Besparingen tot 5% als vrachtwagens gekoppeld rijden

Scriptie

Gekoppeld rijden, waarbij vrachtwagens elkaar in een treintje volgen, krijgt een steeds belangrijkere rol. “Deze methode kan voor transportbedrijven besparingen opleveren tot 5%”, stelt ingenieur Thomas Vyncke (KU Leuven) vast in zijn masterscriptie.

“De Europese en Belgische wegtransportsector staan voor verschillende uitdagingen. Een dreigend personeelstekort en lage verkoopsmarges belemmeren een succesvolle bedrijfsvoering. Daarbovenop neemt de Europese Commissie ook nog eens verschillende acties. Zo wil ze bijvoorbeeld de uitstoot van broeikasgassen verminderen, innovatie in de sector aanwakkeren en de verkeersveiligheid doen stijgen. Gekoppeld rijden kan een antwoord op al deze uitdagingen bieden”, aldus Thomas Vyncke.

Gekoppeld rijden
Wegtrein
Bij gekoppeld rijden vormen (gedeeltelijk) geautomatiseerde vrachtwagens, die op korte afstand elkaar volgen, een soort van ‘wegtrein’. Via een draadloos communicatiesysteem houden de vrachtwagens contact met elkaar. Daarnaast zijn ze uitgerust met sensoren die de omgeving scannen om de veiligheid te garanderen (zie illustratie).

Door gekoppeld rijden stoten vrachtwagens minder CO2 uit

Door dicht bij elkaar te rijden verlaagt de luchtweerstand. Zo verbruiken vrachtwagens minder brandstof en stoten ze dus minder CO2 uit. Ook de personeelskost zakt. Vyncke: “Hierdoor kan de besparing op de voertuigkilometerkost tussen de 5% en de 15% liggen, afhankelijk van hoe men de trucks en de chauffeurs inzet.”

Routekeuze
De verschillende voertuigkilometerkosten voor onafhankelijk en gekoppeld rijden kan een impact hebben op de routekeuze en planning van transportbedrijven. De kortste route is immers niet langer steeds de goedkoopste en meest ecologische. Gekoppeld rijden kan zo aanleiding geven tot routewijzigingen. Die impact zien we vooral bij grotere bedrijven die een grote overlap hebben in routes. Zij kunnen, grotendeels door die overlap bij kortste routes in combinatie met planningsynchronisatie, in totaal tot 5% besparen. Kleinere bedrijven met minder overlap tussen de eigen routes zouden met andere bedrijven moeten samenwerken om tot 2% te besparen.

Wetskader
Het klinkt als muziek in de oren, maar we zijn er nog niet. Er zijn al tests uitgevoerd, maar tot nu toe zijn bedrijven nog niet overgestapt naar gekoppeld rijden. Hiervoor zijn er volgens Vyncke belangrijke stappen nodig: ”De regering moet een concreet wetskader ontwerpen dat gekoppeld rijden mogelijk maakt. Daarnaast moet het consumentenvertrouwen in gekoppeld rijden opgekrikt worden. Maar ook de technologie zelf moet nog getest en gevalideerd worden om de veiligheid te garanderen.”

Lees de scriptie van Thomas Vyncke

Bekijk hier een animatie waarin de werking van gekoppeld rijden wordt uitgelegd.



Dit artikel verscheen in Metro.

Gekoppeld rijden