFORD (C.). Een pleidooi voor ‘public journalism’. In: Ethische perspectieven, 1999, jg. 9, nr. 2, pp. 94-96.
http://www.ethische-perspectieven.be/viewpic.php?LAN=N&TABLE=EP&ID=216
· CREEBER (G.), MILLER (T.), TULLOCH (J.). The television genre book. London, British film institute, 2001, p. 163.
· DE BENS (E.). De verplichte popularisering loont. In: Het Volk, 14 mei 2003, p. 37
· DE CLERCQ (M.). Wie maakt het nieuws? Participatie en m/v representatie in de Vlaamse nieuwsmedia. In: BILTEREYST (D.), PEEREN (Y.). Nieuws, Democratie en Burgerschap. Onderzoek over hedendaagse nieuwsmedia. Gent, Academia Press, 2003, pp. 79-110.
· DE GENDT (T.). VTM en ‘Het Laatste Nieuws’ schakelen publiek in voor nieuwsgaring. In: De morgen, 13 september 2005, p. 6.
· D’HAENENS (L.). Mediavorming. Op zoek naar responsievere media: nieuwe vormen van publieke verantwoording hard nodig. 2005, p. 9.
http://www.senate.be/citizenship/05-04-26-media/d'Haenens.doc
· DEKEYSER (M.). De media, een pretpark. De devaluatie van het nieuws. Vianen, The House of Books, 2000, p. 174.
· DESMET (L.). Dat was het nieuws! Een multimethodisch historisch onderzoek naar de ontwikkeling van het televisiejournaal en de nieuwsproductiepraktijk op de Vlaamse openbare omroep (1953-1990) op basis van origineel beeldmateriaal en geschreven bronnen van het VRT-Beeld- en Documentenarchief. Niet-gepubliceerde doctoraatsverhandeling, Gent, Universiteit Gent, p. 483.
· DEUZE (M.). Wat is journalistiek? Amsterdam, Het Spinhuis, 2004, p. 232.
· DOVEY (J.). Freakshow. London, Pluto Press, 2000, p. 197.
· FACKLER (M.). Een blijvend gemiste kans. In: Ethische perspectieven, 1999, jg. 9, nr. 2, pp. 97-99.
http://www.ethische-perspectieven.be/viewpic.php?LAN=N&TABLE=EP&ID=216
· GANS (H. J.) Democracy and the News. Oxford, Oxford university press, 2003, p. 168.
· GELDOF (D.). VMMa erg tevreden over ‘Het nieuws’.
http://www.tv-visie.be/?pagina=nieuwsbericht&rubrieknr=8&bericht=10738
Geraadpleegd op 5 november 2006
· GALTUNG (J.), RUGE (M.H.). The Structure of Foreign News. In: Journal of Peace Research, 1965, vol. 2, nr. 1, pp. 64-91.
· HAUTTEKEETE (L.). De taloidisering van kranten: mythe of feit? De ontwikkeling van een meetinstrument en een onderzoek naar de tabloidisering van Vlaamse kranten. Niet-gepubliceerde doctoraatsverhandeling, Gent, Universiteit Gent, 2004-2005, p. 422.
· HOOGHE (M.). Televisie en burgerschapsattitudes. De impact van televisietijd, programma-inhoud en zendervoorkeur. In: Ethische perspectieven, 2002, nr.2, pp. 103-121.
http://www.ethische-perspectieven.be/viewpic.php?LAN=N&TABLE=EP&ID=21
· HOOGHE (M.), DE SWERT (K.), WALGRAVE (S.). Nieuws op televisie: televisiejournaals als venster op de wereld. Leuven, Acco, 2005, p. 237.
· HOOGHE (M.), DE SWERT (K.), WALGRAVE (S.). Het leven zoals het is? Televisienieuws en onze kijk op de wereld. In: HOOGHE (M.), DE SWERT (K.), WALGRAVE (S.). Nieuws op televisie: televisiejournaals als venster op de wereld. Leuven, Acco, 2005, p. 7-23.
