Dit zijn de tien kanshebbers voor de Klasseprijs 2020

Artikel

Klasseprijs 2020

De longlist voor de Klasseprijs 2020 is bekend. De prijs, een deelprijs van de Vlaamse Scriptieprijs, bekroont de sterkste inzending gerelateerd aan onderwijs.

Bij deze editie van de Klasseprijs ontving Scriptie vzw 76 inzendingen. Klasse, het communicatieplatform voor onderwijs in Vlaanderen, bekroont de sterkste onderwijsscriptie met een prijs t.w.v. 1.000 euro en redactionele aandacht via de Klasse-kanalen.

Welke student de prijs -goed voor 1.000 euro- in de wacht sleept, wordt onthuld tijdens een aangepaste uitreiking in de week van 14 december. Hierover binnenkort meer!

Dit zijn de tien geselecteerden:


Kunnen we met de hulp van een app het sedentair gedrag van leerlingen in een klascontext doorbreken en hen bewust maken van de beweegnorm?
(Titel journalistiek artikel: Het sedentair gedrag op school doorbreken met TikTok)
Mathisse Despierre
HoWest
Bachelor secundair onderwijs

‘Uit de locker!’: Een studie naar de implementatie van Queer onderwerpen in het secundair onderwijs
(Titel journalistiek artikel: Uit de locker! Queer onderwerpen in de klas)
Steff Nellis
UAntwerpen
Educatieve master in de talen

Vriendschap 2.0: Altijd Online - Nooit Alleen
(Titel journalistiek artikel: 268 Meldingen! Wat als jongeren niet reageren op de berichten van hun beste vrienden?)
Debra De Groote
UAntwerpen
Master communicatiewetenschappen

De Positie van Vlaanderen in de PISA-Ranglijsten van Onderwijsongelijkheid: Andere Maatstaven, Andere Waarheden?
(Titel journalistiek artikel: Vlaanderen Europees kampioen! … In het ongelijk behandelen van zijn leerlingen.)
Silke Scheepmans
KU Leuven
Master in de pedagogische wetenschappen

Hoe krijgt sociaal-emotioneel leren vorm binnen een inclusief leefklimaat op kleuterleeftijd?
(Titel journalistiek artikel: Hoe het jonge kind ons verwondert met zijn sociaal-emotionele competenties)
Nika Devolder
UGent
Master in de pedagogische wetenschappen

Contextgebonden instructie in kritisch denken: the way forward?
(Titel journalistiek artikel: Don’t only educate yourself: hoe de leraar kritisch denken kan bevorderen.)
Maren Lambrichts - Britt Raeymaekers - Lieselot Van den Branden - Paulien Van Malderen
KU Leuven
Educatieve master in de talen

De verkenning van educatieve prentenboeken voor kinderen om wiskundige initiatie te onderrichten, vanuit het perspectief van grafisch en typografisch ontwerp
(Titel journalistiek artikel: De verkenning van educatieve prentenboeken voor kinderen om wiskundige initiatie te onderrichten - vanuit het perspectief van grafisch en typografisch ontwerp)
Deniz Kaya
PXL MAD
Master Beeldende kunst, Grafisch Ontwerp

How do we facilitate the exercise of futures thinking in uncertain times?
(Titel journalistiek artikel: Project Foresight)
Gersende Sobiecki - Jarit Fermaut - Niall Flaherty - Ona Vandemeulebroeke - Laurens Callewaert - Amber Manhaeghe
VIVES Hogeschool
Bachelor in de orthopedagogie

Agressie op de basisschool
(Titel journalistiek artikel: Harde woorden en gemene daden in het klaslokaal)
Melanie Verstraete - Amber Naeye - Mauran Verniers
Arteveldehogeschool Gent
Professionele bachelor Journalistiek

Ruimte-educatie
(Titel journalistiek artikel: Ruimte-educatie als remedie tegen de baksteen in de maag)
Lien De Saegher
KU Leuven
Master in de stedenbouw en ruimtelijke planning

Wij wensen alle geselecteerden veel succes!