Sociale media optimaal inzetten voor het promoten van je evenement? Het kan!

Jana
Vantieghem

Stel: je organiseert als bedrijf een evenement, maar je wilt er het maximum uithalen. In dat geval is een sterke opbouw en communicatie van groot belang. En ja, ook sociale media is hierbij van de partij. Sterker nog, uit onderstaande grafiek blijkt dat sociale media zelfs één van de belangrijkste communicatievormen is om niet alleen meer bezoekers, maar ook meer betrokkenheid te genereren voor je evenement.

Global time spent on media, by type (%)

Global time spent on media, by type (%)

Vroeger kon je als bedrijf je evenementen enkel promoten via de traditionele middelen, zoals radio- en televisiespots en public relations. Door de jaren heen is het aantal smartphones echter toegenomen en wordt steeds meer tijd gespendeerd op sociale media, waardoor het voeren van promotie op de traditionele manier minder effectief wordt. Daarnaast is het aantal events de laatste jaren enorm toegenomen en hebben mensen veel minder vrije tijd, waardoor het moeilijker wordt om hen te overtuigen je evenement bij te wonen. Net daarom wordt sociale media steeds belangrijker en kan het een grote meerwaarde bieden tot het promoten van je evenementen.

Het feit dat sociale media de dag van vandaag enorm in opmars zijn, betekent echter niet dat de gekozen kanalen altijd op de juiste manier worden ingezet. Bijgevolg wou ik te weten komen hoe dat net wél kan en welke rol sociale media precies speelt bij het promoten van evenementen. Wanneer je als bedrijf dus meer inzicht wilt verwerven in het doel van eventmarketing én op zoek bent naar tips om sociale media zelf efficiënt in te zetten voor de promotie van je evenement, is het zeker de moeite waard om deze scriptie door te nemen.

Om dit onderzoek te staven heb ik interviews afgenomen bij verschillende bedrijven om meer inzicht te verwerven in hun socialemediagebruik. Vervolgens heb ik één van deze interviews verwerkt als succesverhaal en een bedrijf tips gegeven om hun socialemediakanalen beter in te zetten.

Verder worden in mijn scriptie enkele succesverhalen aangehaald van evenementen waarbij sociale media een grote rol spelen. Neem bijvoorbeeld Tomorrowland. Zij hoeven niet veel te investeren in communicatie, aangezien ze hun ‘product’ tot een nieuwsitem verheffen. Denk maar aan de lancering van hun unieke aftermovies. Tomorrowland wilt een gevoel van schaarste en exclusiviteit opwekken, wat leidt tot geruchten, veronderstellingen en aankondigingen door de media. Bijgevolg zorgt de media ervoor dat deze informatie verspreid wordt via verschillende kanalen, waardoor een enorm doelpubliek bereikt kan worden op korte tijd.

Daarnaast worden hedendaagse trends in eventmarketing, zoals iBeacons, drones en Tweetwalls, toegelicht en worden de verschillende kanalen uitgebreid besproken, maar ook de voor- en nadelen van sociale media komen aan bod. Ten slotte heb ik per kanaal enkele tips opgelijst om je evenement creatief in de kijker te plaatsen.

Uiteindelijk is er een brede waaier aan kanalen om je evenement te promoten. Denk maar aan Facebook, YouTube, Twitter, Google+, Pinterest, enzovoort. Sociale media zorgen er namelijk voor dat je evenement blijft leven, ook wanneer het reeds plaatsgevonden heeft. De selectie van welke kanalen je inzet, hangt echter af van het soort evenement, het doel dat je wenst te bereiken en je vooropgestelde doelgroep. Vervolgens is het belangrijk een goede relatie met dit doelpubliek op te bouwen, maar ook hun aandacht het hele jaar door vast te houden. Hoe je dat doet, kan je lezen in mijn scriptie.

Download scriptie (1.27 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Nicky Malfliet