· HULTENG (J.L.). The news media: what makes them tick? Englewood Cliffs, Prentice-Hall,1979, p. 166.
· LIBERT (M.). VTM. De euforie voorbij. Leuven, Kritak, 1992, p. 316.
· MAGITS (V.). Colloquium. Effenen de media het pad voor extreem rechts? 2003, pp. 20-24.
http://www.uvv.be/uvv5/pub/cinfo/democ/pdf/colloquium.pdf
· MASO (I.), SMALING (A.). Kwalitatief onderzoek: praktijk en theorie. Boom, Amsterdam, 1998, p. 146.
· MCCOMBS (M.). The Agenda-Setting Role of the Mass Media in the Shaping of Public Opinion. 2002, p. 21.
http://sticerd.lse.ac.uk/dps/extra/McCombs.pdf
Geraadpleegd op 5 september 2006
· MCMANUS (J.H.). Market-driven journalism. Let the citizen beware? Thousand Oaks, Sage publications, 1994, p. 243.
· MCQUAIL (D.). McQuails Mass Communication Theory, 4th edition. Londen, Sage Publications, 2000, p. 542.
· MEIJER (I.C.). Naar een goed journaal? In: BARDOEL (J.), VOS (C.), VAN VREE (F.), WIJFJES (H.). Journalistieke cultuur in Nederland. Amsterdam, Amsterdam University Press, 2002, pp. 391-410.
· MEYER (P.). The new precision journalism.
http://www.unc.edu/~pmeyer/book/Chapter1.htm#return1
Geraadpleegd op 10 september 2006
· MOTTA (L.) Ideological control and newsroom decision making: a Q-analysis of Brazilian editor's news selection. Ann Arbor, University Microfilms International, 1983, p. 173.
· NEWHAGEN (J.E.). The Evening’s Bad News: Effects of Compelling Negative Television News Images on Memory. In: Journal of communication, 1992, jg. 42, nr. 6, pp. 25-41.
· PATTYN (B.). Journalistieke versus commerciële belangen. In: Ethische perspectieven, 1999, jg. 9, nr. 2, pp. 91-107.
http://www.ethische-perspectieven.be/viewpic.php?LAN=N&TABLE=EP&ID=216
· PAULUSSEN(S.).Journalistiek@Internet.be.Niet-gepubliceerde doctoraatsverhandeling, Gent, Universiteit Gent, 2004, p. 416.
http://www.internetjournalistiek.be/educatief/onderzoeken_eindwerken.php
· PEEREN (Y.). Televisienieuws: een venster op de wereld? In: BILTEREYST (D.), PEEREN (Y.). Nieuws, Democratie en Burgerschap. Onderzoek over hedendaagse nieuwsmedia. Gent, Academia Press, 2003, pp.111-138.
· PETERS (J.M.) Over beeldcultuur. Amsterdam, Atlanta, 1993, p. 147.
· PUISSANT (A.). Een stem voor de burger? De ‘public journalism’-queeste in de Verenigde Staten van Amerika. Brussel, Koning Boudewijnstichting, 2000, p. 61.
http://www.kbsfrb.be/files/db/nl/PUB%5F1124%5Feen%5Fstem%5Fvoor%5Fde%5F…
· RAES (K.). De Macht van de broodheren. In: Ethische perspectieven, 1999, jg. 9, nr. 2, pp. 102-103.
http://www.ethische-perspectieven.be/viewpic.php?LAN=N&TABLE=EP&ID=216
· SANDERS (K.), HARRISON (J.). Journalists at digital television newsrooms in Britain and Spain: workflow and multi-skilling in a competitive environment. In: Journalism studies, 2004, vol. 5, nr. 1, p. 89.
· SCHUDSON (M.). What Is a Reporter? The private face of public journalism. In: CAREY (J.W.). Media, Mythes and narratives. Television and the press. Newbury Park (California), Sage, 1988, pp. 228-245.
