Femke Nijs: genomineerd voor Bachelorprijs 2017

Artikel

Op 18 december maken we in Gent de winnaars van Vlaamse Scriptieprijs en van de deelprijzen bekend. In aanloop naar de uitreiking stellen we de kandidaten aan de hand van vijf vragen aan u voor. Vandaag: Femke Nijs - genomineerd voor de Bachelorprijs.

Femke Nijs
FEMKE NIJS

Bachelor in het Secundair Onderwijs Biologie-Nederlands - Hogeschool PXL

Scriptie "Gedragsproblemen: nieuwe uitdagingen voor leraren na de invoering van het M-decreet"

Sinds de invoering van het M-decreet komen er meer leerlingen van het buitengewoon onderwijs op de reguliere schoolbanken terecht. Dit vormt echter een uitdaging voor leerkrachten. Femke Nijs onderzocht hoe leraren kunnen omgaan met leerlingen die ernstige gedragsproblemen vertonen. Ze ontwikkelde verder de website “eerste hulp bij probleemgedrag” als inspiratiebron met praktische tips voor alle lesgevers. Lees meer

Waarom koos je voor dat scriptieonderwerp?
Omdat mijn interesse altijd al naar het buitengewoon onderwijs en het M-decreet uitging. Daarnaast wilde ik de Banaba Buitengewoon Onderwijs volgen en dit leek me het ideale opstapje waarbij ik me ook nog eens kon verdiepen in dit actuele thema.

Wat was het mooiste moment tijdens het schrijven van je scriptie?
Het mooiste moment waren de observaties die ik mocht doen in de KIDS in Hasselt, een vrije basis- en secundaire school voor kinderen met een auditief, een spraak-taal probleem of een autismespectrum stoornis

Wat was het moeilijkste (moment) bij je scriptieonderzoek?
Het moeilijkste was uitstippelen hoe ik mijn praktisch gedeelte zou uitwerken. Er waren zoveel verschillende mogelijkheden, maar uiteindelijk koos ik dan voor een website en bijhorende app.

Waarom zou iemand jouw thesis moeten lezen?
Omdat mijn bachelorproef heel actueel is en elke leraar met probleemgedrag in aanraking zal komen tijdens zijn onderwijsloopbaan.

Wat doe je nu, in je leven na de scriptie en studies?
Momenteel volg ik de banaba buitengewoon onderwijs om nog sterker in mijn schoenen te staan als leraar.