"Integreer muziek in het onderwijs"

Scriptie

Ruben Luyten
Muziek heeft een ongelooflijke positieve invloed op ons brein. Natuurlijk kan je je kind muziekles laten volgen, maar waarom integreren we het niet gewoon in het onderwijs? Ruben Luyten, student lager onderwijs (Odisee) ging op zoek naar manieren om dit toe te passen.

'Kinderen die muziekles krijgen ontwikkelen een beter geheugen dan leeftijdgenootjes die dit niet krijgen.' Het is een van de conclusies die wetenschappers trekken bij onderzoek naar de effecten van muziek op de hersenen. Ruben Luyten: “Musiceren verhoogt hun IQ, meer bepaald het abstract vermogen en het analytisch denken. Als kinderen gezamenlijk musiceren, verhoogt dit bovendien het groepsgevoel, hun discipline en de sociale en emotionele vaardigheden.” Toch is muziekonderwijs in het klassieke onderwijssysteem geen prioriteit.

Hoe integreren?
Door zijn stages merkte Luyten op dat scholen op een heel verschillende manier met muziek omgaan. “Ik heb dit schooljaar een enorm verschil ervaren tussen scholen uit het buitengewoon onderwijs en scholen uit het gewone basisonderwijs.” Om dit nog eens extra te toetsen nam Ruben Luyten enquêtes af bij drie verschillende scholen en drie muziekspecialisten. “Leerkrachten uit het buitengewoon onderwijs zijn voorstanders van muziekintegratie in het gewone lesgeven. Ze zijn ook overtuigd van de positieve effecten van muziek en zien duidelijk resultaten en vooruitgang bij deze kinderen. In schril contrast staan de meningen uit het gewone basisonderwijs. Daar heb je een tekort aan muzisch lesmateriaal en is er bovendien heel weinig ruimte om hier tijd voor te maken door het overvolle uurrooster. Ze zijn wel positief gestemd over het effect dat muziek teweegbrengt op kinderen, maar gaan er zelf niet echt mee aan de slag”, vertelt Luyten.

Ruben Luyten ging op zoek naar manieren om muziek in het lager onderwijs te integreren, zonder dat leerkrachten er extra uren voor moeten vrijmaken. Daarbij componeerde hij ook verschillen liedjes die leerkrachten in hun lessen kunnen gebruiken. Enkele voorbeelden die hij zelf uittestte, vind je in het kaderstuk.


Dit artikel verscheen in de Vlaamse ScriptieKrant.

Meer weten? Je kan de integrale thesis van Ruben Luyten lezen in de scriptiebank.

Deze scriptie werd geschreven onder begeleiding van Harald Nerinckx.

Lees hier de scriptie