· SIMONS (S.). Radio- en televisiejournalistiek, de communicatiepraktijk. Amsterdam, Boom, 2004, p. 223.
· SINARDET (S.), DE SWERT (K.), DANDOY(R.). Franstalig, Vlaams, commercieel, openbaar: zoek de verschillen, 2004, p. 35. http://webhost.ua.ac.be/psw/pswpapers/PSWpaper%202004-01%20sinardet.pdf Geraadpleegd op 5 november 2006
· STANDAERT (L.). Rol van journalist nog lang niet uitgespeeld. In: De journalist, 24 juni 2003, nr. 60, pp. 4-5.
http://www.agjpb.be/vvj/pdf/de_journalist60.pdf
Geraadpleegd op 8 augustus 2006
· TORMANS (S.). ‘Het Janneke en Mieke gehalte moest eruit.’ In: Knack, 2 maart 2005, pp. 120-125.
· TYRELL (R.). The work of the Television Journalist. London, Focal Press, 1972, p. 180.
· VANDENBRANDE (K.), BAUWENS (J.). De nieuwsconsument, voor de buis en achter de krant: hoe het Vlaamse publiek televisie en krant als nieuwsmedia ziet. In: CARPENTIER (N.), PAUWELS (C.), VAN OOST (O.). Het on(be)grijpbare publiek. Brussel, VUBpress, 2004, pp. 125-144.
· VANDENBRANDE (K.). Het journaal als inzet in de concurrentiestrijd. In: DHOEST (A.), VAN DEN BULCK (H.) (eds.). Publieke televisie in Vlaanderen: Een geschiedenis, forthcoming. s.l., s.e., 2006, p. ?. (nog niet uitgegeven)
· VAN DALE woordenboek.
· WALGRAVE (S.), DE SWERT (K.). Doet het ertoe welk nieuws er gebracht wordt? In: Ethische perspectieven, 2002, nr. 2, p. 31.
http://www.ethische-perspectieven.be/viewpic.php?LAN=N&TABLE=EP&ID=22
· WESTER (F.), PETERS (V.). Kwalitatieve analyse, uitgangspunten en procedures. Bussum, Coutinho, 2004, p. 220.
· WESTER (F.), SMALING (A.), MULDER (L.). Praktijkgericht kwalitatief onderzoek. Bussum, Coutinho, 2000, p. 206.
· WHITE (R.). Het verweer van de journalist. In: Ethische perspectieven, 1999, jg. 9 nr. 2, pp. 99-100.
http://www.ethische-perspectieven.be/viewpic.php?LAN=N&TABLE=EP&ID=216
· WITTE (E.). Media en politiek. Brussel, VUBpress, 2002, p. 247.
· WIJFJES (H.). Journalistiek in Nederland 1850-2000: beroep, cultuur en organisatie. Amsterdam, Boom, 2004, p. 620.
· WINCH (S.P.). Mapping the cultural space of journalism. Westport, Praeger, 1998, p. 188.
· ZINZEN (W.). De wereld is een schouwtoneel, maar wie doet de regie? Kapellen, Uitgeverij Peckelmans, 2006, p. 176.
Het internet
§ http://www.vtm.be/4040/index.htm
Geraadpleegd op 24 augustus 2006
§ http://www.agjpb.be/vvj/nieuws.php?nieuwsid=245
Geraadpleegd op 24 augustus 2006
§ http://www.agjpb.be/vvj/nieuws.php?nieuwsid=402
Geraadpleegd op 24 augustus 2006
§ http://www.agjpb.be/vvj/nieuws.php?nieuwsid=400
Geraadpleegd op 1 oktober 2006
§ http://www.vrt.be/extra/deontologischecode_en_redactiestatuut.pdf
Geraadpleegd op 23 oktober 2006
§ http://www.vtm.be/persberichten/index_nieuwe_structuur_nieuwsdienst.htm
Geraadpleegd op 1 november 2006