ADHD staat nooit stil

Rebecca
De Cuyper

Bekende figuren hebben een toekomst als metafoor in de ontwikkeling van educatief materiaal.  Dit materiaal kan helpen om ADHD begrijpelijk te maken voor kinderen en jongeren. Psychologisch consulent Rebecca De Cuyper (Thomas More Antwerpen) ontwikkelde materiaal en vond veelbelovende resultaten.

Uit het onderzoek van De Cuyper blijkt dat broers en zussen van kinderen met de diagnose ADHD, meer kennis hebben over ADHD na het krijgen van psycho-educatie. “Aangepast materiaal aan het ontwikkelingsniveau van kinderen en jongeren, laat hen beter begrijpen wat ADHD inhoudt”.

 Psycho-educatie

“Psycho-educatie bestaat uit verschillende onderdelen. In dit onderzoek heb ik vooral de focus gelegd op het overdragen van informatie aan de broers en zussen”, geeft De Cuyper aan. Het onderwerp van deze psycho-educatie ging over ADHD. ADHD is de afkorting voor een aandachtstekortstoornis met mogelijks de aanwezigheid van hyperactiviteit en/of impulsiviteit. Tijdens de psycho-educatie wordt aan de broers en zussen uitgelegd wat ADHD is aan de hand van een voorleesboek en een werkboek. “Het voorleesboek vertelt een verhaal waarin een figuur, in dit geval het Disney-figuur Teigetje, verschillende situaties meemaakt. In deze situaties komen de gedragingen specifiek voor ADHD duidelijk naar voor. Aan de hand van dit verhaal wordt samen met de broers en zussen gewerkt in het werkboek. Dit boek integreert de complexe theorie over ADHD, en opdrachten inleidend of afsluitend op deze theorie. Deze combinatie van werkvormen creëert de vrijheid om zelfstandig aan de slag te gaan met deze informatie”.

Herkenbaarheid

Het onderzoek van De Cuyper toont aan dat er een kennisverhoging optreedt. De deelnemers gaven via een vragenlijst aan meer kennis over ADHD te hebben na het volgen van psycho-educatie. “De broers en zussen gaven dit psycho-educatieprogramma een positieve beoordeling”. De toevoeging van de metafoor Teigetje bleek een hoge herkenbaarheid te geven doordat de informatie aangepast is aan de leefwereld en het leeftijdsniveau van de deelnemers. “Het gebruikte figuur stond garant als voorbeeld voor de broers en zussen. Hierdoor konden ze eenvoudiger de weg bewandelen tussen theorie en hun eigen persoonlijke situatie”.

Bijzondere aandacht

Bijzondere broers en zussen, bijzondere aandacht. Het is van groot belang broers en zussen te betrekken in de ondersteuning van ADHD, stelt het onderzoek van De Cuyper voorop. Dit is een unieke onderzoeksopzet waarbij nog maar weinig onderzoek verricht is in het verleden. “Dit onderzoek is de basis van een nieuwe piste in wetenschappelijk onderzoek naar psycho-educatie over ADHD aan broers en zussen”.

Ontwikkeling

De Cuyper geeft aan dat in de toekomst een gelijkaardig psycho-educatieprogramma kan uitgewerkt worden met een figuur, onafhankelijk van een bepaalde organisatie. “Het zou geweldig zijn als een individu of organisatie mee op de kar wil springen om dit idee op de markt te brengen”. De Cuyper uit haar wil om dit materiaal verder uit te werken zodat het kan gepubliceerd worden. Dit kan ook voor andere problematieken binnen andere situaties. “Het materiaal kan gericht worden naar broers en zussen van kinderen met ADHD, maar het kan ook breder… Er zijn veel kinderen en jongeren die te maken krijgen met bijvoorbeeld een bijzondere klasgenoot”. Eerste stappen binnen dit domein zijn gezet, maar verdere ontwikkeling is van groot belang want ADHD staat nooit stil.

Universiteit of Hogeschool
Thomas More Hogeschool
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Dagmar Versmissen en Sharon Stuer
Thema('s)
Kernwoorden